نقش‌آفرینی حوزه در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و تأکید مراجع بر رسیدگی به فقرا
کد خبر: 3792252
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
اهم رویدادهای حوزه و دانشگاه؛

نقش‌آفرینی حوزه در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و تأکید مراجع بر رسیدگی به فقرا

گروه اندیشه ــ در هفته‌ای که گذشت حوزه علمیه شاهد رخدادهای مختلفی بود اما در این میان تأکید مراجع بر رسیدگی به فقرا و کم کردن تشریفات توسط مسئولان و همچنین بسیاری از اساتید حوزه بر نقش‌آفرینی حوزه در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت شاهد برگزاری رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:
دروس تفسیر و خارج فقه مراجع و علما
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: مسئولان تشریفات را کمتر و به فقرا رسیدگی کنند
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، اول اسفندماه، در درس خارج خود با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) گفت: ایشان فرمودند که بعد از کلمه «لا اله الا الله» هیچ نعمتی بالاتر از عافیت و تندرستی عطا نشده است.
وی با بیان اینکه تا عافیت نباشد انسان هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، تصریح کرد: در ادعیه امام سجاد (ع)، آمده که خدایا من پنج چیز از تو می‌خواهم که اول سلامتی و تندرستی است تا بتوانم به واسطه آن تو را عبادت و اطاعت کنم.
این مرجع تقلید افزود: دولتمردان هم تشریفات را کم کنند و به خانواده‌های مستضعف رسیدگی کنند؛ زیرا در فشار مضاعف قرار دارند و اگر می‌خواهیم در سال جدیدی خود و خانواده‌ها سالم باشند باید به دیگران رسیدگی کنند.
آیت‌الله سبحانی: تفاوت تعریف انسان از دید اسلام و فلاسفه
آیت‌الله جعفر سبحانی، اول اسفندماه در درس خارج خود با بیان اینکه فلاسفه انسان را به حیوان ناطق (مفکر) تعریف و تعبیر می‌کنند، گفت: حقیقت انسان همان تفکر و ناطقیت اوست، در حالی که از نظر اسلام، تفکر بخشی از واقعیت انسان است و بخش دیگر غرائز است.
وی افزود: غرائز پایین مانند شهوت و غضب و غرائز بالا مانند خداخواهی و نوع‌دوستی است؛ بنابراین انسان از منظر علمای اسلام حیوان ناطق و ذوغرائز است.
آیت‌الله رشاد: حوزه در اجرای بیانیه «گام دوم انقلاب» نقش جدی ایفا کند
آیت‌الله علی اکبر رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امروز ۲۹ بهمن پیش از آغاز درس خارج فقه که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد می‌تواند از اسناد مهم تاریخی قلمداد شود و نقطه عطفی در انقلاب اسلامی به شمار می‌آید.
وی افزود: بیانیه حضرت آقا یک نگاه واقع‌بینانه و در عین حال کارشناسانه و دقیق نسبت به چهل سال گذشته و یک نگرش اصولی نسبت به چهل سال آتی است؛ لازم است حوزه‌های علمیه به محورهای این بیانیه به مثابه یک متن راهبردی و راه گشا از زاویه مسائل ملی و از نظر مسائل حوزوی نگاه کنند.
آیت‌الله فاضل‌لنکرانی: جدایی دین از سیاست توهم محض است
آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ۲۷ بهمن‌ماه پیش از آغاز درس خارج خود که در مدرسه حضرت آیت‌الله گلپایگانی برگزار می‌شود، پیام رهبر معظم انقلاب را دارای نکات راهگشا و ارزنده‌ای دانست که باید مورد توجه همگان قرار گیرد و گفت: اولین نکته این است که چنین جامعیتی در پیام رهبر انقلاب حاکی از اصل مهم ولایت فقیه در رهبری امت و یکی از برکات این اصل است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: اگر بخواهیم رهبری امت اسلامی را با رهبری سایر امت‌ها مقایسه کنیم، هیچ قابل مقایسه نیست، اما در بقیه ملت‌ها به هیچ وجهی یک مسئول و یک رهبر، حتی در انقلاب‌های دیگر نیست که چنین گذشته و آینده را مورد دقت و مداقه قرار دهد و یک حرکت بیش از ۴۰ سال را تحلیل دقیق کند و وظیفه‌ خودش بداند که نقاط بسیار اساسی و مثبت، آرمان‌ها، موفقیت‌ها و... را به صورت دقیق و مستدل روشن کند و راه آینده و همچنین مخاطبان آینده را تنظیم و معین کند.
