جلوگیری از خاموشی‌های سال ۹۸ با تکیه بر انرژی‌های تجدید‌پذیر
کد خبر: 3769937
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹

جلوگیری از خاموشی‌های سال ۹۸ با تکیه بر انرژی‌های تجدید‌پذیر

هدف‌گذاری شده تا سال ۱۴۰۱ ظرفیت نصب‌شده تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور به ۵هزار مگاوات برسد.

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: سیدمحمدجواد موسوی عضو هیأت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در جمع خبرنگاران با بیان مطلب فوق افزود: با توجه به اینکه ما به‌طور متوسط در طول سال ۳۰۰ روز آفتابی برای استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی و مناطق بادخیز با ظرفیت مناسب برای توسعه نیروگاه‌های بادی داریم، می‌توان این هدف‌گذاری را با جذب سرمایه، محقق کرد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، در این نشست مسائلی همچون برنامه های جدید توسعه انرژی های تجدیدپذیر کشور، طرح هزار در هزار مگاوات برای انرژی های تجدیدپذیر تا تابستان ۱۳۹۸، راهکارهای پیشگیری از خاموشی های سال آینده، توسعه مناطق محروم، صرفه جویی در مصرف آب، اشتغال زایی انرژی های تجدیدپذیر و کاهش آلودگی هوا، چالش های توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ایران، لزوم افزایش نرخ خرید برق تجدیدپذیر متناسب با نرخ تورم و ارز، لزوم اصلاح ضریب تعدیل نرخ ها و معرفی مرکز توسعه فناوری های انرژی های تجدیدپذیر از جمله مسائلی است که در این نشست به آن پرداخته شد.

عضو هیأت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر همچنین گفت: ۶ کشور عراق، عمان، افغانستان، ترکیه، ارمنستان و تاجیکستان به‌عنوان کشورهای هدف صادرات برق تولیدی تجدیدپذیرها تعیین شده‌اند و مذاکراتی با این کشورها آغاز شده است.

وی اظهار داشت: ایجاد بستر انتقال و ترانزیت برق صادراتی تولیدی از انرژی‌های تجدیدپذیر ایران کلید خورده و جلسات و مذاکرات متعددی در این خصوص داشته‌ایم.

موسوی با بیان اینکه «نیاز کشورهای منطقه به برق و بسترهای مناسب توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران، زمینه سرمایه‌گذاری در این بخش و صادرات برق تولیدی را بسیار توجیه‌پذیر کرده است»، گفت: درحال حاضر ۶۵۰ مگاوات ظرفیت نصب‌شده تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور داریم که این رقم در سال ۹۸ به ۱۰۰۰ مگاوات خواهد رسید و می‌توانیم از این محل، ۲۰ تا ۲۵ درصد کسری برق کشور را تأمین کنیم.

**مقایسه وضعیت انرژی تجدیدپذیر در ایران و جهان

معاون گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه وزارت نیرو نیز در این نشست گفت: در حال حاضر انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه خوبی در دنیا پیدا کرده و در این شرایط در ایران تاکنون ۶۵۴ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تجیدپذیر تولید شده که این میزان کمتر از یک درصد کل ظرفیت برق ایران است.

احسان لیوانی درباره وضعیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشورهای اروپایی اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده برق در آلمان تجدیدپذیر است و با وجود پیشرفتی که این کشور تاکنون در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر خود را به بیش از ۶۵ درصد برساند.

وی افزود: حدود ۴۰ درصد ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده برق انگلستان هم تجدیدپذیر است و در نظر دارد تا دو سال دیگر ۳۰ درصد کل انرژی خود را از طریق تجدیدپذیرها تولید کند.

معاون گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه وزارت نیرو با بیان این‌که در حال حاضر ۳۰ درصد ظرفیت نیروگاهی نصب شده در اسپانیا نیز انرژی‌های تجدیدپذیر است گفت: تا سال ۲۰۵۰ این عدد به ۱۰۰ درصد می‌رسد، علاوه بر این در کشور شیلی تا سال ۲۰۵۰، ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده تجدیدپذیر به ۷۰ درصد خواهد رسید.

لیوانی درباره ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشورهای آسیایی ابزار کرد: در حال حاضر، دو درصد از ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده در مالزی را نیروگاه‌های تجدیدپذیر تشکیل می‌دهند و قرار است تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت این نیروگاه‌ها به ۲۰ درصد برسد.

وی افزود: در ژاپن نیز ۳۲ هزار گیگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود که تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت این نیروگاه‌ها به ۲۴ درصد می‌رسد. هم‌چنین باید گفت کشورهای همسایه در توسعه تجدیدپذیرها غافل نبودند و پیشرفت خوبی در این حوزه داشته‌اند.

