سمینار اندیشه‌های رهبری در هند به روایت شرکت‌کنندگان/ آیت‌الله خامنه‌ای؛ مصداق «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ»
کد خبر: 3787356
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱
گفت‌و‌گوی اختصاصی؛

سمینار اندیشه‌های رهبری در هند به روایت شرکت‌کنندگان/ آیت‌الله خامنه‌ای؛ مصداق «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ»

گروه بین‌الملل ــ شرکت‌کنندگان در سمینار «زندگی، آثار و اندیشه‌های رهبر انقلاب اسلامی» در هند با تبیین دیدگاه خود درباره این سمینار، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را پرچمدار وحدت و مصداق آیه «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» برشمردند.

وحدت؛ مسئله مهم جهان اسلام

به گزارش ایکنا از هند؛ دانشگاه «همدرد» دهلی 13 و 14 بهمن ماه میزبان سمینار «زندگی، آثار و اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی» با حضور اندیشمندانی از ایران و هند بود. این سمینار با شعار «آیت‌الله خامنه‌ای؛ منادی وحدت و استقامت» برگزار شد.

شورای علمای هند، بخش مطالعات اسلامی دانشگاه همدرد و بنیاد «ولایت» دهلی‌نو در برگزاری سمینار همکاری داشتند و غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی کشورمان، مهمان این برنامه بود.

در سمینار دهلی استادان و اندیشمندان ایرانی و هندی سخنرانی‌هایی با محوریت شخصیت رهبر معظم انقلاب ارائه دادند و هریک از دید خود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) و فعالیت‌های ایشان در راستای خدمت به اسلام و مسلمانان را تبیین کردند.

خبرنگار ایکنا در هند در پایان سمینار، نظر تعدادی از شرکت‌کنندگان را درباره این رویداد و برنامه‌های آن جویا شد که بدین شرح است:

سفیر ایران در دهلی: امیدوارم این تجربه تکرار شود

علی چگینی، سفیر ایران در هند با اظهار خرسندی از برگزاری سمینار «زندگی، آثار و اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای» ضمن مطلوب ارزیابی کردن این سمینار بیان کرد: این رویداد، نخستین تجربه در هند بود، امیدوارم که در دوره‌های بعدی، مقالات ارائه شده منتشر شود و در اختیار افراد قرار بگیرد و جوانان با شخصیت رهبر معظم انقلاب ایران بیشتر آشنا شوند.

غلامعلی حداد عادل: راز ماندگاری انقلاب بازگو شد

غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نیز گفت: سمینار دهلی به مناسبت دهه فجر و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به کوشش دانشگاه همدرد، شورای علمای هند و بنیاد ولایت برگزار شد و در نوع خود جالب توجه بود.

وی افزود: برگزاری این سمینار در چهل سالگی انقلاب فرصتی را ایجاد کرد تا مبانی انقلاب ایران که در اندیشه امام خمینی(ره) و آیت‌الله العظمی خامنه‌ای متجلی شده است، بهتر شناسانده شده و راز ماندگاری این انقلاب و ایستادگی در برابر توطئه‌ها،‌ فشارها و دستاوردهای آن برای جهانیان بازگو شود.

وحدت؛ مسئله مهم جهان اسلام

نماینده ولی فقیه در هند: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پرچمدار وحدت است

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی‌فقیه در هند، نیز درباره دلیل انتخاب دانشگاه همدرد برای برگزاری این سمینار گفت: در این باره دو دلیل وجود داشت؛ نخست اینکه رهبر معظم انقلاب در سفری که سال 1359 به هند داشتند، از این دانشگاه دیدن کردند و برنامه‌های علمی آن را ارزنده برشمردند که همین دیدار سبب شد تا استادان و مسئولان این دانشگاه خاطرات خوبی از سفر ایشان داشته باشند.

وی ادامه داد: دلیل دیگر اینکه، سمینار یادشده همایشی علمی و آکادمیک بود و باید در مرکزی علمی برگزار می‌شد. اندیشمندان بسیاری از سراسر هند در این سمینار شرکت کردند و مقالات علمی بسیاری ارائه شد. همچنین شاعران حاضر اشعاری را از کتابی قرائت کردند.

مهدوی‌پور افزود: شعار این سمینار «آیت‌الله خامنه‌ای؛ منادی وحدت و استقامت» بود، زیرا معظم‌‌له پرچمدار وحدت است. برگزارکنندگان سمینار معتقد بودند که ملت ایران نیز براساس اندیشه وحدت‌گرایانه رهبرشان پیشرفت کرده‌اند؛ وحدتی که مهم‌ترین مسئله اسلام در جهان امروز است و نبود آن، نزاع‌ها و تفرقه‌ها را به دنبال داشته است.

وی با مهم برشمردن موضوع استقامت و مقاومت گفت: پیش از مقام معظم رهبری،‌ امام خمینی(ره) به ما درس مقاومت داد و در سایه همین استقامت در برابر دشمن بود که ملت ایران پیروزی‌های بسیاری به دست آورد. رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر در برابر دشمن تسلیم شویم،‌ ممکن است در کوتاه‌‍‌مدت منافع اندکی داشته باشیم، اما هزینه بسیار بیشتری باید بپردازیم.

حجت‌الاسلام مهدوی‌پور اظهار کرد: مقاومت نتایج مهمی دارد و اگر امروز پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد آزادی،‌ استقلال و عزت ایران هستیم،‌ نتیجه مقاومت است.