نشست‌های علمی
همایش سلامت معنوی برگزار شد
همایش سلامت معنوی، دوم اسفند در قم برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این همایش با بیان اینکه شیرینی معنویت در سبک زندگی اسلامی به انسان چشانده می‌شود گفت: باید اهمیت و جایگاه این مقوله در میان مردم ترویج و تبلیغ شود.
ساجدی با بیان اینکه انسان مومن در استفاده از واژه سلامت ابتدا سلامت معنوی را مورد توجه قرار می دهد اظهار کرد: ما باید گفتمان مفهوم سلامت را در جامعه ایجاد کنیم زیرا در روایات و آیات مورد توجه ویژه است و ابتدائا هم این مفهوم در اخلاق و معنویت به کار رفته است.
همچنین آیت‌الله اعرافی در این همایش بیان کرد: اولین محور بیانیه گام دوم انقلاب تحقیق و پژوهش است که مخاطب آن حوزه و دانشگاه هستند؛ لذا باید گام‌هایی فراتر از وضع موجود برداریم تا از مرزهای دانش عبور کنیم و باور به اینکه این ملت با استعداد نابی که دارد می‌تواند نه تنها به مرزهای دانش نزدیک شود بلکه می تواند از آن درگذرد را نهادینه کنیم.
اعرافی با بیان اینکه یکی از سرمایه‌های معنوی و دینی و ارزشی که ما می‌توانیم الگوساز باشیم قلمرو سلامت روحی و معنوی و پزشکی است اظهار کرد: در این حوزه حتما می‌توانیم با هماهنگی و هم افزایی حوزوی و دانشگاهی و میان نهادی گام های بزرگی برداریم.
نشست علمی بررسی و ارزیابی موسوعه علمی مؤلفی الامامیه برگزار شد
نشست علمی بررسی و ارزیابی موسوعه علمی مؤلفی الامامیه، سه‌شنبه شب ۳۰ بهمن ماه با حضور مدیر و اعضای هیئت علمی این پروژه در مؤسسه مجمع الفکر الاسلامی قم برگزار و در آن بیان شد که در این موسوعه صدهزار نویسنده شیعه معرفی شده‌اند.
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام نورالدین علی‌لو، مدیر موسوعه، در تشریح تاریخچه نگارش «موسوعه علمی مؤلفی الامامیة» گفت: در سال ۱۳۷۲ کارهای ابتدایی این موسوعه به همت مجمع الفکر الاسلامی آغاز شد ولی چون کار در ابتدا با توجه به ساعتی بودن کند پیش می‌رفت تصمیم گرفته شد که کار به صورت پروژه‌ای و با تعداد افراد بیشتری دنبال شود.
وی افزود: زمانی که بنده و همکاران پژوهشی کار را بر عهده گرفتیم، هفت جلد از موسوعه در قطع وزیری آماده شده بود ولی با توجه به تصمیم هیأت مدیره که کار نباید بیش از ۵۰ جلد شود و به دلیل حجم بالای موضوعات و مدخل‌هاٰ تصمیم گرفته شد کتاب در قطع رحلی آماده و چاپ شود که برای این کار شیوه نامه ای نوشته و با این شیوه نامه چارچوب کار مشخص شد.
