فردگرایی؛ علت ایجاد شکاف بین افراد و نسل‌ها/ تمدن غرب تا زوایای شخصی زندگی ما نفوذ کرده است
کد خبر: 3795963
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴

فردگرایی؛ علت ایجاد شکاف بین افراد و نسل‌ها/ تمدن غرب تا زوایای شخصی زندگی ما نفوذ کرده است

گروه سیاست و اقتصاد- یک کارشناس دینی با اشاره به اینکه فردگرایی شکاف بین افراد را افزایش داده است، گفت: تمدن غرب تا زوایای شخصی زندگی افراد در جامعه نفوذ کرده است.

فردگرایی؛ علت ایجاد شکاف بین افراد و نسل‌ها/ تمدن غرب تا زوایای شخصی زندگی ما نفوذ کرده استبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام علیرضا مهران‌فر 15 اسفندماه در گفتمان‌های دینی ـ دانشجویی با موضوع «انقلاب اسلامی و شرایط تاریخی جهان» که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی زنجان و با همکاری اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، اظهار کرد: آگاهی از وضعیت دنیا و شرایط تاریخی جهان نیازمند تحلیل جامع است و باید جایگاه خود را بشناسیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم حرفی بزنیم.
وی ادامه داد: یکی از چیزهایی که جایگاه ما را مشخص می‌کند، دانستن شرایط و اقتضائات زمان است. ما تمدن بزرگی داشتیم اما چه شد که در جریان تمدن غرب قرار گرفتیم؟ هرکجا ایران حرفی برای گفتن دارد، ناخودآگاه یا آگاهانه گوشه چشمی به تمدن غرب دارد.
مهرانفر با بیان اینکه حتی سیستم آموزشی و دانشگاه‌ها نیز از این روند پیروی می‌کنند، ابراز کرد: ناخودآگاه می‌بینیم تئوری‌های غربی در سیستم آموزشی تدریس می‌شود و منابع درسی ترجمه نوشته‌های غرب است.
این کارشناس دینی بیان کرد: در این فرهنگ و تمدن به جایی می‌رسیم که اصالت فردیت فرد و سود شخصی برجسته می‌شود. حتی در ازدواج هم افراد مسئله شخصی را در نظر می‌گیرند که آیا خوشبخت می‌شوند، اگر نشد او را ترد می‌کنم.
وی با اشاره به اینکه مادی‌گرایی به طور طبیعی در بشر وجود دارد اما تئوریزه‌های آن برای ما نیست و از فرهنگی بیگانه به ما رسیده است، تصریح کرد: اگر اخلاق، بینش، سیستم فکری، فرهنگی و سیاسی از تمدن غرب بیاید تبعاتش را هم با خود می‌آورد. در دنیای امروز افراد از یکدیگر دور شدند که دلیلش این است که من نماینده یک فکر و فردی دیگر نماینده فکر دیگری است.
مهران‌فر یادآور شد: لیبرال‌ها و مارکسیست‌ها دو قطب هستند اما در واقع از یک منبع می‌نوشند. مثلاً علم‌گرایی و عقل‌گرایی و مواردی از این دست، مبانی‌ است که در هر دو وجود دارد اما شاخ و برگ در هر کدام، یک حزب جدا ایجاد کرده است.
این کارشناس دینی افزود: مرور تاریخ به انسان قدرت تحلیل می‌دهد و مسیر تاریخ روشنگر است. اگر میلاد مسیح را مبنا قرار دهیم پیش از آن یونان باستان را داریم که دوران طلایی است؛ روم یک امپراطوری بوده و فلسطینی که مسیح در آن متولد می‌شود، تحت سیطره روم است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم فرهنگ غرب را مرور کنیم باید مسیحیت را بشناسیم؛ در قرن چهارم و پنجم میلادی جای پای مسیحیت تثبیت می‌شود و تا قرن ۱۴ یا ۱۵ حدود ۱۰ قرن مسیحیت و کلیسا در اوج اقتدار قرار داشت.
مهران‌فر یادآور شد: در یونان باستان ادیان شرک‌آلود وجود دارد. فلسطین محل استقرار و تجمع یهودیان بود و مسیحیت در بدن یهودیت متولد شده و مدتی مسیحی آزادی رواج پیدا می‌کند اما در قرن ۴ یا ۵ مسیحیت به تثبیت می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه بعضی کشورهای غربی حق مالکیت زن را در قرن ۱۹ پذیرفتند، بیان کرد: این در حالی است که چهارصد سال شعار روشنفکری سر دادند و پس از آن به این دستاوردها رسیدند و حتی حق رای برای زن در قرن بیستم اتفاق افتاد.
وی تصریح کرد: پس از رنسانس اصلاح دین اتفاق می‌افتد که در آلمان و اتریش نمود بیشتری دارد. سپس شاهد یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های جهان، یعنی انقلاب کبیر فرانسه که تمدنی عظیم اتفاق می‌افتد. تمدن امروز لیبرالیسم و سرمایه‌داری از انقلاب فرانسه نشأت گرفته که به انقلاب صنعتی منتهی شد که تقریباً در این دوران‌ها فاتحه دین را می‌خوانند.
مهران‌فر با اشاره به اینکه تمدن غرب تا زوایای شخصی معنوی زندگی ما نفوذ کرده است، خاطرنشان کرد: در جامعه می‌بینیم حتی آدم‌های بی‌سواد هم برخی از تفکر تمدن غرب را تکرار می‌کنند؛ بدون اینکه خودمان بفهمیم چطور وارد زندگی ما شده است.
انتهای پیام
captcha