برگزاری دوازدهمین بزرگداشت استاد علی اربابی با تلاوت‌های شورانگیز شاگردان
کد خبر: 3796177
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱

برگزاری دوازدهمین بزرگداشت استاد علی اربابی با تلاوت‌های شورانگیز شاگردان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دوازده سال بعد از رحلت استاد اربابی، شاگردها به رسم تمام سال‌هایی که بدون او به سرآمده، جمع شدند تا بگویند گذر ایام ذره‌ای از یاد او کم نکرده، شاگردها به اندازه دوازده سال آرزوی بودنش را در طول برگزاری مراسم از ذهن گذراندند و خوش بودند با خاطراتی که طی سال‌ها با او داشتند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دوازدهمین سالروز درگذشت ابوالشهید علی اربابی، استاد تلاوت قرآن کریم صبح امروز 17 اسفندماه در حسینیه امامزادگان پنج تن(ع) و با حضور پررنگ شاگردان آن استاد فقید برگزار شد.
دوازده سال بعد از رحلت استاد اربابی شاگردها به رسم تمام سال‌هایی که بدون او به سرآمده، جمع شدند تا بگویند گذر ایام، ذره‌ای از یاد او کم نکرده، شاگردها به اندازه دوازده سال آرزوی بودنش را در طول برپایی مراسم از ذهن گذراندند و خوش بودند با خاطراتی که طی سال‌ها با او داشتند. خاطرتی که این بزرگداشت مجالی داد برای مرور دوباره آن، خاطراتی همچون اهدای هزینه سفر به سوریه به یکی از قاریان جوان آن روزها که استاد به پاس بین‌المللی شدن، تدارک دیده بود.
در طی این دوازده سال کرسی استاد اربابی، خالی نمانده و شاگردها نه تنها در این جلسه که در طول سال نیز نهایت تلاش خودشان را به کار گرفته‌اند تا با تلاوت‌های خود ابراز ارادتی به مقام آن استاد فقید کرده باشند.
تلاوت آیات 154 تا 163 سوره مبارکه بقره به صورت جمع‌خوانی با هم‌نوایی سیدمحسن موسوی بلده و حاضران در این مراسم آغازگر دوازدهمین بزرگداشت درگذشت استاد اربابی بود.

بزرگداشت با شکوه استاد اربابی با تلاوت های شورانگیز شاگردان
در ادامه سیدمحسن موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی کشورمان به بیان توضیحات کوتاهی در مورد سابقه این مراسم پرداخت و گفت: امروز به سنت هر ساله از طرف خانواده استاد اربابی سالروز بزرگداشت آن استاد برجسته، به یاد آن عزیز و فرزند شهید او برگزار می‌شود.
«عبدالله گودرزی» چراغ اول تلاوت‌ها را روشن کرد، تلاوتی که همراه با نکات فنی موسوی‌بلده بود. حاضران در جلسه گوش‌هایشان را تیز کرده بودند تا شاید رگه‌هایی از صدای استاد اربابی را در آن بشنوند، پس از او، یکی دیگر از قاریان، آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد.
در ادامه سیدمحسن موسوی‌بلده به بیان نکاتی در مورد آیاتی که در ابتدای جلسه تلاوت شد، پرداخت و گفت: آیاتی که به صورت جمع‌خوانی تلاوت شد از سوره مبارکه بقره بود که به موضوع شهادت پرداخته است. در این آیات، مقام شهید گرامی داشته شده و گفته شده که شهید را مرده ندانید، بلکه زنده هستند و روزی می‌خورند.
وی با اشاره به اینکه محال است انسان در این دنیا امتحان نشود، افزود: این امتحان به پنج شیوه صورت می‌گیرد که ترس، گرسنگی، ضرر مادی و جانی و فرزندان و .... برخی از آنهاست. خداوند برای افراد مختلف امتحان‌های مختلفی را در نظر می‌گیرد، گاهی یک امتحان را برای یک فرد در نظر می‌گیرد و گاهی هم هر پنج امتحان را بر انسان نازل می‌کند. خداوند می‌فرماید من شما را امتحان می‌کنم، اما از من بخواهید تا امتحان را سبک بگیرم. آیه 155 سوره بقره نیز به این موضوع اشاره کرده است که مومنان به صبر و مقاومت در برابر این امتحان‌ها بشارت داده شوند.
موسوی‌بلده تصریح کرد: کسانی که صبر می‌کنند و از مسیر منحرف نمی‌شوند این افراد سه نعمت از خداوند دریافت می‌کنند که هر کدام از آنها ابعاد زیادی دارد. اولین نعمت این است که خداوند بر او صلوات می‌فرستد. ‌مورد دیگر رحمتی است که خداوند برای صابران در نظر می‌گیرد و سومین نعمت نیز هدایت است. ابعاد این نعمات بسیار بی‌شمار و غیر قابل حساب است.
وی با بیان اینکه آنچه از استاد اربابی دیدیم چیزی جز اینها نبود، گفت: استاد اربابی یکی از مظاهر چنین افرادی بود. او یکی از مظاهر صابران بود، زمانی که خبر شهادت فرزندشان برای او رسید به معنی واقعی کلمه صبر پیشه کرد، او نمونه صبر در بین قاریان و اساتید قرآن بود. ما باید افتخار کنیم که جامعه قرآنی، نمونه‌هایی همچون اربابی را داشته است که اگر قرآن را به زیبایی تلاوت کرده‌اند، در عمل نیز قرآنی بودن را نشان داده‌اند.