گفت‌وگو با حوزویان و اندیشمندان
آیت‌الله هادوی‌تهرانی: نهادهای اجرایی به تحقیقات حوزه بی‌اعتنا هستند
آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در گفت‌وگو با ایکنا و در پاسخ به این پرسش که آیا حوزه علمیه واقعاً در مسائل روز کم‌کاری کرده و یا نمود آن اندک است؟ گفت: اینکه در حوزه به بحث نظامات کم پرداخته شده حرف درستی است، ولی اینکه اصلاً به آن پرداخته نشده سخنی نادرست است. از سال ۱۳۶۷، یعنی سی سال قبل و در ده سالگی انقلاب، به این نتیجه رسیدم که باید در زمینه‌های مختلف مباحث مبنایی را دنبال کنیم. این کار را شروع کردم و نتیجه آن به «اندیشه مدون» ختم شد که در طول این سال‌ها نیز در تصحیح، تکمیل، تطبیق و تدریس مبانی کلامی، آثار و روش‌شناسی آن کوشیده‌ام.
وی با بیان اینکه در آن دوره مجموعه‌ای نبود و الان هم مجموعه‌ای نداریم که پژوهش‌های حوزه را رصد و از پژوهش‌های واقعی و مفید برای نظام حمایت کند، بیان کرد: در برخی کشورها تحقیقات رصد می‌شود و اگر مرکزی در حال تحقیقی است که برای آنان مفید است به صورت کامل حمایت می‌کنند. این مسئله در کشور ما چه در حوزه و چه در دانشگاه رخ نداده است؛ در حالی که اگر پژوهش‌های واقعی از غیرواقعی تفکیک و حمایت می‌شد، که هنوز هم معتقدم باید بشود، می‌توانستیم در طول چهار پنج سال پشتوانه نظری و تئوریک برای نیازهای کشور بیابیم. البته ممکن است نقایصی هم داشته باشد که در میدان عمل برطرف می‌شود.
حجت‌الاسلام بنیادی: دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه ایجاد می‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، نایب‌رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: بیانیه گام دوم انقلاب به قلم ناب مقام معظم رهبری نوشته شد و سندی تاریخی برای نهضت اسلامی در حساس‌ترین برهه‌ تاریخ این نظام، یعنی ورود به دهه پنجم، رقم خورد.
وی افزود: این سند در ابتدا نگاهی ژرف و عمیق به گذشته دارد و در ادامه نیز افق آینده فراروی کشور را ترسیم کرده که رسیدن به همان تمدن اسلامی و اتصال آن به زمان طلوع خورشید عالم آفرینش یعنی حضرت بقیةالله(عج) است.
سایر رویدادها
دومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت ۱۴۰ شهید روحانی مدافع حرم برگزار شد
آیت‌الله علیرضا اعرافی، دوم اسفند در دومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت ۱۴۰ شهید روحانی مدافع حرم ایران، افغانستان، سوریه و عراق در تالار بیداری جامعه‌الزهرا(س)بیان کرد: روحانیت سرافراز و انقلابی همچنان پای آرمان‌های نظام ایستاده است.
آیت الله اعرافی افزود: در این نهضت، روحانیون زیادی در راه انقلاب و اعتلای اسلام به شهادت رسیدند این شهیدان با مجاهدت، ایثار و از خودگذشتگی، پیام حقیقی اسلام ناب محمدی را به گوش جهانیان رساندند.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی، مدیر جامعة الزهرا نیز در این مراسم بیان کرد: روحانیت همواره پیشتاز عرصه جهاد علمی و عملی بوده و در این دو عرصه، سرافراز است. ۴هزار و ۳۰۰ شهید روحانی در دفاع مقدس، یکی از افتخارات بزرگ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است که این عدد پنج برابر شهدای دیگر اقشار را نشان می‌دهد و گویای حضور پرشور روحانیت در صحنه‌های انقلابی است.
پذیرش دانش‌پژوه از سوی مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی در ۶ رشته
حجت‌الاسلام علی‌اصغر همتیان، مدیر مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی، اول اسفندماه، در نشست خبری مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی با اشاره به این‌که مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی با امر مقام معظم رهبری تأسیس شد، بیان کرد: سال تحصیلی جاری سومین سال تحصیلی فعالیت این مؤسسه است؛ این موسسه با هدف تربیت فقهای متخصص در حوزه‌های مورد نیاز جامعه مانند رشته‌های اقتصاد و خانواده تأسیس شده است.
