از رونمایی از شرح نهج‌البلاغه آیت‌الله جوادی‌آملی تا انتقاد برخی مراجع از طرح بانکداری اسلامی
کد خبر: 3865366
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۰
سرخط مهم‌ترین اخبار علم و حوزه در هفته گذشته؛

از رونمایی از شرح نهج‌البلاغه آیت‌الله جوادی‌آملی تا انتقاد برخی مراجع از طرح بانکداری اسلامی

گروه حوزه‌های علمیه ــ در هفته‌ای که گذشت در خط حوزه علمیه شاهد برنامه‌های متعددی بودیم که رونمایی از شرح آیت‌الله جوادی آملی بر نهج‌البلاغه با عنوان «سلونی قبل ان تفقدونی، انتقاد برخی مراجع و علما به طرح جدید بانکداری اسلامی، برنامه‌های هفته پژوهش و بازار داغ نمایشگاه‌های دستاوردهای علمی حوزه و همچنین نشست‌های حوزه و دانشگاه از مهم‌ترین اتفاقات این هفته در سرخط خبری علم و حوزه بود.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت، شاهد برگزاری  نشست‌های علمی مختلف و رویدادهایی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:
 
اختلافات بر سر طرح بانکداری اسلامی

طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، موسوم به «طرح بانکداری اسلامی» چند سالی است که در مجلس شورای اسلامی آماده شده و اکنون با انجام تغییراتی، مراحل پایانی خود را طی می‌کند. روز ۲۵ آذرماه نیز نمایندگان مجلس برای تغییر دستور جلسه علنی جهت بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران اسلامی، موافقت کردند. اما نکته مهم درباره این طرح این است که مخالفان پر و پا قرصی، چه در میان اقتصاددانان و چه حوزویان دارد؛ به گونه‌ای که بارها نسبت به تصویب این طرح هشدارهای شدیدی داده‌اند. نمونه بارز آن مخالفت شدیداللحن آیت‌الله نوری‌همدانی، از مراجع تقلید قم است که در روزهای اخیر در درس خارج فقه خود در شهر قم، به صراحت با تصویب طرح موسوم به بانکداری اسلامی مخالفت کردند چراکه معتقدند این طرح باعث رسمیت بخشیدن به رباخواری در نظام بانکی کشور می‌شود. آیت‌الله نوری‌همدانی درباره این طرح که در مجلس آماده شده می‎گوید: طرحی در مجلس وجود دارد که به رباخواری به عنوان قرض رسمیت می‌بخشد. اخيراً عده‌ای ازاساتيد محترم كه در اقتصاد كار كردند در نامه‌ای به ما اين موضوع را متذكر شدند. پول گرفتن برای تأخیر در ادای دین رباخواری است و ربا از گناهان بزرگ محسوب می‌شود که قرآن کریم بارها درباره آن هشدار داده است.

حتی آیت‌الله علوی‎گرگانی، از دیگر مراجع تقلید مطرح شیعیان در روزهای اخیر بر لزوم تأیید طرح بانکداری اسلامی توسط رهبر انقلاب تأکید کرده و یادآور می‌شود: «طرح جدید بانکداری که در مجلس درحال تصویب است باید به نظر رهبر انقلاب و بعضی از کارشناسان خبره در بحث اقتصاد و فقه برسد تا مشکلات دینی و علمی آن حل شود.»

آیت الله علوی گرگانی بیان می‌کند: طرح جدید بانکداری باید به نظر رهبر انقلاب و بعضی از کارشناسان خبره در بحث اقتصاد و فقه برسد. این راه حلی که بانک‌ها در پیش گرفته‌اند و مشغول بنگاه‌داری شدند، مشکلات زیادی برای کشور و کارخانجات تولیدی ایجاد کرده است. الان یکی از مشکلات بحث رباست؛ تا مراجع می‌گویند ربا ایراد دارد، می‌گویند شورای فقهی اجازه داده، اما کدام فقیه؟ آیا فقیه این حرف را می‌زند که بگوید ربا ایرادی ندارد. باید بر قوانین جدید، فقیه جامع الشرایط با نظارت رهبری معین شود تا از هر لحاظ مشکلی نداشته باشد. گرفتن کلمه ربا در عقود، ولی انجام کارهایی که در حقیقت همان رباست، نوعی شیطنت در قراردادهای بانکی است؛ باید مواظب بود جلوی این مسائل که به نام اسلام در حال انجام است، گرفته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و از طراحان و مدافعان طرح موسوم به بانکداری اسلامی است که در گفت‌وگویی با ایکنا از تأیید این طرح توسط مراجع تقلید به ویژه آیت‌الله مکارم شیرازی خبر داده‌ بود. البته در پاسخ به این خبر، یکی از شاگردان آیت‌الله مکارم‌شیرازی، نامه‌ای را به این مرجع تقلید شیعیان نوشته و نظر ایشان را درباره سخنان موسویان جویا شد که خبر آن سه‌شنبه در خبرگزاری ایکنا منتشر شد.

