شهید مدرس معنای واقعی دموکراسی و مردم‌سالاری را محقق کرد
کد خبر: 3768515
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹

شهید مدرس معنای واقعی دموکراسی و مردم‌سالاری را محقق کرد

گروه شهرستان‌ها - نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: شهید مدرس تا آخرین قطره خون خود را در راه استقلال، آزادی و اجرای احکام الهی صرف کرد و به معنای واقعی دموکراسی و مردم‌سالاری را محقق کرد.

شهید مدرس معنای واقعی دمکراسی و مردم سالاری را محقق کرد
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‎الاسلام نصرالله پژمانفر امروز، 10 آذرماه در مراسم هشتادویکمین سالگرد شهادت آیتالله سیدحسن مدرس که با حضور فرمانداران سه شهرستان کاشمر، خلیل‎آباد و بردسکن و جمعی مسئولان دیگر در محل زیارتگاه وی برگزار شد، اظهار کرد: شهید مدرس ویژگی‎های بسیاری داشت که اگر به هرکدام از ابعاد شخصیتی ایشان بپردازیم، می‎توان مستندات بسیاری در مورد آن ارائه کرد. ایشان فقیه جامع‎الشرایط و شخصیتی بودند که از لحاظ فقهی و مباحث علمی در دوران خود صاحب نظر هستند.
پژمانفر توانمندی این شهید را در ارائه مسائل علمی بسیار بالا دانست و گفت: اگر به همین بعد از شخصیت شهید مدرس پرداخته شود وقت بسیاری را می‎طلبد.
وی افزود: پاکدامنی، عفت، عبودیت و بندگی و اتکایی که در همه مراحل شهید مدرس به خدا داشتند موجب شده بود از زمان ورود خود به حوزه علمیه تا ورود به مجلس دوم و سپس تبعید و سرانجام شهادت، خدامحوری خاصی داشته باشند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: جوانان ما باید به این بعد از شخصیت شهید مدرس توجه ویژه‎ای داشته باشند، مهم‎ترین ویژگی شخصی شهید مدرس که توانست در برابر تمامی فشارها ایستادگی کند، خدامحوری ایشان بود.
پژمانفر بیان کرد: شهید مدرس در پنج دوره قانون‎گذاری و حضور در مجلس توانست معنای واقعی دموکراسی و مردم سالاری را که جریان استبداد اجازه بروز این زاویه را در جامعه نمی‎داد، معنا ببخشد و محقق کند.
وی افزود: در زمان استبدادی که اجازه نمی‌دادند هیچ نوع رابطه‎ای میان مردم و مسئولان برقرار شود، تصور نمی‎کردند شهید مدرس این کار را انجام دهد.
این عضو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حتی به شهید مدرس اعتراض می‎کردند که چرا تا این حد ارتباط با مردم برقرار می‎کنید، بیان کرد: شهید مدرس حتی در ارتباطی که با مردم داشتند گزارش‌های روزانه خود را به طور منظم ارائه می‎دادند.
پژمانفر بیان کرد: شهید مدرس در صحبت‎‎ها و نکات خود، بر این موضوع بسیار تاکید داشتند که باید هدف غایی برای کشور تعیین و تنظیم شود تا قوانین را براساس آن جلو ببریم همان کاری که امروزه تلاش می‎کنیم با پیش‎بینی چشم‎انداز و اسناد بالادستی که برای نظام پیش‎بینی شده انجام دهیم.

باید برای حرکت در مسیر درست افقی تعیین شود
وی گفت: شهید مدرس در 100 سال قبل به این موضوع توجه داشتند که باید برای حرکت در مسیر درست افقی تعیین شود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نگاه شهید مدرس بسیار جامع بود به طوری‎که معتقد بودند اگر امروز بشر می‎خواهد در مسیر سعادت حرکت کند در سایه دین و اجرای احکام الهی می‎تواند طعم سعادت را به معنای واقعی بچشد.
وی افزود: افقی که مرحوم شهید مدرس در صحبت‎های خود به آن اشاره می‎کردند استقرار حکومت الهی و اسلامی در جامعه بود.
پژمانفر بیان کرد: شهید مدرس در آن زمان معتقد بود باید براساس مبانی اسلامی اقتصاد خود را مدیریت کنیم، به نیروهای داخلی خود اعتماد کرده و از ظرفیت‎های داخلی خود بهره ببریم.
وی عنوان کرد: یکی از مهمترین ضعف‎هایی که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشت، توجه و اتکا داشتن به نیروهای خارجی برای اداره کشور بود، شهید مدرس به شدت این ضعف را حس کرد و در برابر این وابستگی فکری که منجر به وابستگی در برنامه‎ها، تلاش‎ها و اتفاقات کشور بود با تمام توان ایستاد.
پژمانفر گفت: متاسفانه در آن زمان برخی این نسخه را برای کشور پیچیده بودند که از سر تا نوک پا را باید دین‎زدایی کنیم و متکی به جریان غرب باشیم، در صورتی‎که شهید مدرس در برابر این نظریه و معنا به شدت ایستادگی کرد.