به گفته معاون گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه وزارت نیرو، ترکیه در میان کشورهای همسایه ایران در زمینه تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر پیشروتر بوده تا جایی که در حال حاضر این کشور بدون محاسبه نیروگاه‌های برق آبی، ۱۲.۵ گیگاوات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید کرده که ۱۵ درصد از ظرفیت کل برق تولید شده در تمام نیروگاه‌ها را شامل می‌شود.

لیوانی با بیان این‌که ترکیه در نظر دارد تا سال ۲۰۲۳ ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر را به بیش از دو برابر تولید کنونی، یعنی ۲۷گیگاوات یا ۲۵ درصد برساند اظهار کرد: عراق در حال حاضر ۱۰۰ مگاوات برق از طریق نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ویژه نیروگاه خورشیدی تولید کرده است و بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر خود را به ۱۰ درصد معادل ۳۵ گیگاوات برساند.

معاون گروه انرژی‌های تجدیدپذیر پژوهشگاه وزارت نیرو با بیان این‌که کویت در حال حاضر ۷۰مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید کرده، ادامه داد: این کشور بنا دارد که تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر خود را به ۱۵ درصد معادل دو گیگاوات برساند و در نظر دارد برای این کار ۸ میلیارد هزینه کند.

لیوانی با تاکید بر این مساله که دبی ۱۵ درصد از برق خود را از طریق تجدیدپذیرها تولید کرده که معادل ۷.۸ گیگاوات برق است، ابراز کرد: علاوه بر این، عربستان در حال حاضر ۹۲ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تجیدپذیر تولید کرده و در نظر دارد تا سال ۲۰۳۲ میزان برق تولیدی خود از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به ۵۴ گیگاوات برساند که این رقم ۸۰ درصد برق تولیدی ایران در حال حاضر را شامل می‌شود.

به گفته وی، اردن نیز در حال حاضر ۶۴۶ مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید کرده و بنا دارد تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر خود را به ۱۰ درصد برساند و ۱۸ گیگاوات برق تولید کند.

**وضعیت قرارگیری نیروگاه های تولید انرژی در دشت های آبی ایران

اما نیما نظامی کارشناس و پژوهشگر حوزه آب و محیط زیست نیز در این نشست در سخنانی با بیان اینکه، حدود ۶۰۹ دشت آبی در کشور وجود دارد تصریح کرد: از این تعداد ۲۵۳ دشت ممنوعه، ۱۳۵ دشت نیز در زمره دشت های بحرانی قرار دارند و در مجموع ۳۸۸ دشت از ۶۰۹ دشت کشور در وضعیت بحرانی و ممنوعه قرار دارند.

وی افزود: بر اساس شاخص ‘فالکن مارک’ که سرانه آب تجدیدپذیر را به ازای هر فرد مورد سنجش قرار می دهد، فائو در سال ۲۰۱۱ گزارشی را در خصوص سرانه آب تجدیدپذیر جهان منتشر کرد که بر اساس آن ایران با سرانه ۱۷۲۰ متر مکعب به ازای هر نفر در سال در مرز تنش آبی قرار داشته است.

نظامی ادامه داد: طبق این شاخص ۱۷۰۰ متر مکعب در سال برای هر نفر بعنوان حد نرمال محسوب می شود و کمتر از این میزان حد تنش آبی و بیشتر از آن حد نرمال و بعنوان کشور پرآب شناخته می شود.

وی افزود: با توجه به رشد جمعیت و کاهش منابع آبی ایران، در حال حاضر این شاخص کمتر از ۱۵۰۰ متر مکعب در سال برای هر نفر ارزیابی می شود و این نشان می دهد که ایران وارد تنش آبی شده است و تقریبا تمامی کشور غیر از بخش هایی از شمال غرب دچار تنش آبی هستند.

**وضعیت پراکنش نیروگاه ها در سطح کشور

نظامی در ادامه با بیان اینکه، بسیاری از نیرگاه های سوخت فسیلی کشور در دشت های ممنوعه کشور قرار دارند افزود: در نتیجه منابع آبی زیرزمینی مطمئنی که این نیروگاه ها در سال های گذشته مورد استفاده قرار می دادند در سال های آینده همچون سابق قابل اطمینان نخواهد بود و با مشکل بهره برداری مواجه خواهد شد.

وی با تاکید براینکه وزارت نیرو در دوره جدید رویکرد جدیدی تحت عنوان ‘آمایش آب محور’ را مد نظر قرار داده است که طرح های توسعه جدید بر مبنای منابع آبی کشور ارائه می دهند، افزود: این رویکرد می تواند در توسعه نیروگاه ها و بروزرسانی آنها نیز مد نظر قرار گیرد.

captcha