 
بازار داغ نشست‌های علمی در هفته پژوهش
 
این هفته بازار نشست‌های علمی به مناسبت هفته پژوهش داغ شده بود. خبرگزاری ایکنا میهمان دو نشست علمی بود.
 
نقد و بررسی کتاب «فلسفه تاریخ در قرآن»
 
نشست نقد و بررسی کتاب «فلسفه تاریخ در قرآن»، 23 آذر در ایکنا برگزار شد که در این مراسم، حجت‌الاسلام جواد سلیمانی، مولف کتاب و سیدمحمدهادی گرامی و موسی نجفی نیز به عنوان ناقد حضور داشتند.
 
گرامی در این نشست بیان کرد: نکاتی نقادانه‌ای که به نظر من می‌رسد چند چالش عمده است. همانطور که نویسنده محترم فرمودند، این کار حاصل پانزده سال تدریس است. این نشان می‌دهد یک تجربه تدریس و مفاهمه پشت این کار وجود دارد؛ ولی من فکر می‌کنم این نکته مثبت زمینه یک نکته منفی را در کتاب ایجاد کرده است، آن هم این است که شما با یکسری فصول مجزا و منفک از هم مواجه هستید. گویی که نویسنده مباحث پراکنده‌ای در موضوعات عمومی فلسفه تاریخ در هر فصل گنجاندند ولی رابطه نظام‌مندی که باید بین اینها باشد مشخص نیست. یعنی ما با یک سیستم فکری روبرو نیستیم، ما با یک درسنامه روبرو هستیم. مثلا رابطه ادوار تاریخ با سنن الهی چیست. آیا سنت‌ها ادوار را تشکیل می‌دهند یا سنت‌ها همان ادوار هستند. اینها به شکل یک سیستم نظام‌مند فکری بیان نشده است و ما را دچار ابهام می‌کند.
 
نجفی نیز بیان کرد: نویسنده در فصل اول از مفاهیم و مبانی سخن گفته‌اند و در آخر به این رسیده‌اند که اصالت جامعه را قبول ندارند و گویا بر اساس نظر آیت‌الله مصباح جلو رفته‌اند، اما عجیب است که تکامل را پذیرفته‌اند. اثبات این مسئله خیلی مشکل است، چون کسانی که تکامل را قبول دارند، اصالت جامعه را نیز قبول می‌کنند چراکه جزو مقدمات است. نمی‌توانید از فرد و اینکه روابط فرد جامعه می‌شود، از این تکامل درآورید و اثباتش نیز سخت است. مرحوم مطهری که به تکامل اعتقاد دارند، از جایی به بعد، از هگل نیز جدا می‌شوند. فلسفه تاریخ را با هگل شروع می‌کنند، اما با هگل ختم نمی‌کنند. مشروح گزارش این نشست را اینجا بخوانید.
 
نشست «نسبت صلح و عرفان»
 
نشست دوم در ایکنا بررسی «نسبت صلح و عرفان» با حضور اسماعیل منصوری لاریجانی بود که چهارشنبه، ۲۷ آذرماه، برگزار شد. وی در این نشست به جایگاه صلح در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: بحث ما راجع به صلح و عرفان است. در قرآن کریم همه مومنین دعوت شدند که دنبال صلح باشند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» (بقره/۲۰۸). همه مومنین به موجب این آیه باید دنبال صلح باشند و کسی که برای صلح کار نکند در مسیر شیطان گام برداشته است.
 
استاد عرفان اسلامی در ادامه به توضیح درباره چرایی اصالت صلح در اسلام پرداخت و گفت: چرا صلح اصالت دارد؟ چون صلح شأنی از هستی است. یعنی چه صلح شأنی از هستی است؟ شما اگر به نظام هستی نگاه کنید درخواهید یافت که همه عناصر طبیعت در حال همکاری با هم هستند و با هم در وضعیت صلح هستند. قرآن هم می‌فرماید: «مَا تَرَى فِي خَلْقِ الرَّحْمَنِ مِنْ تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَى مِنْ فُطُورٍ» (ملک/۳). سوال بعدی این است حالا که صلح، شأنی از هستی است خود هستی چیست؟ هستی مبتنی بر یک حقیقت واحد است به نام حق تبارک و تعالی. به قول عرفا: «لیس فی الدار غیره دیّار». مشروح گزارش این نشست را اینجا بخوانید.
 
