اعلام آمادگی فراکسیون گردشگری به منظور برگزاری نشست‌های تخصصی با همکاری جهاددانشگاهی
کد خبر: 3797063
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶

اعلام آمادگی فراکسیون گردشگری به منظور برگزاری نشست‌های تخصصی با همکاری جهاددانشگاهی

گروه جامعه ــ عضو فراکسیون گردشگری در اختتامیه سیزدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر، ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری نشست‌های تخصصی و همکاری با مسئولان حوزه گردشگری جهاددانشگاهی، گفت: بخش خصوصی نیز مشکلات خود را در این زمینه اعلام کند.

به گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر با محوریت «شهر گردشگر» امروز دوشنبه 20 اسفندماه، با حضور عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، قدرت‌الله نوروزی، شهردار شهر اصفهان، دلشاد، نماینده مجلس و عضو کمیسیون گردشگری و جمعی از دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه گردشگری در دانشگاه تهران برگزارشد.

در ابتدای این مراسم عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: طرح ملی ایران مرز پرگهر به مثابه رویدادی گردشگری و علمی قابلیت فرهنگ‌سازی و معرفی توانمندی‌های این مرز و بوم را به دانشگاهیان دارد، لذا تنها راه پیش‌رو برای گذر از گردنه‌های سخت و رسیدن به توسعه پایدار، شناخت نقاط قوت و ضعف و اعتماد دانشگاهیان و نخبگان به راهکارهای مبتنی بر دانش است.

قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان نیز با اشاره به پیچیده‌تر شدن شهرها و زندگی و روابط در شهرهای جدید، گفت: مدیران شهری باید بتوانند به صورت مستمر و عالمانه مسائل شهرها را شناسایی و هوشمندانه از شهرها مراقبت کنند و برای این کار ملزم به استفاده از دیدگاه‌های نخبگان و کارشناسان هستند.

شهرها روابط انسانی را تعیین می‌کنند

وی ادامه داد: پیمایش‌های ملی نشان می‌دهد هر روز شهرها با چالش‌های جدید مواجه هستند که این مسئله کار را برای اداره شهرها مشکل کرده است. هویت شهرها امروز وابسته به حس تعلق ساکنان شهر به تاریخ و روابط انسانی افراد است و شهرها هستند که روابط انسانی را تعیین و موجب بروز فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ... می‌شوند.

نوروزی با اشاره به اینکه شهرها موجودی زنده هستند که اجزاء آن با همدیگر ارتباط دارند، گفت: با این نگاه است که گردشگران می‌توانند زمینه‌ساز گسترش تعاملات اجتماعی و منبع مالی مهم و سودآوری در شرایط کنونی در شهرها باشند. به همین دلیل است که صنعت گردشگری مهم‌ترین صنعت خدماتی در جهان است.

دست مدیران شهری را در روابط خارجی و توسعه گردشگری باز بگذاریم

وی بر لزوم توجه خطی نه نقطه‌ای به صنعت گردشگری تأکید و اظهار کرد: اگر گردشگری در اصفهان موفق شود، شهرهایی مثل شهرکرد، یزد و ... نیز از آن منتفع شده و حتی روستاهایی مثل ابیانه و ... نیز به حرکت درخواهند آمد. اگر اعتقادی به گردشگری داریم باید دست مدیران شهری را در روابط خارجی و توسعه گردشگری باز بگذاریم. شهری مثل اصفهان باید در حوزه گردشگری در خارج از کشور و دیپلماسی شهری پایگاه‌های قوی پیدا کند. اگر چه با همین نگاه اقداماتی را انجام دادیم و توانسته‌ایم با جهان روابط خوبی را داشته و در پاریس هفته فرهنگی اصفهان را برگزار کنیم.

شهردار اصفهان به مشکلات و نقص‌های زیرساختی از جمله نبود سرویس‌‌های بهداشتی که موجب صدمه دیدن مسئله گردشگری می‌شود نیز اشاره و اظهار کرد: اگر گردشگری با محور دیدن جاذبه‌های فرهنگی به یک شهر می‌آید، نباید او را برای بازدید مناطق تاریخی برد، بلکه باید محورهای گردشگری در شهرها تعریف شود. گردشگری در برخی نقاط ایران از چاه نفت مهم‌تر است و فقط باید درست استحصال شود.

در این مراسم اختتامیه حسین‌علی محمدی، معاون کسب و کار آسیا تک، به بیان نگاه بخش خصوصی با محوریت زیرساخت‌های ارتباطی به مسئله گردشگری پرداخت و گفت: دنیای ارتباطات صنعت گردشگری را متحول کرده‌ است و از طریق این فضا می‌توان نقاط گردشگری را به مردم معرفی کرد.