مدیر مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی در مقطع تمهیدی گفت: طلاب از یکم اسفندماه، تا ۲۰ فروردین سال ۱۳۹۸، فرصت دارند تا در مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی برای سال تحصیلی آینده ثبت‌نام کنند.
اسامی منتخبان مرحله مقدماتی هشتمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه علمیه اعلام شد
اسامی منتخبان مرحله مقدماتی هشتمین دوره مسابقات قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه اعلام شد. در این مرحله ۲۵ نفر در رشته حفظ، ۴۵ نفر در رشته قرائت و ۵۴ نفر در بخش ترتیل و تحقیق حائز امتیاز لازم و مجوز حضور در مرحله نیمه نهایی شدند. بر این اساس، زمان مسابقه منتخبان مرحله نیمه‌نهایی رشته حفظ کل روز پنج‌شنبه، ۹ اسفند از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در محل مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه واقع در جمکران، بلوار انتظار، مجتمع دارالولای است..
مراسم تقدیر از برگزیدگان هشتمین جشنواره امام خمینی(ره)
مراسم تقدیر از برگزیدگان هشتمین جشنواره امام خمینی(ره)، 30 بهمن برگزار شد و آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در این مراسم بیان کرد: کمتر نعمتی در تاریخ به اندازه نعمت جمهوری اسلامی وجود داشته است. این حادثه عظیم تاریخی نه تنها در زندگی مردم ایران بلکه در جای جای کره زمین تاثیرگذار بوده است و در همه ابعاد زندگی ما آثار مثبتی داشته است.
استاد حوزه علمیه قم افزود: فاصله بین حوزه علمیه پیش از انقلاب اسلامی و امروز بیش از آن چیزی است که برخی تصور می‌کنند. تصور مردم از دستگاه روحانیت در آن زمان این بود که این افراد روضه‌خوان هستند اما به برکت انقلاب اسلامی می‌توان گفت امام خمینی به شخصیت اول دنیا از لحاظ محبوبیت در بین مردم تبدیل شدند.
پیام آیت‌الله مکارم به «اولین کنفرانس علمی بررسی پدیده افراط‌‌گرایی و راه‌های مقابله با آن»
آیت‌الله مکارم در پیامی به همایش بررسی پدیده افراط‌‌گرایی و راه‌های مقابله با آن با هدف ایجاد و ترویج ارزش‌های اجتماعی و دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز در کرکوک تاکید کرد: همانا غده سرطانی صهیونیسم، مظهر برجسته تجاوز و اشغال سرزمین‌های اسلامی است؛ چراکه میلیون‌ها فلسطینی از خانه‌های خود آواره شده و در طول دهه‌ها به عنوان پناهنده از میهن‌شان کوچ داده شدند.
همچنین در بخش دیگری از این پیام آمده است یقیناً پشتیبانی و حفاظت از سرزمین اسلامی و دفاع از آن در برابر متجاوزان متحجری که نابودگر جان و مال انسان‌ها هستند، واجب شرعی است؛ زیرا قرآن کریم، تنها به حکم وجوب دفاع، اکتفا نکرده، بلکه وجوب پاسخ به متجاوزان را نیز بر آن افزوده و می‌فرماید: «فَمَنِ اعْتَدي‏ عَلَيْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدي‏ عَلَيْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقينَ»؛ «و (به طور کلّی) هر کس به شما تجاوز کرد، همانند آن بر او تعدّی کنید! و از خدا بپرهیزید (و زیاده‌روی ننمایید)! و بدانید خدا با پرهیزکاران است». سوره بقره ۱۹۴.