«سلونی قبل ان تفقدونی، تحریر نهج‌البلاغه»
 
مهم‌ترین و رسمی‌ترین رویداد هفته، مراسم رونمایی از کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی، تحریر نهج‌البلاغه» بود که 24 آذرماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله مقتدایی و محقق داماد و جمعی دیگر از علاقه‌مندان برگزار شد.
 
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های شرح آیت‌آلله جوادی آملی تصریح کرد: در روش‌شناسی که آیت‌الله جوادی در این شرح داشته‌اند، چند نکته وجود دارد؛ اول اینکه ایشان جای جای این دو جلد، به این نکته اشاره دارند که چون نهج‌البلاغه برگزیده است، کار شارح را سخت می‌کند، چون امکان استفاده از سیاق و سواق، از شارح گرفته می‌شود. ایشان اشاره می‌کند که این نقیصه هم بر فضای موجود متن و هم بر شروح قبل، وجود دارد. ایشان ذیل خطبه ۱۹ می‌گوید که این خطبه قبل از شهادت امام ایراد شد و مقداری از آن نیز در خطبه ۲۱۶ و مقداری در بخش‌های دیگر آمده و به همین دلیل، جمع‌بندی نهایی آنها آسان نیست.
 
همچنین آیت‌الله محقق داماد بیان کرد: این درد بی‌درمان امروز دنیا است که توجه به حقوق اقلیت و اپوزوسیون نمی‌شود و دم از دموکراسی و احترام به حقوق اکثریت می‌زنند، در حالی که دموکراسی احترام به حق اقلیت است، چون اکثریت، قدرت را دارد و این در نهج‌البلاغه شکوفا شده است که این حقوق چطور باید رعایت شود و اگر یک فقیه ذیل این حرف‌ها حرف بزند، فقیهانه و خواندنی می‌شود. حقوق خوارج و کسانی که مسلحانه قیام کرده‌اند را نیز امام بیان می‌کند که بالاخره اینها نیز حقوقی دارند. برای آنها حقوق قائل است و یکی از زیباترین مواردی که در نهج‌البلاغه آمده، برخورد مولا(ع) با خوارج است.
 
محقق داماد با اشاره به جنبه حقوق بشری نهج‌البلاغه تصریح کرد: نمود حقوق بشر در عهدنامه مالک اشتر است و یازده قرن قبل از اعلامیه حقوق بشر این مسائل در نهج‌البلاغه آمده است. اما در قرن حاضر پس از جنگ جهانی بود که اعلامیه حقوق بشر را نوشتند و مهم‌ترین اصل آن را نیز برابری انسان‌ها قرار دادند. بنابراین چنین عباراتی را حتماً باید یک حکیم شرح کند و یک حکیم باید توضیح دهد که «کمال الاخلاص نفی الصفات عنه» به چه معنا است. کجا هستند کسانی که ضدفلسفه هستند و بتوانند این عبارت نهج‌البلاغه را معنا کنند؟ صفات ذاتی و عرضی را چه کسی غیر از یک حکیم می‌تواند تبیین کند؟ ادامه گزارش نشست را اینجا بخوانید.
 
نقد کتاب «اندیشه سیاسی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای»
 
جلسه نقد کتاب «اندیشه سیاسی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای»، 26 آذر برگزار شد و در این جلسه، محمدمهدی اسماعیلی، مؤلف کتاب بیان کرد: مطالب بنده در این اثر عمدتاً ناظر به بیانات ایشان است، نسل فعلی به خاطر هم‌عصری، اهمیت تطور اندیشه سیاسی شیعه به خصوص اندیشه سیاسی بعد از انقلاب را درک نکرده است و بعدها این اهمیت بیشتر نمایان خواهد شد. رهبر معظم انقلاب در ۱۴ خردادماه هر سال، همچنین در دیدار با خبرگان رهبری در دو مقطع در سال و بیانات مرتبط با انتخابات و ... مباحثی مهمی در تبیین اندیشه سیاسی امام و انقلاب دارند. مجموعه این گفتارها در کنار یکدیگر منظومه فکری روشنی در فهم اندیشه سیاسی ایشان به دست می‌دهد و مبنای نوشتار بنده هم برخاسته از بیانات ایشان است.
 
