جشن نوروز در جمع نمایندگان ادیان فیلیپین
کد خبر: 3800381
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
رایزنی فرهنگی ایران برگزار کرد؛

جشن نوروز در جمع نمایندگان ادیان فیلیپین

گروه بین‌الملل ـ جشن نوروز با حضور رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید و نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف فیلیپین در رایزنی فرهنگی ایران در مانیل برگزار شد.

به گزارش ایکنا از فیلیپین؛ این مراسم به همت رایزنی فرهنگی ایران در مانیل برگزار شد و رؤسا و اساتید دانشگاه‌ مسیحی فیلیپین(Philippine Christian University)، دانشگاه‌های سانتا توماس، سنت اسکولاستیک و سنت پل، مرکز مطالعات ادیان فیلیپین، دانشگاه دولتی فیلپین، دانشگاه زنان فیلیپین، اعضای جنبش فوکولاره و سازمان یونی هارمونی فیلیپین(سازمان گفت‌و‌گوی ادیان)، امام جماعت مسجد آبی مانیل، کلیساهای کاتولیک، سنت اجیدیو و مورمون‌ها، سازمان کنفرانس اسقف‌های فیلیپین(cbcp)، محمد تنهایی، سفیر ایران در مانیل و محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین در آن حضور یافتند.

 در این مراسم تندیس تقوی، معاون انجمن دوستی زنان فیلیپین و ایران ضمن خیر مقدم به حاضران طی سخنانی گفت: بسیار خرسندم که بار دیگر در کنار اعضای یونی هارمونی(سازمان گفت‌و‌گوی ادیان فیلیپین) جمع شده‌ایم تا بدین طریق دل‌ها بیشتر به هم نزدیک شود.

وی در ادامه به آیین و سنت‌های نوروز در فرهنگ ایرانی اشاره کرد و افزود: در این رسم ایرانی اعضای خانواده بر سر سفره هفت سینی که در آن اقلامی قرار داده شده‌، جمع می‌شوند، هر یک از این اقلام سمبل و نماد خاصی از رویش دوباره، سلامتی، رفاه، شادی، صبر و زیبایی است. آنان قرآن را باز می‌کنند و دست به دعا بر می‌دارند .

تقوی ادامه داد: دعای تحویل سال پای سفره هفت سین(یا مقلب القلوب)، به منزله این است که قلب‌هایمان را به خدا واگذار می کنیم و خواستار این هستیم که خدا حال قلبمان را در هر شرایطی، غم و شادی و موفقیت و شکست به خیر و نیکی حفظ کند.

جشن نوروز در جمع نمایندگان ادیان فیلیپین+عکس

این بانوی ایرانی تأکید کرد: تصور می‌کنم که خدا در این لحظه، شاد و خرسند است؛ چرا که بندگانش از هر ملیت و دینی صمیمانه گردهم آمده‌ و با هم دعا می‌خوانند، مطمئناً اگر با یکدیگر و قلباً این دعا را بخوانیم، حال دنیا و مردمانش هم به لطف خدای بزرگ و قلب پاک شما به خیر و نیکی دگرگون خواهد شد.

 قرائت دعای «یا مقلب القلوب» به انگلیسی

تندیس تقوی در ادامه با همراهی حاضران دعای «یا مقلب القلوب» را به زبان انگلیسی و عربی قرائت کرد.

فیلم سخنرانی تندیس تقوی و قرائت دعای «یا مقلب القلوب» به انگلیسی و عربی

سپس رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین ضمن خوش‌آمد‌گویی و تبریک نوروز، درباره تقویم ایرانی سخن گفت و اظهار کرد: قدیمی‌ترین تقویم ایران مربوط به 5 هزار سال بیش از میلاد حضرت مسیح است؛ اما آنچه امروز ایرانیان از آن استفاده می‌کنند تقویمی است که توسط حکیم عمر خیام، فیلسوف و ریاضیدان برجسته ایرانی حدود 950 سال پیش تصحیح و دقیق‌ترین تقویم جهان نام‌گذاری شد.

 محمد جعفری ملک در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایرانیان هر سال در اول فروردین ماه ساعتی را که دقیقا زمین به نقطه آغاز حرکت خود رسیده باشد، روز عید و آغاز سال نو می‌دانند و آن را جشن می‌گیرند. این جشن به عنوان نوروز یا روز نو در دو کشور ایران و افغانستان به عنوان عید برگزار و در حدود سیزده کشور دیگر نیز جشن گرفته می‌شود.

