«أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» سرلوحه امام(ره) و مردم در جریان انقلاب بود
کد خبر: 3785200
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
حجت‌الاسلام رحیمیان:

«أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» سرلوحه امام(ره) و مردم در جریان انقلاب بود

گروه ادب ــ تولیت مسجد مقدس جمکران در مراسم معرفی کتاب«هندسه انقلاب» گفت: عبادت خدا از سر خلوص و بندگی و دوری جستن از مشی و طریقت طاغوت و طاغوتیان از جمله مسائلی بود که امام(ره) در جریان هدایتگری مردم در مسیر انقلاب به آن تأکید داشتند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم معرفی کتاب «هندسه انقلاب»، برگرفته از بیانات امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب پیش از ظهر امروز دوشنبه 8 بهمن با حضور حجت‌الاسلام رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران، محمدحسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه، حمیدرضا مقدم‌فر، کارشناس مسائل فرهنگی و سیاسی و حجت‌الاسلام مهدی مطهری، نویسنده کتاب، در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

حجت‌الاسلام رحیمیان در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه تمامی اقدامات در جهت احیای تفکر و گفتار امام(ره) از جمله اعمال شایسته‌ای است که باید بدان ارج و منزلت زیادی قائل شد گفت: تألیف و انتشار این کتاب هم گامی ارزشمند در این راستاست که خوشبختانه در 6 عنوان منطبق با واژگان پرتکرار در بیانات امام(ه) است.

وی ادامه داد: منزلت این کتاب و مطالب بیان شده در آن به این دلیل مضاعف می‌شود که به این امر نیز قائل بوده و باشیم که آنچه امام راحل به زبان می‌آوردند همگی منطبق با قرآن و کلام وحی است و چیزی که مسجل و محتوم است آنکه تمامی انبیای الهی یک هدف مشترک داشتند و آن  «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»  است؛ یعنی عبادت خدا از سر خلوص و بندگی و دوری جستن از مشی و طریقت طاغوت و طاغوتیان. در این کتاب و ذیل این 6 عنوان مبارزه با استکبار، استقلال، موضوع فلسطین (البته آن بخش از آن که مبارزه علیه رژیم صهیونیستی است) به عنوان مصادیقی از این عبارت قرآنی است که باید از طاغوت و طاغوتیان برحذر بود.

رحیمیان تصریح کرد: براساس نظام حاکم بر جامعه اسلامی نباید هیچ راه نفوذی برای استکبار و طاغوت بر جامعه اسلامی باز و هموار شود و امت اسلامی باید بدون نیاز به مستکبرین و طاغوتیان به اداره امور جاری خود بپردازند که این امر در جریان انقلاب اسلامی برپایه فرمایشات الهی امام(ره) متجلی شد.

رئیس اسبق بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه گفت: بعد دیگر این واژه قرآنی یعنی «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ» را نیز، که موضوع مکرر این کتاب است، در عزم مردم و امام به منزله موتور حرکتی انقلاب اسلامی می‌توان مشاهده کرد. آنجا که ایشان همواره به این مسئله تأکید داشتند که هر جریانی که در تحقق انقلاب اسلامی شکل گرفته و امتداد می‌یابد باید خدایی و برای رضای درگاه الهی باشد. همه چیز برای دین و تحقق وعده های الهی اما این میان نسبت دین با مردم که در این راه گام برداشته و از جان و مال خود هزینه می‌کنند چیست؟ که اینجا در کلام امام(ره) به این نکته نیز تأکید می‌شود که دین باید برای مردم و در جهت تحقق مصلحت و منافع آنها گام بردارد و اقدام کند. اساساً هر یک از رسولان الهی برای منافع شخصی و رسیدن به مال و مکنت نبوده است که برای دعوت مردم به دینداری مبعوث شده‌اند؛ همچنانکه پیامبر(ص) نیز تمام ثروت و دارایی خود را در راه اشاعه دین هزینه کرد.

تولیت مسجد مقدس جمکران افزود: ولی فقیه که بحق نائب معصوم(ع) است نیز در زمانی که حاکمیت را به عهده می‌گیرد نیز باید چنین خصال و روحیه‌ای داشته باشد، حکومت اسلامی برای ولی فقیه و حاکم اسلامی منفعتی شخصی در نظر نگرفته است، حتماً بارها در مطالعه تاریخ با این مسئله مواجه شده‌اید که حضرت علی(ع) در طول 5 سال خلافت ظاهریشان حتی یک خشت روی خشت برای مصارف شخصی خود نگذاشتند و در کلام مشهور از ایشان است که روزی که خلافت را پذیرفتند دارایی‌های خود را اعلام کردند و به مسلمین گفتند که اگر روزی که از این مسند به هر دلیلی کنار رفتم اگر چیزی بیش از آنچه اکنون اعلام کردم در اختیارم بود، بدانید که من خائن به اسلام و مسلمین هستم.

