دعای قرآنی لحظه تحویل سال قاری عراقی/ آیین‌های نوروز در اقلیم کردستان
کد خبر: 3799149
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
در گفت‌و‌گو با ایکنا روایت شد؛

دعای قرآنی لحظه تحویل سال قاری عراقی/ آیین‌های نوروز در اقلیم کردستان

گروه بین‌الملل ـ کوچر عمر علی، قاری اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه لحظه تحویل سال از خداوند خواستم دلی پر از ایمان به من عنایت کند، گفت: سال جدید را با دعای قرآنی «رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» آغاز کردم.

به گزارش ایکنا؛ نوروز یکی از اعیاد باستانی ایرانی است که قومیت‌ها و ملیت‌های مختلفی آن را جشن می‌گیرند و به شادی و سیاحت می‌پردازند. نوروز همگام است با روز اول فروردین که به اعتقاد ایرانیان در این روز طبیعت زنده می‌شود و رستاخیری روی می‌دهد که ما هم باید مطابق با آن زندگی خود را نو کنیم و تحولی درونی و نو در خود ایجاد کنیم.

نوروز در میان کُردها نیز از رنگ و بوی خاصی برخوردار است، آنها در این روز به شادی و برگزاری جشن‌های مختلف و سیاحت و گردش می‌پردازند. نوروز در اقلیم کردستان عراق به شکل متفاوتی برگزار و با آیین‌های مختلفی همراه است. آنها در این روز در میادین اصلی آتش روشن می‌کنند.

در این زمینه با کوچر عمرعلی، قاری عراقی و پزشک متخصص کودکان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید:

از فعالیت‌های قرآنی‌تان در کردستان عراق برای ما بگویید.

کوچر عمرعلی، قاری بین­‌المللی قرآن هستم. در سال 1389 مقام اول مسابقات قرآن عراق و در سال 1393 مقام ششم جهانی را در مسابقات قرآن تهران، به دست آوردم. مدیر عمومی فستیوال بین‌­المللی «خال» هستم که مختص تلاوت قرآن است و سالانه قاریانی از همه کشورهای اسلامی در این گردهمایی که در سلیمانیه و دیگر شهرهای اقلیم کردستان برگزار می­‌شود، شرکت می­‌کنند.

دعای قرآنی لحظه تحویل سال قاری عراقی/ آیین‌های نوروز در اقلیم کردستان

در عراق اولین نفری بودم که اجازه اذان گفتن را در الجزایر گرفتم و تاکنون به صدها نفر در اقلیم کردستان گواهینامه اذان گفتن را اعطا کرده‌ایم. ما چندین دوره تلاوت و اذان گفتن را از سال 1389 در مرکز «اقرأ» برگزار کرده­‌ایم که تاکنون صدها نفر در این زمینه تربیت و آموزش دیده­‌اند.  

آداب و رسوم عید نوروز در کشور شما چگونه است؟

در منطقه ما نوروز در آخر ماه کُردی که یک روز مانده به نوروز است، برگزار می‌شود و در این روز بیشتر مردم به دامان طبیعت می‌­روند و به شادی و گشت و گذار می‌­پردازند. در این روز نمایش هنری اجرا و انواع غذاها پخت می­‌شود. در نوروز از شهرهای مختلف عراق، ایران و کشورهای همسایه به اقلیم کردستان می­‌آیند و مراسم ویژه‌­ای برگزار می‌شود، طبیعت و آب و هوای این منطقه در این زمان بسیار مناسب است و گردشگران زیادی را جذب می­‌کند.

در شب عید در کشور شما غذای خاصی پخت می‌شود، شما دوست دارید در این شب چه غذایی بخورید؟

ما در روز عید نوروز زمانی که به دامان طبیعت می­‌رویم، کباب درست می‌کنیم و همراه با گوجه و نوشیدنی­‌های متنوع می‌­خوریم. همچنین در این روز قیمه و غذاهای محلی با مرغ پخت می‌شود. غذاها در عید نوروز در اقلیم کردستان تنوع زیادی دارد.

کدام سنت نوروز به نظر شما جذاب تر است و چرا؟

 به نظر من بیشتر سنت­‌های نوروز جذاب هستند و دید و بازدید از اقوام و فامیل و تجدید میثاق با بهار و رفتن به دامان طبیعت از همه جذاب تر است.