مراسم اختتامیه دومین همایش علوم انسانی قرآن‌بنیان برگزار شد
آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در مراسم اختتامیه دومین همایش علوم انسانی قرآن‌بنیان، که ۳۰ بهمن‌ماه، در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، به توضیح درباره مبانی روش‌شناختی تولید علوم انسانی از قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: تردیدی نیست که در جایگاه امت اسلامی باید مسائلمان را با مبانی و مبادی اسلامی و متناسب با حکمت و معرفت بومی حل کنیم. مسائل علوم انسانی تابع مبانی، مبادی و منطق خویش هستند و می‌توانند مکاتب گوناگونی را در چارچوب هر مبنا و هر بنیاد فلسفی تشکیل دهند.
وی با برشمردن شماری از مبانی متن‌شناختی خاص قرآن کریم در راستای تولید علوم انسانی اسلامی بر پایه قرآن، تصریح کرد: منطق و روش نقش فوق‌العاده‌ای در تولید معرفت دارد و نقطه تولید علوم انسانی اسلامی و بومی تحول در مبانی و تغییر در منطق است.
همایش مدرسه تربیتی امام موسی صدر و دلالت‌های آن در زمان حاضر برگزار شد
همایش «مدرسه تربیتی امام موسی صدر و دلالت‌های آن در زمان حاضر»، امروز، ۳۰ بهمن، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در سالن همایش مدرسه دارالفنون برگزار شد.
در این مراسم آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد در سخنانی بیان کرد: فکر می‌کنم امروز آنچه امام موسی صدر آغاز کرده در بحث آموزش و پرورش باید اجرا کنیم و آن این است که بچه‌ها را به دیگرپذیری عادت دهیم. آماده کنیم که تنها تو نیستی و همه حق دارند و همه ذی‌حق هستند. دشمنی و عداوت را نباید در دل بچه کاشت و این شیوه امام موسی صدر است. ایشان به کشوری به نام لبنان رفت که در درون آن چندین دین وجود داشت. یک عالم شیعی توانست در کلیسا همه را دور هم جمع کند.
همچنین در این همایش افراد دیگری نظیر سیدمحمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش، غلامرضا ذکیانی، رئیس موسسه حکمت و فلسفه، محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری و خسرو باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز به ایراد سخن پرداختند.
مراسم نکوداشت «سیداحمد فردید» برگزار شد
مراسم نکوداشت «سیداحمد فردید»، امروز، ۲۸ بهمن‌ماه، با حضور جمعی از اندیشمندان علاقه‌مند در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.
رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم بیان کرد: اصولاً با شیوع مراسم بزرگداشت و ... موافق نیستم. با همگانی شدن مراسم تجلیل نیز موافقتی ندارم و این را نشانه خوبی نمی‌بینم، اما این مجلس متفاوت است و خوب شد که این مراسم در این خانه یعنی موسسه حکمت و فلسفه برگزار شد.
این استاد برجسته فلسفه در ادامه بیان کرد: در مورد آراء و فلسفه ایشان عرضی ندارم، برای اینکه دوستانم اینها را توضیح می‌دهند و من اگر شروع کنم شاید نتوانم حق مطلب را ادا کنم. همچنین در اینجا باید اشاره کنم که تذکر حرف دیگری است و همه ما لازم است که اگر تذکری به ذهنمان می‌رسد، بگوییم و من نیز نکاتی را تذکر می‌دهم نه اینکه نصحیت کنم.
داوری اردکانی تصریح کرد: نظر آزاد است، هرکسی حق دارد با هرکسی مخالف باشد. فلسفه که وحی نیست. مردم می‌توانند با هر فلسفه‌ای مخالف باشند، اما نمی‌دانم سرنوشت جامعه ما چه شده که بحث فلسفی نیز به دشمنی کشیده می‌شود. یعنی دیگر مخالفت نیست، نقد هم نیست، بلکه دشمنی است. این دشمنی نیز به شخص کشیده می‌شود، یعنی سخن رها می‌شود و شخص هدف قرار می‌گیرد. شخص هدف ملامت و تهمت قرار می‌گیرد. متأسفانه تعبیراتی در این اواخر شده است که آدم را به حیرت وادار می‌کند.
انتهای پیام

captcha