رحیمیان تأکید کرد: ما این مشی نبوی و علوی را در اوضاع و احوال امام(ره) و به ویژه زندگی شخصی ایشان بارها و بارها مشاهده کرده‌ایم و حتی در زندگی رهبر معظم انقلاب هم این امر به وضوح مشهود است که ایشان هیچ چشم‌داشتی به بیت‌المال نداشته و ندارند و چون در ارتباط نزدیک با ایشان هستم به صراحت می‌توانم بگویم که روزگار ایشان از طریق نذورات و هدایای شخصی افراد و مریدان است که گذران می‌شود.

وی در پایان سخنان خود بار دیگر ضمن تشکر از مؤلف این کتاب که به تبیین نکاتی پرداخته است که در این روزگار بسیار می‌تواند به ویژه برای مسئولان کاربرد داشته باشد، گفت: زهد، ساده‌زیستی و چشیدن درد مظلومان از جمله ویژگی‌های یک مدیر و مسئول در همه سطوح نظام اسلامی است و طبق بیانی از امام(ره) اگر روزگاری مسئولان روحیه کاخ‌نشینی پیدا کردند آن روز باید فاتحه نظام اسلامی را خواند.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم محمدحسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه، به ایراد سخن پرداخت و گفت: کار و تحقیق پیرامون دیدگاه و نظرات امام(ره) و رهبر انقلاب بسیار ارزشمند است به ویژه آنکه ما ایشان را نائبان برحق امام‌عصر(عج) و راهبران جامعه اسلامی قلمداد کرده که در جهت صلاح و صواب جامعه مشغول هدایتگری بوده و هستند.

وی ادامه داد: در این کتاب 6 مورد از اصول و مبانی که امت اسلامی ملتزم به رعایت آن هستند برگرفته از بیانات امام(ره) است که البته گویا 7 مورد و در مورد از آن قابل جمع شدن بوده است. این موارد را باید کلیدواژه‌های انقلاب دانست، مواردی که  بسیار ارزشمند و کاربردی هستند و هم باید  در امور مملکتی و دستگاه‌های اجرایی مورد استفاده قرار گیرد و هم حتی قابلیت استفاده از مجالس وعظ و خطابه را نیز دارد.

رجبی دوانی تصریح کرد: در روزگار کنونی که نسل جدید  حیات زمینی امام(ره) را درک نکرده و با اندیشه‌های ایشان همچنان در حال فاصله گرفتن است، استناد به مواردی که در این کتاب به آنها اشاره شده است حتی به شکلی گذرا و در حد تذکر هم می‌تواند راهگشا باشد.

این استاد دانشگاه افزود: متأسفانه در روزگار کنونی از سوی برخی استحاله‌شدگانی که روزگاری خود موافق انقلاب اسلامی بودند شاهد تخریب و تحریف وجه الهی و آسمانی امام(ره) و روشنگری‌های پیامبرگونه ایشان هستیم که سعی در خراب کردن و بدجلوه دادن سیمای تابناک امام(ره) به ویژه در مواجهه با نسل جدید دارند که باید چنین آثاری هر چه بیشتر تولید و نشر پیدا کند تا توطئه آنها خنثی و حتی در نطفه خفه شود.

وی در ادامه گفت: گستاخی و جسارت این عده استحاله شده و به ظاهر دلسوز ملت ایران تا به آنجا پیش رفته است که اندیشه، تفکرات و بیانات امام(ره) را تاریخ مصرف گذشته دانسته و با این توجیه که دنیا هر آن در حال تغییر و دگرگونی است دیگر باید چنین دیدگاهی را نخ‌نما دانسته و به تاریخ سپرد در حالیکه اندیشه و پیام امام(ره) آن‌چنان متعالی و مترقی است که همچنان می‌توان به آن استناد کرد و از آن بهره‌های لازم را برد.

رجبی دوانی اظهار کرد: در این عصر و روزگار باید تلاش جدی کرد که این اندیشه، تفکر و کلام مقدس و جاوید به منزله مانیفست انقلاب اسلامی و مواد اصلی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش تبیین و تبلیغ شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نقص عمده‌ای را نیز به این کتاب وارد دانست و گفت: ابتدا که تعریف درستی از هندسه انقلاب در آن ذکر نشده است و اینکه نسبت واژه هندسه با انقلاب چیست، آیا قصد دارد به شاکله و ساختار کلام امام(ره) متمرکز شود و یا با توجه به اینکه معنای تحت‌اللفظی هندسه، معیار و مبنای اندازه‌گیری است، به میزان و مقیاس‌هایی که بتوان با آن به ارزیابی عملکرد مسئولان نظام پرداخت توجه کرده است.