در ادامه حجت‌الاسلام سیدسجاد ایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به عنوان ناقد با بیان اینکه اشکالات متعدد ساختاری، شکلی و محتوایی بر این اثر وارد است، گفت: عدم ذکر سند و یا عدم استفاده از اسناد منبع اصلی برای برخی مطالب از جمله این نقاط ضعف است.
 
وی با بیان اینکه باید در کارهای علمی رویکرد سیاسی نباید باشد، افزود: وقتی با رویکرد اندیشمندانه حضرت آقا به بحث می‌پردازیم نباید از جایگاه مقام حقوقی ایشان بحث کنیم، لذا باید از تعابیری مانند مقام معظم رهبری و رهبر معظم انقلاب و ... استفاده نشود بلکه همان تعبیر فقاهتی ایشان یعنی آیت‌الله العظمی کافی است. ادامه گزارش نشست را اینجا بخوانید.
 
 «بررسی تفسیری و فقهی محاربه و افساد»
 
نشست علمی «بررسی تفسیری و فقهی محاربه و افساد»، 23 آذر برگزار شد و  حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی‌زاده با اشاره به آیه شریفه ۳۲ مائده «مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ كَتَبْنَا عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ ﴿۳۲﴾» گفت: در این آیه بیان شده اگر کسی، کسی را بدون قصاص و اینکه فساد کرده باشد بکشند گویا همه مردم را کشته اند یعنی کشتن از روی قصاص و افساد ایرادی ندارد.
 
وی با اشاره به آیه ۳۳ مائده«إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۳۳﴾» به مفهوم محاربه و اینکه آیا براندازی و اغتشاش محاربه است یا خیر پرداخت و افزود: در معجم مقائیس اللغه در مورد محاربه آمده است که حرب به معنای سلب مال و یا جان است که با مقاتله که جنگ و کشتن و مقابله در جبهه کارزار است متفاوت است لذا قرآن این دو را از هم تفکیک کرده است. ادامه گزارش نشست را اینجا بخوانید.
 
احمد پاکتچی: نظام زیستی ما ناخواسته وارد مدرنیته متأخر شده است
 
نشست «اسلام پژوهی در دنیای مدرن؛ جریان‌‌ها و چالش‌‌ها»، ۲۷ آذرماه با سخنرانی احمد پاکتچی برگزار شد. وی در بخشی از سخنان خود بیان کرد: ما در معرض انتخاب نیستیم و متأسفانه بدون اینکه بخواهیم، چندین دهه است که وارد مدرنیته مایع شده‌‌ایم و اتفاقات عجیبی که در جامعه رخ می‌‌دهد نیز به این دلیل است که انتظار مدرنیته جامد را داریم و حال آنکه فضای جامعه به مدرنیته مایع تبدیل شده است. در مورد دین نیز این طور است که افرادی می‌‌گویند دین در مدرنیته دوم و مایع، یک خاطره فرهنگی است. ما وقتی می‌‌شنویم که در کشورهای غربی افرادی که به کلیسا می‌‌روند بیشتر شده‌‌اند و یا افرادی که به کتاب مقدس رویکرد بیشتری پیدا کرده‌‌اند، فکر می‌‌کنیم که تمام حربه‌‌های بی دینان در این زمینه شکست خورده و همه چیز به روال برگشته است.
 
وی در این نشست تصریح کرد: مطالعات نشان می‌‌دهد که این طور نیست و در واقع دین دارد کارکرد یک خاطره فرهنگی پیدا می‌‌کند و افراد به عنوان یک مسئله هویتی و خاطره فرهنگی به دین باز می‌‌گردند، نه اینکه به عنصر اصلی دین بازگشت کرده باشند. یک نگاه دیگر این است که دین را به عنوان عامل هویت‌‌بخش فرهنگی و یک علامت‌‌گذار مانند ماژیک نگاه می‌‌کند، یعنی به عنوان چیزی که می‌‌تواند روی آدم‌‌ها علامت بگذارد. مشروح گزارش این نشست را اینجا بخوانید.
 
نشست دومین هم‌اندیشی همکاری حوزه و دانشگاه برگزار شد
 
نشست دومین هم‌اندیشی همکاری حوزه و دانشگاه، 27 آذر با حضور مهدی گلشنی، حجج اسلام حکیمیان و خیری و جمیله علم الهدی برگزار شد. گلشنی در این نشست بیان کرد: جنبه‌های منفی غرب به کشور ما منتقل شده است و می‌بینیم که کتاب‌های «هاوکنیگ» ترجمه شده است، در حالی‌که بسیاری از کشیش‌ها و فلاسفه آنجا، به مسائل او پاسخ داده‌اند. لذا قدم این پژوهشگاه مثبت است و جدایی حوزه از دانشگاه نیز به نظر من، یک اشتباه بزرگی بوده است. وقتی دانشجو بودم، یک خطر وجود داشت که خطر مارکسیست‌ها بود. در آن زمان، حواس حوزه پرت مارکسیسم بود و علامه طباطبایی و شاگردان ایشان، مبارزه کردند، اما بیشتر از مارکسیسم، خطر اصلی پوزیتیویسم بود که در این سال‌ها با پوزیتیویسم، مقابله نشد و به همین دلیل پوزیتیوسیم، در تفکر دانش‌های ما غالب است. در حالی که در غرب، برخی از فیزیک‌دانان دارند با پوزیتیویسم، مبارزه می‌کنند.
 
گلشنی اظهار کرد: حکام ما فکر می‌کنند که غرب، ما را نجات می‌دهد و خوب است ببینید در غرب چقدر تحول حاصل شده است و آن تحولات مثبت به ما منتقل نشده است. به نظر بنده رابطه بین حوزه و دانشگاه در این ده‌ها سال مثبت نبوده است و بیشتر مونولوگ بوده است. یعنی حوزویان بیشتر گوینده بوده‌اند و کمتر شنونده. در حالی که باید دیالوگ دوطرفه حاکم باشد و این دیالوگ در زمان شهید مطهری بسیار رایج بود.
 
همچنین دیگر سخنرانان نیز به طرح بحث در زمینه اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه پرداختند. مشروح نشست را اینجا بخوانید.
 
نشست سالانه امامت‌پژوهان مرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع) برگزار شد
 
نشست سالانه امامت‌پژوهان مرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع)، 27 آذر برگزار شد و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، مدیر مرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع) در این نشست بیان کرد: امامت مهمترین رکن اساسی اندیشه تشیع و محور و مدار معارف بلند اسلامی بوده و خوشبختانه امروز شاهد توسعه این اندیشه در حوزه‌های علمیه هستیم.
 
وی با بیان اینکه در حوزه برادران و خواهران توجه به امر امامت به عنوان یکی از محورهای آموزشی و پژوهشی تلقی می‌شود افزود: زمانی که این کار شروع شد، امامت یک امر مهجور در حوزه بود، در ابتدا برای ایجاد یک رشته در بحث امامت در حوزه اختلاف نظرهایی وجود داشت که در نهایت این رشته تاسیس شد. مشروح نشست را اینجا بخوانید.
 
برنامه‌های هفته پژوهش 
 
نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
 
مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 23 آذر برگزار شد که در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه بیان کرد: امسال از حدود ۲۷۰ اثر جدید اعم از کتاب و فناوری‌ نوین رونمایی می‌کنیم؛ از این مجموعه ۲۵۹ مورد کتاب و مابقی در قالب فناوری‌های نوین مانند سایت و اپ و ... منتشر شده است.
 
وی با بیان اینکه این مجموعه آثار در فاصله آذرماه سال قبل تاکنون نشر یافته است، تصریح  کرد: در سال قبل از حدود ۲۲۰ اثر در بخش کتاب و ۱۶ اثر در بخش فناوری‌های نوین رونمایی کردیم.
 
لکزایی با اشاره به هفت توصیه رهبری در بیانیه گام دوم اظهار کرد: اولین توصیه ایشان پرداختن به علم و پژوهش است و ما خدا را شاکر هستیم که در این عرصه گام‌های برداشته و برمی‌داریم.
 
تولید ۳ هزار کتاب به ۲۵ زبان دنیا
 
حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی(ص) ۲۷ آذرماه در هفتمین اجلاس اساتید، مدیران و دبیران پژوهشی المصطفی، پژوهش را مهم‌ترین بخش نهادهای علمی دانست و گفت: تاکنون، بیش از سه‌هزار کتاب در المصطفی به‌ بیش از ۲۵ زبان ارائه شده است و این، خدمت بزرگی در عرصه دانش به شمار می‌رود.