وی افزود: جشن نوروز در سازمان ملل ثبت شده و سازمان یونسکو نیز آن را به عنوان میراث ناملموس بشری ثبت کرده است.

 جعفری ملک آداب و رسوم ایرانیان در نوروز را تبیین کرد و پس از سخنان وی، کلیپی از مراسم جشن نوروز در ایران برای حاضران پخش شد .

محمد تنهایی، سفیر ایران در فیلیپین نیز دیگر سخنران مراسم بود که به بزرگداشت نوروز در ایران و کشورهای همسایه اشاره و اظهار کرد: در گذشته تمامی این کشورها بخشی از ایران بودند و به عنوان سرزمین پارس یا پرشیا شناخته می‌شدند، از این رو فرهنگ‌ مشترکی میان ما و برخی کشورهای همسایه وجود دارد.

وی افزود: اینکه چرخش ستاره‌ها و سیارات موجب تغییر سال می‌شود بی هدف و بی معنا نیست، بلکه بدین معناست که ما از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت می‌کنیم و این نقطه جدید یک روز نو است. اگر اینگونه به مفهوم نوروز نگاه کنیم، حداقل برای من بسیار الهام بخش و تأثیرگذار است.

نوروز؛ میراثی ماندگار در یونسکو

تنهایی تصریح کرد: نوروز را «میراث» می‌نامند، زیرا در درون آن چیزی نهفته است که می‌توانیم به کشورها و فرهنگ‌های مختلف انتقال دهیم و در این راه هماهنگی و سازگاری بیشتری میان ما ایرانیان، مردم فیلیپین و دیگر مردم جهان وجود دارد و همچنین در این مسیر صلح و دوستی بیشتری نیز به چشم می‌خورد. از آنجا که نوروز، صلح، دوستی و سازگاری را اشاعه می‌دهد، سازمان ملل متحد آن را به عنوان میراثی ماندگار ثبت کرده است .

در ادامه خانم «ماریتس آفریقا» (maritis Africa) ، رئیس جرگه «صلح طلبان» فیلیپین، خوشحالی خود را برای حضور در مراسم ابراز کرد و گفت: من همواره ایران را مورد تحسین و تمجید قرار می‌دهم و همواره تصورم از ایران کشوری سرزنده، رنگارنگ و با مردمی زیبا است.

ماریتس بیان کرد: به عنوان نماینده‌ای از جامعه زنان باید قدردانی و شادی خود را ابراز کنم . شادی بزرگداشت نوروز تنها به موسیقی ختم نمی‌شود، بلکه معنای عمیقی که در نوروز نهفته است و توسط جناب آقای تنهایی با ما به اشتراک گذاشته شد، تأثیر به سزایی بر ما داشت. همانگونه که ایشان گفت، ما در این سفر تنها نیستیم و با یکدیگر در این مسیر قدم برمی‌داریم‌، بدون در نظر گرفتن ملیت، دین و دیگر تفاوت‌های فرهنگی در اینجا جمع شده‌ایم، نه برای اینکه با یکدیگر با مدارا رفتار کنیم، بلکه پا را فراتر گذاشته و از یکدیگر قدردانی کرده و در جستجوی خوبی‌ها در یکدیگر باشیم.

جشن نوروز در جمع نمایندگان ادیان فیلیپین+عکسعکس یادگاری شرگت‌کنندگان در مراسم در کنار سفره هفت سین

وی افزود: زنان جرأت تغییر و پرورش را بدون هیچ گونه ترس و محدودیتی برای رسیدن به نقطه آسایش دارند. ما همگی در جهت بهتر شدن، متحد بودن و پیشرفت برای داشتن آینده‌ای بهتر قدم برمی‌داریم و زنان و مردان در این راه هم مسیر و همراه هستند .

«جونیفن گواآن»(jonifon Goaan) ، رئیس دانشگاه مسیحی فیلیپین نیز گفت: اخیرا از سفر انگلستان؛ گهواره انقلاب صنعتی در جهان بازگشته‌ام و امروز در مراسم نوروز ایرانیان شرکت می‌کنم؛ کشوری که که یکی از گهواره‌های مهم تمدن جهانی است.

وی افزود: ما در دانشگاه به اصولی همچون ساخت شخصیت و خدمت تأکید داریم. ما برای پرورش شخصیت و از بین بردن ویژگی‌های فردی که به صورت نقص در آمده‌اند به مبارزه می‌پردازیم.

در پایان شرکت کنندگان در کنار سفره هفت سین عکس یادگاری گرفتند و سپس با غذای ایرانی از آنان پذیرایی شد.

انتهای پیام

captcha