سخنران دیگر این مراسم حمیدرضا مقدم‌فر بود که در ابتدا با مثبت ارزیابی کردن تلاش انتشارات انقلاب اسلامی در چاپ و انتشار این کتاب گفت: ای کاش خیلی قبل‌ها تلاش‌هایی در این زمینه به انجام می‌رسید و اینکه پس از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی به فکر ارزیابی و بهره‌مندی از اندیشه و کلام امام(ره) باشیم کمی دیر این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در بررسی این کتاب به وضوح با دو مؤلفه اصلی در کلام و بیان امام(ره) که اتفاقاً از جمله کملات پرتکرار است مواجه می شویم، یکی مردم و دیگری اسلام، در مکتب و منظومه فکری امام(ره) مردم پایه اصلی تحقق انقلاب، قوام و تثبیت آن هستند و اینکه در ازای چنین ایثاری باید تمام مسئولان خود را خدمتگزار مردم بدانند که حتماً این جمله معروف را از ایشان به یاد دارید که بارها گفتند اگر به من خدمتگزار بگویید بهتر از آن است که رهبر بگویید.

این کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی تصریح کرد: امروز آگاهانه و ناآگاهانه برخی دوستان با بیان و قلم خود سعی در مخدوش ساختن هدف و آرمان مردم از انقلاب اسلامی دارند و البته تلقی غالب آن است که مردم برای آب و نان است که قیام و انقلاب کردند، حداقل از میان تصاویر و صوت به جای مانده از آن روزگار مشهود است که مردم در راهپیمایی و مبارزات خیابانی خود از هر چه سخن به زبان می‌آورند غیر از غم نان و تأمین معیشت. مردم برای تحقق افکار و اندیشه‌های متعالی و الهی بود که قیام کردند. کدامیک از رزمندگان در طول جنگ تحمیلی برای تصاحب مال و مکنت بیشتر در جبهه‌ها حاضر شدند؟ هیچ کدام. حتی یک مورد را نیز نمی‌توان شاهد مثال آورد. اما امروز برخی می گویند که چهل سالگی انقلاب یعنی آغاز یک پایان و دیگر نمی‌توان به آینده انقلاب امیدوار بود و در مورد نسل جدید دیگر آن روحیه الهی و مقدس وجود ندارد، در جواب این گروه نیز باید گفت پس امثال محسن حججی‌ها که نه انقلاب اسلامی و نه زمان حیات امام(ره) درک کرده‌اند را باید چه پدیده‌ای قلمداد کرد؟ اینها همان رویش‌های انقلاب اسلامی هستند که آینده این انقلاب را تضمین می‌کنند.

مقدم‌فر افزود: امام(ره) جالب است که در جواب به این افرادی که امید به تداوم انقلاب ندارند خود جواب دندان‌شکنی می‌دهند و آنجایی که آنها می گویند انقلاب تمام شده است ابراز می‌دارند، این خود شما هستید که تمام شده اید چرا که انقلاب یک پدیده پویا و زنده است و با شما و بدون شما به حیات خود ادامه خواهد داد.  

این کارشناس سیاسی در پایان سخنان خود گفت: اما اسلامی که امام(ره) به آن اعتقاد داشتند، اسلام مقابله با فقر بود، اسلام مقابله با استکبار بود، اسلامی سازش‌کار و راحت‌طلب نبود، بلکه با همه این مظاهر غیرانسانی ستیزه داشت و هر کدام از ما که تصور می‌کنیم چنین انقلابی با پشتوانه مردم و اسلام به آخر رسیده است، سخت در اشتباهیم و نباید برداشت‌های شخصی خود را با ماهیت و حقیقت انقلاب نسبت دهیم.

حجت‌الاسلام مهدی مطهری، مؤلف این کتاب، نیز در پایان با برشمردن برخی مختصات و جزئیات کتاب گفت: صرف تألیف و چاپ و نشر یک کتاب آن هم با این موضوع نمی‌تواند مثمر ثمر باشد، بلکه هر یک از ما و در رده‌های بالاتر مسئولان باید امور جاری مملکت را با بندهای ذکرشده در کتاب مقابله و همواره ارزیابی کنند که تا چه اندازه بر روی ریل انقلاب در حرکت هستند و تا چه حدود از آن منحرف شده‌اند.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha