فریاد سکوت، تجمع اعتراض‌آمیز به روند اعدام‌های مصر
کد خبر: 3793069
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
در ترکیه انجام شد؛

فریاد سکوت، تجمع اعتراض‌آمیز به روند اعدام‌های مصر

گروه بین‌الملل ــ گروهی از شهروندان مصری ساکن استانبول، پایتخت ترکیه، در اعتراض به اجرای اعدام‌های جمعی در کشورشان، دست به برگزاری تجمع اعتراض‌آمیز با عنوان «فریاد سکوت» زدند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه؛ این افراد با در دست داشتن پلاکاردهایی به زبان‌های انگلیسی، ترکی و عربی خواهان توقف اعدام‌ها شدند و شعارهایی همچون «سیسی (رئیس‌جمهور کنونی مصر) قاتل باید محاکمه شود» سر دادند.

در پایان این تجمع، بیانیه‌ای از سوی رضوان کایا (رئیس انجمن حقوق آموزش و اندیشه آزاد) قرائت شد که در آن با اشاره به نقض حقوق بشر بعد از کودتای سیسی علیه محمد مرسی (رئیس‌جمهور منتخب) آمده است: برادرانمان در مصر در نوبت اعدام هستند و این ظلم در مقابل دیدگان دنیا در حال وقوع است.

یادآور می‌شود در همین راستا روپرت کالویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از اجرای حکم اعدام 15 نفر در مصر ابراز نگرانی کرده و مقامات مصری را به متوقف کردن اعدام‌ها فراخوانده است.

دادگاه مصر اول اسفند ۹۷ (20 فوریه) حکم اعدام 9 نفر را به اتهام ترور هشام برکات (دادستان کل مصر) اجرا کرد. به این ترتیب 15 نفر در ماه فوریه امسال در این کشور اعدام شدند.

هشام برکات در ماه ژوئن 2015 در انفجاری، که گروه همراه وی را هدف قرار داد، کشته شد. جماعت اخوان‌المسلمین و جنبش حماس اعلام کرده‌اند که در این حادثه هیچ نقشی نداشته‌اند.

از زمان برکناری محمد مرسی، اولین رئیس‌جمهور منتخب مصر، از طریق کودتای نظامی به رهبری ژنرال عبدالفتاح سیسی در ژوئیه 2013، اعتراضات و ناآرامی‌ها در این کشور آغاز شد.

تاکنون هزاران نفر از مخالفان کودتا، که اغلب عضو جماعت اخوان‌المسلمین هستند، بازداشت و صدها نفر از آنها در پرونده‌های مختلف به اعدام یا حبس محکوم شده‌اند.

انتهای پیام

captcha