وحدت؛ مسئله مهم جهان اسلام

رئیس شورای علمای هندوستان: شبهات را پاسخ گفتیم

سیدکلب جواد نقوی، رئیس شورای علمای هندوستان، نیز به خبرنگار ایکنا گفت: علمای مسلمان هند اعم از شیعه و سنی در این سمینار شرکت کردند تا شخصیت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای را بهتر بشناسند.

وی درباره دلایل برپایی سمینار افزود: امروزه استکبار جهانی و سردمداران آن تبلیغات بسیاری علیه جمهوری اسلامی ایران و شبهاتی علیه رهبر معظم انقلاب اسلامی این کشور و اسلام مطرح می‌کنند. در چنین سمیناری تلاش کردیم به مقابله با تبلیغات سوء دشمنان اسلام به ویژه استکبار جهانی بپردازیم و انقلاب و اسلام حقیقی را به جهانیان معرفی کنیم.

نقوی با بیان اینکه یکی از اندیشه‌های حقیقی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران اتحاد است، گفت: ایشان خواهان وحدت همه ملت‌ها و مسلمانان جهان است و تلاش کردیم محبت و الفتی را که آیت‌الله خامنه‌ای در اندیشه خود دارند به مردم جهان بشناسانیم. این رویکرد سوء تفاهم‌های ایجاد شده از سوی دشمنان اسلام را خنثی می‌کند.

مدیر امور امنیتی لکهنو: هندی‌ها را با ایران و رهبر ایران آشنا کردیم

در همین راستا سیدحمید الحسن، مدیر امور امنیتی لکهنو، مرکز ایالت اوتارپرادش هند، تأکید کرد: برگزاری سمینار «زندگی،‌ آثار و اندیشه‌های آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» در هند بی‌سابقه بود و این موضوع مایه خرسندی و افتخار است که برای شناخت چنین شخصیتی در دهلی گرد هم آمدیم.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب ایران در قلب مسلمانان جای دارد، افزود: ایشان فقط رهبر ایران نیستند، بلکه رهبر تمام مسلمانان جهان هستند. برگزاری این سمینار سبب شد که مردم هند متوجه شوند که ایران چه جایگاهی دارد و رهبر ایران و مسلمانان جهان صاحب چه شخصیت عظیمی است.

وحدت؛ مسئله مهم جهان اسلام

رئیس دانشکده مطالعات اسلامی دانشگاه همدرد: شکست دشمن نتیجه اتحاد مردم و رهبر ایران است

پروفسور غلام یحیی انجم، رئیس دانشکده مطالعات اسلامی و علوم اسلامی دانشگاه همدرد، نیز به ایکنا گفت: در کشورهای اسلامی و غیراسلامی شاهد تشویش‌ها و ناامنی‌های بسیاری هستیم. به همین دلیل ضرورت وجود شخصیتی که به فریاد مظلومان و مستضعفان برسد و در برابر ظلم بایستد، در دنیای اسلام و میان ملت‌های جهان احساس می‌شود؛ رهبر ایران نه فقط به فکر مردم کشورش، بلکه به فکر همه مردم جهان و مستضعفان است و همه جهان می‌داند که آمریکا و سردمدارانش می‌خواهند کشورهای در حال توسعه به ویژه ملت‌های اسلامی را تجزیه کنند؛ بر همین اساس به جنگ‌افروزی،‌ تهدید و فشار آوردن روی می‌آورند.

پروفسور انجم افزود: ایران با استقامت،‌ شهامت و شجاعت در برابر دشمنان ایستاده و این رویکردی بی‌نظیر است؛ دشمن در تمام کشورهای همسایه ایران، پایگاه نظامی ایجاد کرده و با تمام قدرت درصدد آن است که ایران را مغلوب کند.

وی ادامه داد: ملت ایران با جذبه ایمانی و شور حسینی در برابر آمریکا و استکبار جهانی ایستاده است و دشمن از این استقامت و ایمان ایران وحشت دارد، اما با همه فشارهایی که تحمیل می‌کند، نمی‌تواند موفق شود و همیشه شکست خورده و این نتیجه اتحاد و انسجام ملت ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران است.

انجم تصریح کرد: بر همین اساس تلاش کردیم با برگزاری سمینار دهلی، همت، شجاعت،‌ جذبه ایمانی ملت ایران و رهبر این کشور را تبیین کنیم. امیدوارم که دستاوردهای این رویداد علاوه بر هندوستان،‌ برای دیگر اقوام و ملت‌ها نیز مفید و پرثمر باشد.

وحدت؛ مسئله مهم جهان اسلام

خیر کویتی: رهبر ایران الگویی حسنه است

همچنین مصطفی عباس از فعالان اجتماعی و خیّران کویتی گفت: افتتاح این سمینار اتفاق مبارکی در سرزمین هند بود و در آن مقالات بسیاری درباره رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران،‌ تفکرات و موضع‌گیری‌های ایشان درباره امور مربوط به ایران و بین‌الملل ارائه شد.

وی افزود: آیت‌الله خامنه‌ای اسوه‌ای حسنه و کامل برای زندگی همه ایرانیان و غیرایرانیان است و نمونه واقعی رهبری مسلمان با تفکر، روش و اندیشه اسلامی و انسانی است که همین ویژگی‌ها سبب شده وی الگویی مناسب برای همه حاکمان کشورهای مسلمان و غیرمسلمان باشد.

عباس ادامه داد: عمل به آیه 29 سوره فتح: «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ: بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربان‌اند» از جمله ویژگی‌هایی است که رهبر انقلاب اسلامی در زندگی روزمره خود دارد، به طوری که در مورد وحدت اسلامی «رحماء بینهم» و در رویارویی با اسرائیل و استکبار جهانی «اشداء علی الکفار» است. این رویکرد باید در زندگی همه افراد مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

captcha