بزرگداشت با شکوه استاد اربابی با تلاوت های شورانگیز شاگردان
در ادامه نوبت به «محمد موسی‌زاده» رسید تا آیاتی از سوره مبارکه زمر را تلاوت کند و پس از او نیز «محمدحسین رفیعی» یکی دیگر از شاگردان جلسات قرآن امام‌زاده پنج تن بود که آیاتی از سوره مبارکه اعلاء را تلاوت کرد. هر کدام از قاریان تلاوتی کمتر از سه دقیقه را ارائه دادند تا تعداد بیشتری افتخار تلاوت در این جلسه کم نظیر را به دست بیاورند.
در ادامه مجدد سیدمحسن موسوی‌بلده به نکات دیگری اشاره کرد. وی در این بخش از جلسه به بیان برخی خدمات شیعیان در زمینه قرآن کریم پرداخت و گفت: خدماتی همچون نقطه‌گذاری قرآن کریم کار شیعیان بود. شیعه بنیانگذار علم قرائت قرآن بود، اما به دلایلی بین شیعیان و قرائت قرآن، فاصله افتاد تا اینکه از بیست سال قبل از پیروزی انقلاب نهضت برگشت به قرائت قرآن آغاز شد.
وی ظهر کرد: با اینکه عمر تلاوت نوین قرآن در ایران 60 سال است، اما طی این سال‌ها توانسته است به جایگاه دوم جهان اسلام بعد از مصر برسد. این جایگاه به همت افرادی همچون استادان اربابی و محمدتقی مروت و ابراهیم پورفرزیب(مولایی) و... به دست آمده است.
این استاد علم قرائت قرآن با تأکید بر اینکه هر چقدر مسئولیت در جامعه اسلامی بالاتر برود لزوم انس و ارتباط مسئول با قرآن بیشتر می‌شود، افزود: این مسئولیت تا جایی که به پیامبر می‌رسد، قرائت قرآن واجب اعلام می‌شود. خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید در شب، قرآن را تلاوت کن تا چیزهایی که در طول روز دیده‌ای را از بین ببرد و مانند یک استحمام معنوی برای تو باشد.
تلاوت «مهدی عادلی»، قاری بین‌المللی کشور که روزگاری در محضر استاد اربابی در همین جلسه تمرین قاری قرآن شدن می‌کرد، نیز به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت که مورد توجه حاضران قرار گرفت. پس از او نیز «محمدحسن احدی» و «عرفان کلته» دو قاری دیگر این مراسم بودند که آنها نیز دلتنگی‌های خود برای استاد را با تلاوت‌های زیبایی تسکین دادند.
در این جلسه همچنین از شهید «مصطفی مداح» قاری شهید و درگذشت مادر وی که مادر سه شهید بوده است نیز گرامی داشته شد و پس از آن هم نکات و خاطراتی در مورد این شهید گفته شد. بخش آخرین تلاوت این شهید والامقام که سه ماه قبل از شهادت تلاوت کرده بود، فیض جلسه را دو چندان کرد.
تا قبل از اذان ظهر «هاشم نجمی» یکی دیگر از قاریان جوان آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد و در ادامه همزمان با اذان ظهر، اذان استاد اربابی پخش شد که برای لحظاتی فضای جلسه را تحت تأثیر قرار داد.
«سجاد باکری» از قاریان جوان این جلسه نیز آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد. پایان‌بخش این جلسه نیز تلاوت شورانگیز «حمیدرضا احمدی وفا» بود.

انتهای پیام

captcha