عباسی به تأثیرات راهنمایی، نظارت و هدایت گروه‌های علمی در تحقق آرمان‌های علمی المصطفی اشاره کرد و یادآور شد: جامعة‌المصطفی در سال‌های اخیر به سمت آموزش‌های پژوهش‌محور حرکت نموده است. تحقیق‌نگاری، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، موضوعی تقریباً مغفول و ناشناخته بود و با شکل‌گیری گروه‌های علمی، نظام آموزش پژوهش‌محور در المصطفی شکل گرفت.

آیت‌الله ری‌شهری: تحقیقات در محور دعوت جامعه به سمت دین باشد
 
آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، رئیس موسسه دارالحدیث، ۲۷ آذرماه، در مراسم بیستمین سال تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث به وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: امام(ره)، تشکل بسیج حوزه و دانشگاه را از ضروری‌ترین تشکل‌ها می‌دانستند و تعبیر ایشان این بود که از فرزندان بسیجی خود در حوزه و دانشگاه می‌خواهم که در این وحدت نقش داشته باشند.
 
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) اظهار کرد: پژوهش‌های دینی باید خیلی گسترده‌تر از وضع کنونی باشد؛ باید تحقیقاتی داشته باشیم که جامعه را به دین دعوت کند. اگر می‌خواهیم در زمینه دنیوی و اخروی به قدرت برسیم، باید پژوهش‌ها تقویت شوند.
 
همچنین  حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامعلی، معاون آموزش و پژوهش دانشگاه قرآن و حدیث، در این مراسم بیان کرد:  در سال ۱۳۷۸ دانشکده علوم حدیث در جوار سیدالکریم حضرت عبدالعظیم الحسنی شروع به فعالیت کرد؛ در واقع نخستین مرکز آموزش عالی غیرانتفاعی علوم حدیث در رشته علوم حدیث با ۸۰ دانشجو برقرار شد و تنها مقطع تحصیلی در آن زمان، کارشناسی بود. در آن روز ده هزار جلد کتاب در کتابخانه دانشکده وجود داشت و تنها دو عضو هیئت علمی داشتیم ولی امروز ۱۵۰ هزار کتاب در خدمت دانشجویان است.
 
تألیف ۱۰۰۰ پایان‌نامه و ۱۴ کتاب از سوی طلاب مؤسسه معصومیه(س)
 
الهام خاضعی‌نیا، معاون پژوهشی موسسه آموزش عالی معصومیه(س) در گفت‌وگو با ایکنا در مورد فعالیت‌های صورت گرفته پژوهشی در موسسه معصومیه(س) گفت: فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی موسسه معصومیه(س) در سه سطح دو، سه و چهار در حال انجام است و طلاب، در هر سطح، پایان‌نامه و تحقیقات پژوهشی ارائه می‌کنند.
 
وی افزود: در کنار این پایان نامه‌ها، فعالیت‌های مهارت‌افزایی شامل برپایی کارگاه‌ها، نشست و ... هم برای طلاب برگزار می‌شود. همچنین آنان در فراخوان‌های مدرسه‌ای، ملی و استانی مرتبط با همایش‌های مختلف نیز شرکت کرده و مقاله ارائه می‌دهند که عمده طلاب معصومیه رتبه‌های خوبی در این برنامه‌ها به دست آورده‌اند.
 
انتقاد از بودجه جامعةالزهراء(س)

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی، رئیس جامعةالزهراء(س)، ۲۳ آذرماه، در نشست خبری پذیرش این مرکز گفت: جامعةالزهرا(س) با شتابی مناسب با وجود تنگناهای بودجه‌ای در بخش آموزش و پژوهش امور خود را پیش برده است. بحث تربیت مدرس را در ۵ رشته پیگیری کرده‌ایم و آمادگی داریم به رشته‌های بیشتری توسعه دهیم. در بخش پژوهش ۱۶ نشریه داخلی از گروه‌های مختلف علمی، آموزشی و علمی پژوهشی در حال تولید است و سه نشریه نیز در حال دریافت مجوز پژوهشی هستند.

وی با بیان اینکه انواع صرفه‌جویی‌ها در هزینه‌ها صورت گرفته تا کارها مختل نشود، اظهار کرد: امسال در سطح دو، سه و چهار پذیرش خواهیم داشت؛ در سطح سه، ۱۲ رشته و در سطح چهار، ۵ رشته در حال تدریس و آموزش است، همچنین دوره آموزش فقه عالی برای دارندگان مدرک سطح چهار به مدت دو سال در حال اجراست. ادامه سخنان وی در اینجا بخوانید.
 
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha