سیاست‌گذاری در حوزه فقر را با توانمندسازی همراه کنیم
کد خبر: 3763547
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
مسعودی‌فرید:

سیاست‌گذاری در حوزه فقر را با توانمندسازی همراه کنیم

گروه جامعه ــ معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حوزه فقر دو دیدگاه سیاستگذاری و توانمندسازی وجود دارد، گفت: باید همت کنیم به حوزه توانمندسازی افراد توجه بیشتری داشته باشیم.

به گزارش ایکنا؛ همایش ملی مددکاری اجتماعی و توسعه پایدار (از نظریه تا عمل) امروز سه‌شنبه، ۲۲ آبان‌ماه، در محل مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور حجت‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه و حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه این همایش مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مددکاری اجتماعی در عرصه‌های مختلف می‌تواند تأثیرگذار باشد، اظهار کرد: باید در سیاستگذاری‌های اجتماعی و تغییر ساختار از حضور مددکاران استفاده کنیم. اگرچه برخی موانع ساختاری مانع دسترسی به فرصت‌ها هستند، اما به مددکاران در عرصه سیاست و رفاه اجتماعی و در برنامه‌ریزی‌ها باید توجه ویژه‌ای شود و به سمت ایجاد قطب‌های متعدد مددکاری اجتماعی حرکت کنیم.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: در عرصه‌های سازمانی و مدارس از حضور مددکاران اجتماعی بهره‌مند شده‌ایم که می‌بایست این حضور را پررنگ‌تر و بیشتر کنیم، یکی از کارهای خوبی که انجام شده؛ طرح نماد دانش آموزی در مدارس است که با حضور مددکاران اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در کنار حضور مددکاران اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و بخش دولتی نیز می‌توانند در اثربخشی مؤثر باشند، گفت: بهتر است بخشی از کارها را چه در عرصه اجرا و چه در عرصه سیاستگذاری به این نهادها واگذار کنیم.

مسعودی فرید افزود: در حال حاضر ۴۸۰ کلینیک مددکاری اجتماعی در کشور فعال است. در این حوزه می‌بایست از ارائه صرف خدمات فراتر برویم و به سمت دسترسی‌های برابر و تغییر ساختار حرکت کنیم. لازم است بگویم در صورت ایجاد عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری می‌توانیم از آسیب‌ها کم کنیم. جامعه‌ای که در آن نابرابری باشد، باعث بروز آسیب‌های اجتماعی بیشتری می‌شود و این ساختار نابرابر مانع از رسیدن به توانمندسازی‌ها است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه در حوزه فقر دو نوع دیدگاه وجود دارد، ادامه داد: سیاستگذاری و توانمندسازی دو دیدگاهی است که در این حیطه وجود دارد و در صورتی که فرد از چرخه توسعه باز مانده باشد به این فرد کمک می‌شود. البته لازم به یادآوری است که در کشور ما حوزه  سیاستگذاری بیشتر پیگیری می‌شود.

وی گفت: باید همت کنیم به حوزه توانمندسازی افراد توجه بیشتری شود. در این زمینه دانشگاه‌های ما باید به سمت تحقیقات و پژوهش‌های جامعه‌محور حرکت کنند.

یادآوری می‌شود، همایش ملی مددکاری اجتماعی و توسعه پایدار به صورت دو روزه برگزار می‌شود. این همایش امروز، 22 آبان‌ماه، در ۱۲ پنل تخصصی تا اذان مغرب ادامه دارد. در روز چهارشنبه نیز مراسم اختتامیه و جمع‌بندی این همایش و اهدای لوح‌ تقدیر به صاحبان مقاله‌ها در همین مکان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

captcha