اتحادیه بین‌المللی گردشگری حلال راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 3797820
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸

اتحادیه بین‌المللی گردشگری حلال راه‌اندازی می‌شود

گروه فرهنگی ــ دبیر نخستین همایش بین‌المللی فقه گردشگری حلال با بیان اینکه دبیرخانه همایش دائمی خواهد شد، از راه‌اندازی اتحادیه بین‌المللی گردشگری حلال خبر داد.

اتحادیه بین‌المللی گردشگری حلال راه‌اندازی می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت‌الاسلام رحیم قربانی، دبیر نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری حلال  در پیش نشست همایش بین المللی فقه گردشگری با موضوع « بررسی ظرفیت‌های استان خراسان در حوزه گردشگری حلال» که شامگاه 21 اسفند ماه در موزه بزرگ خراسان واقع در پارک کوهسنگی برگزار شد، گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت بحث در خصوص گردشگری حلال، براساس مذاکراتی که با مسئولان کشوری و استانی صورت گرفت، بنا شد تا برای همایشی که در سطح بین المللی با حضور میهمانانی از کشورهای مالزی، ترکیه، چین، استرالیا، هندوستان و مسئولانی از سازمان بین الملل برگزار می شود، دبیرخانه دائمی شکل گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه اتحادیه ای برای گردشگری حلال در سطح بین المللی نداریم، بیان کرد: عملیات اجرایی برای دائمی کردن دبیرخانه همایش در دست اقدام است و اتحادیه بین المللی گردشگری حلال راه اندازی خواهد شد که خروجی خوبی برای کشورهای اسلامی به همراه دارد.
 
قربانی اضافه کرد: متأسفانه ما امروز در کشورمان از آورد اقتصادی گردشگری حلال محروم هستیم و این همراهی فرهیختگان و دانشمندان را برای تولید محتوای گردشگری حلال می طلبد؛ ضمن اینکه تگ هایی برای این بحث وجود دارد که باید روی آن کار مطالعاتی انجام شود.
 
گردشگران سفیران فرهنگی هستند
دبیر نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری حلال افزود: برگزاری این همایش ما را به خلق افقی در فضای آکادمیک و واقعی در حوزه گردشگری حلال نزدیک می کند. ضمن اینکه ایجاد وحدت عینی و عملی بین حوزه، دانشگاه و حوزه گردشگری از دستاوردهای این همایش خواهد بود و امید داریم با راه اندازی دبیرخانه دائمی، گام هایی در این مسیر برداشته شود.
 
وی با بیان اینکه از غنای قرآنی در حوزه گردشگری فاصله گرفته ایم، افزود: 300 آیه در قرآن کریم در باب گردشگری است و 22 مفهوم وکلید واژه برای گردشگری در قرآن وجود دارد. ضمن اینکه معجم البلدان یکی از غنی ترین کتاب ها در باب گردشگری حلال است.
 
دبیر نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری حلال گفت: گردشگران سفیران فرهنگی  هستند که فرهنگ کشور مقصد را به کشورهای خودشان منتقل می کنند و پیام های فرهنگی کشور مقصد را به هم وطنان خود می رسانند.
 
قربانی در خصوص محورهای همایش بین المللی فقه گردشگری حلال  خاطرنشان کرد: این همایش در 6 محور برگزار می شود که اولین محور آن ماهیت شناسی و مبانی فقه گردشگری است که شامل مفهوم شناسی، اصطلاح شناسی، مسئله شناسی، موضوع شناسی، تاریخچه، مبانی نظری، نظریات و فرضیات و روش شناسی می شود.
 
وی جایگاه گردشگری در آموزه های دینی را دومین محور این همایش برشمرد و گفت: این محور شامل مستندات متون دینی، گردشگری در قرآن، گردشگری در روایات، گردشگری در تاریخ اسلام و مسلمین، گردشگری در فقه و سیره، اخلاق و آداب گردشگری، ابواب فقهی و نحله های مرتبط با گردشگری است.
 
دبیر نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری حلال ادامه داد: ابعاد و قلمرو فقه گردشگری در حوزه و انواع گردشگری سومین محور همایش بین المللی فقه گردشگری حلال  است که شامل حوزه های اجتماعی، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، هنری، آثار تاریخی، و باستانی و انواع مختلف گردشگری می شود.
 
وی بیان کرد: فقه گردشگری، شهر اسلامی و حقوق گردشگران محور چهارم این همایش است که شامل تاریخ شهر اسلامی، روند شکل گیری شهر اسلامی، شهر در متون و آموزه های دینی، فرهنگ ملی و عمومی شهر اسلامی، آداب و سنت های شهر اسلامی، انطباق و مغایرت شهر با آموزه های دینی، فرهنگ دینی در ساختار شهر اسلامی، جلوه های زیباشناختی و هنری شهر اسلامی، توسعه شهر اسلامی، شهر و جهان شهر معنوی و ظرفیت های بلاد اسلامی، شهر معاصر اسلامی، شهر از منظر قرآن و محله و مراکز اسلامی می شود.
 
قربانی جایگاه گردشگری در نظام اداری حقوقی ایران را از دیگر محورهای این همایش عنوان کرد و گفت: این بخش شامل حقوق مدنی(ظرفیت ها و چالش ها)، آئین نامه ها و ضوابط گردشگری، تمدن نوین اسلامی و گردشگری است.
 
دبیر نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری حلال با اشاره به اینکه تبریز در دوران های مختلف به عنوان پایتخت ایران بوده، گفت: تبریز و الگوی شهر مطلوب اسلامی به عنوان آخرین محور این همایش در نظر گرفته شده که شامل تبریز در گذر تاریخ، تبریز شهر معنوی، تبریز جهان شهر معنوی، فرهنگ بومی تبریز، توسعه ،مکتب، تاریخ و مفاخر تبریز، شهر علمی، باغ های ایرانی و اسلامی، و تبریز به عنوان مرکز شهر اسلامی می شود.
 
وی با بیان اینکه مهلت ثبت نام در همایش تا 30 فروردین ماه ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: علاقه مندان می توانند آثار خود را تا پایان اسفند ماه 97 به نشانی دبیر خانه واقع در سایت ictjf.ir ارسال کنند؛ ضمن اینکه ارسال همزمان چکیده و اصل مقاله الزامی است.
 
دبیر نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری حلال  افزود: نتایج داوری تا دهم فروردین ماه 98 اعلام خواهد شد و زمان برگزاری همایش در روزهای چهارم تا ششم اردیبهشت ماه 98 در تبریز خواهد بود.
 
 انتهای پیام
captcha