اتکاء به غرب نسخه نجاتبخش نیست
وی بیان کرد: شهید مدرس معتقد بود نه تنها این نسخه نجات بخش نیست، بلکه موجب اضمحلال و نابودی کشور خواهد شد و باید به داخل کشور اتکا داشته و براساس توانمندی‎های خود کشور را اداره کنیم.
پژمانفر تصریح کرد: شهید مدرس نه تنها یک فرد نبود بلکه یک فرهنگ و شخصیت بود، در زمانی که همه در برابر جریان غرب وادادگی داشتند و به این نتیجه رسیده بودند که راه نجات کشور وابستگی به غرب است، اما شهید مدرس فریاد می‎کشید که ما می‎توانیم به اتکا و اعتماد به ظرفیت‎های خود، مشکلات را رفع کنیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه امروز برخی افراد را داریم که هنوز تکیه و نگاهشان در رفع مشکلات به بیرون است و توجه به ظرفیت‎های داخل کشور را نداشته و ندارند.
وی اظهار کرد: در آن زمان برای دین‎زدایی و فاصله گرفتن از مبانی دینی در همه عرصه‎های اقتصادی، کشاورزی، خدمات به مردم و مسائل فرهنگی نیز اقدامات بسیاری را انجام دادند و تلاش کردند تا گزاره‎های دینی در جامعه حاکم نشود که کشف حجاب یکی از این مصادیق بود.
پژمانفر گفت: هرچند در قبل از انقلاب نسخه‎های جابجا و غلطی پیچیدند و روز به روز کشور را وابسته کردند، به طوری‎که تمامی آنچه در سفره‎ها بود، از تولیدات کشورهای خارجی بود، انقلاب اسلامی براساس همین نگاه که می‎توانیم با استفاده از ظرفیت مردم مشکلات را رفع کنیم و با هدایت‎های بنیانگذار انقلاب اسلامی آغاز شد و به پیروزی رسید.

مردم؛ مهمترین پشتوانه برای نظام
وی مردم را مهمترین پشتوانه برای نظام دانست و گفت: هرچند اگر بخواهیم از این گردنه‌ها عبور کنیم، باید به مردم اتکا داشته باشیم، اما اگر انتظارات مردم برآورده نشود، این پشتوانه را از دست خواهیم داد.
این عضو مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه اگر مسئولان بخواهند از ظرفیت مردم استفاده کنند، باید خواسته‌های آن‌ها را مدنظر قرار دهند و حقوق مردم را در نظر بگیرند، افزود: به رغم مهم بودن این موضوع اما نقدهای بسیاری برآن وارد است.
وی گفت: امام راحل و رهبر معظم انقلاب مردم را ولی نعمت و نه ابزاری برای رسیدن به خواسته‌ها و وسیله‌ای برای تامین خواسته‌های خود می‌دانستند.
پژمانفر بیان کرد: امام راحل در راستای تاثیراتی که از شخصیت شهید مدرس و مکتب اهل بیت گرفته بودند این کار را انجام دادند و موفق هم بودند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در ادامه گفت: شهید مدرس نه تنها به بازی‌های بازی‌سازان سیاسی و جریان سازی‌ها تن نداند بلکه آن‌ها را تحقیر می‌کردند و در برابرشان می‌ایستادند.
وی عنوان کرد: شهید مدرس در برابر جریانات حتی کوچکترین مسائل ایستاد و امام راحل همانند شهید مدرس با مردم بسیار متواضع و پر ارتباط اما در مقابل جریانات با تمام توان مقابله کرد.
پژمانفر اظهارکرد: هرچند امروز دشمن تلاش می‌کند در شرایطی قرار گیریم تا در مسیری که آن‌ها می‌خواهند حرکت کنیم اما شهید مدرس و امام راحل هیچگاه اجازه ندادند دشمنان به اهدافشان برسند.
پژمانفر عنوان کرد: شاید یکی علت مخالفت‌هایی که برخی نمایندگان در مجلس با برخی کنوانیسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی صورت می‌گیرد به همین خاطر باشد چرا که عموم این کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی به گونه ای طراحی می‌شود که بتوانند کشورها را مدیریت کنند و برنامه‌ریزی داشته باشند.

شأن نمایندگان پیگیری مطالبات ملی است
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه مهمترین ویژگی شهید مدرس که در مسیر حرکت خود توانست جلو ببرد را ارتباط با مردم و مبانی اسلام دانست و گفت: امروز بسیاری معتقد نیستند که می‌توان کشور را براساس مبانی دینی اداره کرد.
وی گفت: هرچند شأن نمایندگان پیگیری مطالبات ملی است اما اگر ما نمایندگان خود را پاسخگوی مردم ندانیم و در معرض مطالبات و پیگیری مسائل مردمی قرار ندهیم، از وظیفه نمایندگی خود کوتاهی کرده‌ایم.
پژمانفر گفت: نمایندگان باید با مردم ارتباط داشته باشد. امروز در مجلس افراد بسیاری داریم که زندگی، شرایط و رایی که می‌دهند را از مردم پنهان می‌کنند، در صورتیکه حق مردم است بدانند نمایندگان به چه چیزی رای داده‌اند.
وی گفت: امروز در مسائل قانون‌گذاری برخی قوانین که در حمایت از تولید ملی به صحن علنی مجلس وارد می‌شود اما به دلیل حمایت نشدن خارج می‌شود.
پژمانفر افزود: با پیگیری‌های فراوان توانستیم در چهارشنبه هفته گذشته موضوع حمایت از تولید ملی را در دستور کار قرار دهیم و در این خصوص طرحی آماده شد، اما بسیار دیر است و باید به سمت مصرف کالاهای داخلی رفت و از خرید و مصرف کالاهای خارجی امتناع کرد.

رونمایی از پوستر فراخوان داستان نویسی ماه مجلس با موضوع شهید آیت‌الله مدرس و بازدید از کارگاه خوشنویسی از جمله برنامه‌های روز دهم آذرماه بود.

انتهای پیام

captcha