کاظم دلخوش، نماینده سومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون گردشگری نیز ضمن تشکر از زحمات جهاددانشگاهی در توسعه علم و فرهنگ و زیرساخت‌های کشور، برای برگزاری نشست‌های تخصصی با مسئولان گردشگری جهاد دانشگاهی اعلام آمادگی کرد.

وی ادامه داد: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری در ارتباط با بازبینی در قانون اصل 44، در کمیسیون ویژه قانون اصل 44 کاملاً رویکرد قانون را تغییر داده‌ایم و امروز قوانینی مترقی در ارتباط با حضور بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و بخش تعاون در اقتصاد پیش‌بینی شده است. یعنی دولت قانون‌گذار و ناظر و بخش خصوصی اجرا کننده طرح‌ها خواهند بود.

دلخوش افزود: وابستگی ما به نفت به حدی است که علی‌رغم اینکه مقام معظم رهبری افق 1404 را تبیین کرده‌اند و در این سند قرار بود سالیانه پنج درصد از وابستگی ما به نفت کاهش پیدا کند، به دلیل مشکلات موجود، تحریم‌ها، ناهمانگی‌های داخلی و عدم ورود بخش خصوصی نتوانسته‌ایم به این مهم دست پیدا کنیم.

بخش خصوصی مشکلات خود را اعلام کند/ قانون‌گذاری می‌کنیم

وی با تأکید بر اینکه از منظر قانون‌گذاری آماده همکاری با بخش خصوصی برای وضع قوانین مناسب و رفع مشکلات هستیم، گفت: بخش خصوصی مشکلات خود را در این خصوص به ما اعلام کند تا ما بتوانیم قوانین تسهیل‌گر وضع کنیم.

رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران و رئیس طرح ملی «ایران مرز پرگهر» نیز طی سخنانی با اشاره به تأسیس این مرکز در سال 82، گفت: این مرکز در راستای رویکردهای فرهنگی جهاددانشگاهی تأسیس شد. به غیر از طرح مرز پرگهر ما طرح‌های دیگری مثل دریای خاک برای حضور گردشگران در کویر، طرح گنبد گیتی برای کوه‌پیمایی و 12 دوره همایش علمی خلیج فارس را برگزار کرده‌ایم، سال آینده نیز قرار است همایش خلیج فارس به صورت بین‌المللی برگزارشود.

وی در خصوص نتایج برگزاری طرح ایران مرز پرگهر، گفت: اجرای این طرح موجب می‌شود دانشجویان نه تنها با میراث عظیم تمدنی ایران آشنا شوند بلکه در کنار آن از مراکز فناورانه و صنعتی نیز بازدید کنند، این امر سبب می‌شود با دستاوردهای 40 ساله انقلاب نیز آشنا شوند.

برگزاری دو هزار و 790 اردو در سراسر کشور

یعقوب‌زاده اعلام کرد: طی 13 دوره برگزاری این طرح، دو هزار و 790 اردو در سراسر کشور برگزار شد و 103 هزار نفر تا پایان دی‌ماه از مراکز گردشگری و صنعتی بازدید‌‌ کردند.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز با تأکید بر اینکه گردشگری و سفر صرفاً امری اقتصادی نیست و باید به جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... آن توجه شود، گفت: باید تأثیر گردشگری بر محل و مردم مقصد گردشگری نیز مورد توجه قرارگیرد.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران نیز به عنوان آخرین سخنران با اشار به اینکه بنیان این طرح توسط علی منتظری، رئیس اسبق جهاددانشگاهی بنا نهاده شده است، گفت: شهر گردشگر در ذات خود در فرهنگ ما وجود داشته است.

وی پیشنهاد کرد در کنار استفاده از ظرفیت گردشگری، موضوع گزارش سفرنویسی نیز مطرح و بر روی آن کار شود. همچنین با اشاره به استفاده از شعر «ای ایران ای مرز پرگهر» در تیزر این جشنواره، به تاریخچه این شعر اشاره کرد و گفت: نباید در این شعر و آهنگ که پیشنیه ارزشمندی دارد داخل و تصرف شود.

در پایان این مراسم از کتاب «گردشگری شهری و رویکردهای معطوف به شهر گردشگر» و تمبر یادبود سیزدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر رونمایی شد و در نهایت از دست‌اندرکاران برتر این دوره تجلیل‌ به عمل آمد.

انتهای پیام 

captcha