دهلی؛ میزبان سمینار آثار و اندیشه‌های رهبر انقلاب
کد خبر: 3786524
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵

دهلی؛ میزبان سمینار آثار و اندیشه‌های رهبر انقلاب

گروه بین‌الملل ــ سمینار زندگینامه، آثار و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب با حضور شخصیت‌هایی از ایران و هند در دانشگاه «همدرد» دهلی، پایتخت این کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا از هند؛ این سمینار از امروز(۱۳ بهمن ماه) با شعار «آیت الله خامنه‌ای؛ منادی وحدت و استقامت» در دانشگاه همدرد آغاز شده است و تا دو روز ادامه دارد.

مجلس علمای هند، بخش مطالعات اسلامی دانشگاه همدرد و بنیاد ولایت دهلی‌نو در برگزاری سمینار همکاری دارند و غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی کشورمان مهمان این برنامه است.

هدف از برگزاری این رویداد علمی، معرفی و تحلیل شخصیت، آثار و افکار آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران است.

همچنین در سمینار دانشگاه همدرد آثار منتشره آیت الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) به سه زبان انگلیسی، هندی و اردو رونمایی و معرفی خواهد شد.

در بیانیه‌ای که در این سمینار منتشر شده، آمده است: شخصیت آیت‌الله خامنه‌ای، بُعد جهانی داشته و فقط به ایران محدود نمی‌شود و ایشان علاقه‌مندان بسیاری در جهان دارند، زیرا اندیشه‌ها و افکار وی بسیار روشن و درباره مسائل مختلف جهان است.

شعار این سمینار «وحدت و استقامت» است، زیرا این دو جنبه در افکار آیت‌الله خامنه‌ای بسیار شاخص هستند. ایشان بر وحدت و درک بین ملت‌ها و پیروان همه ادیان تأكید می‌كنند و در این زمینه اقدامات عملی انجام داده‌اند و یک سازمان بین‌المللی در تهران تأسیس کرده‌اند که هر ساله کنفرانس‌های بین‌المللی را برای ایجاد الفت میان امت اسلامی برگزار می‌کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران معتقد هستند که راز موفقیت و پیشرفت یک ملت در وحدت و مهربانی موجود در جامعه نهفته است. به اعتقاد ایشان، دشمنان تلاش‌های منظمی را برای ایجاد تفرقه انجام داده‌اند، و رهبری ایران در این زمینه توهین به مقدسات همه ادیان اسلامی و ادیان مختلف را ممنوع کرده است. ایشان بر گفت‌وگو و درک متقابل بین دانش‌پژوهان و شخصیت‌های همه دانشکده‌های اسلامی و ادیان مختلف تأکید می‌کند و افراطی‌گرایی را بزرگترین تهدید برای اتحاد می‌دانند.

اندیشه‌های اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای بر اساس عقلانیت است و ایشان افکار گروه‌های افراطی مانند داعش، القاعده و طالبان را به عنوان اسلام نمی‌پذیرد و معتقد است که این لباس‌ها بزرگ‌ترین آسیب را به تصویر اسلام وارد می‌کنند. در ایران، دولت بر پایه دموکراسی، اسلام و «حاکمیت مردم» است و مردم در اجرای قوانین اسلامی نقش مهمی ایفا می‌کنند و مسئولان از سوی مردم انتخاب می‌شوند.

دومین جنبه مهم تفکر ایشان، پایداری و مقاومت بوده و معتقد هستند که ملت ایران باید در مقابل توطئه‌های امپریالیستی قدرت‌های بزرگ به ویژه ایالات متحده آمریکا مقاومت کند و نباید تسلیم شود. رهبر ایران می‌گوید هزینه مقاومت در برابر تسلیحات امپریالیستی بسیار کمتر از آن است که آنها را نابود کرده و تحت سلطه قرار دهد. به همین دلیل، ملت ایران در طول 40 سال گذشته علیه امپریالیسم آمریکا مقاومت کرده و با تحریم‌های اقتصادی مواجه است، ولی از اقتدار، عزت و احترام برخوردار است و امروزه به عنوان نمونه‌ای از مقاومت در جهان ظهور کرده است.

در دیدگاه‌های آیت‌الله خامنه‌ای، مبانی خانواده از اهمیت اساسی برخوردار هستند و در چارچوب خانواده‌ها، نسل تعلیم داده می‌شود و بنابراین قوانین سازنده برای دفاع از پایه‌های خانواده باید اجرایی شود. اگر خانواده از محیط زیست ایمن، معنوی، محبت‌آمیز و حقیقی برخوردار باشد، جامعه امن و امان خواهد بود. آیت‌الله خامنه‌ای انتقاد جدی علیه فرهنگ و اندیشه غرب با موضوع ارزش‌های خانوادگی دارند.

ایشان شخصیت معنوی داشته و روابط نزدیکی با عموم مردم ایران دارند و هر هفته با افرادی از شعبه‌های مختلف اجتماعی ملاقات و با آنها صحبت می‌کنند. وی یک زندگی ساده و زاهدانه دارد و با شیوه زندگی دنیوی مدیران مخالف است.

آیت‌الله خامنه‌ای به هند، مردم و فرهنگ آن عمیقاً توجه داشته و به طور گسترده درباره تاریخ و فرهنگ هندوها و همچنین گسترش روابط دوجانبه بین هند و ایران تأکید دارد. نارندرا مودی (نخست‌وزیر هند) هنگام دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای در تهران طی دیدار رسمی خود، آیت‌الله خامنه‌ای را برای دیدار از هند دعوت کرد و ایشان در پاسخ به این درخواست اظهار کردند که اگر یک روز دیگر قصد بازدید از خارج از ایران را داشته باشند، هند را به عنوان کشور اول مورد بازدید قرار خواهند داد.

رهبر معظم انقلاب در فوریه سال 1981 از هند بازدید کردند و سفری به دانشگاه همدرد داشتند و تحت تأثیر تحقیقاتی که توسط این دانشگاه در حوزه طب سنتی انجام شده بود، قرار گرفتند.

ایشان بر اشتراکات موجود در فرهنگ هند و ایران تأکید می‌کنند و هر دو کشور را به عنوان اعضای یک خانواده می‌دانند و معتقد به نفوذ فرهنگی عمیق ایران در هند به ویژه زبان فارسی و ادبیات فارسی هستند که عمیقاً در هند ریشه دارد.

انتهای پیام

 

captcha