دعای قرآنی لحظه تحویل سال قاری عراقی/ آیین‌های نوروز در اقلیم کردستان

سنت‌های نوروز چقدر با توصیه‌های اسلام همچون توصیه به دید و بازدید (صله رحم) و توجه به طبیعت و زنده نگه‌داشتن آن همخوانی دارد؟

ما در نوروز با همه اقوام و فامیل دور هم جمع می‌شویم و سال جدید را به همدیگر تبریک می‌­گوییم. ما در این روز به جاهای دیدنی و سیاحتی سر می‌زنیم و کیسه‌­ای را همراه با خود می‌­بریم که زباله‌ها و باقیمانده­ غذا را در آن می‌ریزیم تا به محیط زیست آسیب وارد نشود. به نظر من این سنت‌ها با دستورات اسلام همخوانی دارد، چون با این کارها هم صله رحم به جا آورده می‌شود و هم توجه به محیط زیست را که توصیه‌ای اسلامی است، به همراه دارد.  

آیا شما هم در کشورتان سفره هفت سین بر پا می‌کنید؟ در خانواده چطور؟

در منطقه ما سفره هفت ­سین وجود ندارد.

به عنوان یک قاری بفرمایید سال جدید را با کدام آیه از قرآن آغاز کردید؟

سال نو را با آیه 201 سوره بقره «رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ: خدایا به ما هم در این دنیا و هم در دنیای آخرت خیّر و نیکی عنایت بفرما و ما را از عذاب جهنم محفوظ کن» آغاز کردم. این آیه خیلی برای من مهم است.

هنگام تحویل سال چه دعایی کردید و از خدا چه ‌خواستید؟

لحظه تحویل سال از خداوند خواستم دلی پر از ایمان و خیر به ما عنایت کند و از بلا و مصیبت محفوظ بمانیم. امیدوارم خداوند مسلمانان را در همه جای دنیا پیروز گرداند و آیین اسلام بیش از پیش در جهان فراگیر شود. همچنین امیدوارم افراد زیادی به سمت خداوند برگردند و مردم به آسودگی زندگی کنند و مسلمانان هر خواسته‌­ای را که دارند در سال جدید برآورده شود.

دعای قرآنی لحظه تحویل سال قاری عراقی/ آیین‌های نوروز در اقلیم کردستان

از سالی که  گذشت راضی بودید؟ از موفقیت‌ها و خاطرات خوب سال گذشته بگویید.

سالی که گذشت برای من سال بدی بود؛ چند سالی است که وضعیت اقتصادی اقلیم کردستان عراق خوب نیست، به امید خدا امسال وضعیت مردم رو به بهترشدن است. در این سال یکی از موفقیت‌­هایی که به دست آوردیم، برگزاری فستیوال «خال» بود که نهمین دوره آن را پشت سر گذاشتیم و به امید خدا در سال آینده پس از ماه رمضان، دهمین دوره آن را برگزار خواهیم کرد، امیدوارم که خبرگزاری ایکنا بتواند در آن شرکت و اخبار مربوط به آن را منتشر کند.

بهترین و بدترین خاطره سال گذشته شما چه بوده است؟

بهترین خاطره سال قبل این بود که دوره پزشکی را با موفقیت گذراندم و توانستم فوق تخصص حوزه کودکان را به دست بیاورم و بدترینش این بود که چند از نفر از اقوام و نزدیکانم از میان ما رفتند و عده‌­ای از آنها برای زندگی به اروپا سفر کردند.

تصمیم خاصی برای سال جدید دارید؟ دوست دارید در سال جدید چه کاری انجام دهید که در سال گذشته موفق به انجام آن نشدید؟

تصمیمم این است که مسابقه‌ قرآن و همچنین فستیوال خال را پس از ماه رمضان برگزار کنیم که گام‌های بیشتری در مسیر خدمت به قرآن برداریم. همچنین می‌خواهم مؤسسه قرآنی «اقرأ» را وسعت بخشم و کارهای زیادی در این زمینه انجام دهم تا این مؤسسه بتواند موفقیت‌های زیادی در حوزه داخلی و بین‌المللی به دست آورد و قرآن را به افراد زیادی آموزش دهد.

از آرزوهایتان در سال جدید بگویید.

آرزو دارم برای سال آینده بتوانم به مؤسسه «اقرأ» بخش سلیمانیه را که خودم مدیر و مسئول آن هستم، گستردگی و غنای بیشتری ببخشم که خدمت بیشتری به قرآن دوستان ارائه داده باشیم. آرزوی دیگر من این است که در مسابقات قرآن قطر از نفرات برتر باشم و به موفقیت برسم.

گفت‌و‌گو: حیدر عبداللهی

انتهای پیام

captcha