تدارک جمکران برای جشن بزرگ نیمه شعبان/ برگزاری اجتماع بزرگ «جوانان مهدوی» با حضور ۵ هزار نفر
کد خبر: 3801471
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷

تدارک جمکران برای جشن بزرگ نیمه شعبان/ برگزاری اجتماع بزرگ «جوانان مهدوی» با حضور ۵ هزار نفر

صدوقی با اعلام آغاز ویژه برنامه های مسجد مقدس جمکران برای دهه مهدویت و نیمه شعبان، گفت: برگزاری اجتماع بزرگ «جوانان مهدوی» با حضور نزدیک به ۵ هزار نفر، برگزاری همایش «راهیان جمکران» و میزبانی از اهالی استان های مختلف ازجمله این برنامه ها است.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: مسجد مقدس جمکران به عنوان میعادگاه منتظران و مکانی که در جغرافیای انتظار ایرانیان حرف نخست را می زند، همیشه در مناسبت های مهدوی به ویژه نیمه شعبان و جشن های منتهی به ولادت باسعادت امام زمان(عج) تدارکات گسترده ای دارد تا همه اقشار بتوانند طعم شیرین این این ایام را بچشند.

از این رو، در گفت وگو با «ابراهیم صدوقی»، معاون خدمات زائران و رییس ستاد مناسبت های ویژه مسجد مقدس جمکران درباره این تدارک و برنامه ها گفت وگویی داشته ایم که بخش نخست آن تقدیم حضورتان می شود:

Image result for ‫ابراهیم صدوقی‬‎

مسجد مقدس جمکران برنامه های ایام ولادت امام عصر(عج) را با چه محوری پیش بینی کرده و برگزار می کند؟

فرورودین ماه جاری برای مسجد مقدس جمکران ماهی کاملاً عملیاتی است چراکه پس از آیین اعتکاف و برنامه های عید نوروز، بلافاصله ویژه برنامه های نیمه شعبان و ایام ولادت امام زمان(عج) آغاز می شود.

در این راستا و همزمان با دهه مهدویت، مسجد مقدس جمکران سلسله برنامه هایی را با محور و شعار «تمدن سازی و آمادگی برای ظهور» که مصوب ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی کشور به ریاستِ تولیت مسجد مقدس جمکران است، برگزار می کند.

رویکرد برنامه های میعادگاه منتظران در جشن ها و آیین های نیمه شعبان چیست و این برنامه ها از کی آغاز می شود؟

میعادگاه منتظران از سال گذشته به منظور اهمیت مردمی کردنِ جشن های نیمه شعبان به این سمت رفته که فضای مسجد را در اختیار استان ها قرار دهد تا هر استان با محوریت هیئت رزمندگان اسلام حداقل 50 و حداکثر 110 اتوبوس از اهالی خود را در ایام منتهی به نیمه شعبان آورده و مسجد جمکران هر شب میزبان جشن های یکی از استان ها باشد. چنان که سال گذشته 110 اتوبوس از اهالی اصفهان به مسجد جمکران مشرف شده و جشن های نیمه شعبان را برگزار کردند.

در این راستا سال گذشته اهالی استان های تهران، اصفهان و زنجان در مسجد حضور یافتند و امسال هم هموطنان بوشهری، مرکزی، سمنان و قم اضافه شده اند و در یکی از شب های این دهه در مسجد حضور یافته و برنامه هایی را اجرا می کنند.

همسو با این رویکرد، برنامه های مسجد مقدس جمکران از فردا (دوشنبه، 19 فروردین ماه) و همزمان با شب ولادت باسعادت امام حسین(ع) با حضور مسئولان و اهالی استان بوشهر آغاز می شود. در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین «صفایی بوشهری»، امام جمعه بوشهر سخنرانی و مادحین بوشهری هم مدیحه سرایی و مولودی خوانی می کنند.

برای روزهای بعد مسجد جمکران چه برنامه هایی را در نظر دارد؟

سه شنبه، 20 فروردین مراسم خطبه خوانی با حضور نمایندگان بیوت مراجع تقلید، شورای اداری استان قم، خادمان اعتاب مقدس جهان اسلام از ایران، عراق و سوریه و خانواده معظم شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

رویکرد این آیینِ خطبه خوانی، تقویت مناسبک خادمی و به نوعی آغاز رسمی جشن ها است.

همچنین، مراسم دعای پرفیض توسل سه شنبه، 20 فروردین ماه با سخنرانی حجت الاسلام «محمدمهدی ماندگاری» و مداحی حاج «عباس حیدرزاده» زمزمه می شود.

چهارشنبه، 21 فروردین ماه آیین غباروبی مسجد مقدس جمکران با حضور جمعی از طلاب جامعه المصطفی(ص) العالمیه با رویکرد تقویت بعد تربیتی عبادی برگزار می شود.

چهارشنبه شب همچنین مسجد جمکران میزبان یکی دیگر از استان ها می شود.

برای نخستین پنجشنبه و جمعه از دهه مهدویت جمکران مجری چه برنامه های برای زائران است؟

پنجشنبه، 22 فروردین ماه مراسم دعای کمیل و جمعه، 23 فروردین مراسم دعای ندبه با سخنرانی حجت الاسلام «سیدحسین حسینی قمی» و زمزمه دعا توسط «حاج سید مهدی میرداماد» برگزار می شود.

در همین روز اجتماع بزرگ «جوانان مهدوی» با سخنرانی حجت الاسلام «علیرضا پناهیان» برگزار می شود؛ جامعه هدف این اجتماع، نوجوانان و جوانان عاشوراییِ هیئات رزمندگان اسلام هستند که با شعار «میثاق یاران آخرالزمانی امام زمان(عج)» با حضرت حجت(عج) عهد می بندند.

در این اجتماع بالغ بر چهار پنج هزار نوجوان و جوان به صورت پیاده از مسیر حرم حضرت معصومه سلام الله علیهما به مسجد مقدس جمکران مشرف می شوند. این اقدام از رویش های جدید است که از سال گذشته انجام می شود و طی آن نوجوانان و جوانان با سربندها و پرچم های منقش به «لبیک یا مهدی(عج)» و «أَیْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاءَ» در اجتماع بزرگ «جوانان مهدوی» حضور می یابند.

مسجد مقدس جمکران در هفته دوم از دهه مهدویت با چه برنامه هایی به استقبال ولادت باسعادت حضرت حجت(عج) می رود؟

شنبه، 24 فروردین ماه میزبان اهالی یکی دیگر از استان ها هستیم. یکشنبه، 25 فروردین ماه مسجد مقدس جمکران میزبان مسئولان و مردم استان زنجان و دوشنبه، 26 فروردین نیز پذیرای اهالی یکی دیگر استان های کشور می شویم.

سه شنبه، 27 فروردین ماه همایش «راهیان جمکران» با حضور روسای کاروان هایی که سه شنبه شب ها به جمکران می آیند، برگزار می شود.

واحدی در مسجد با عنوان «امور کاروان ها و تکریم زائران ایرانی و غیرایرانی» فعال است که به همت آن بالغ بر 500 کاروان شناسنامه دار شده اند و برای آنها دوره های آموزشی و مهارت افزایی برگزار می شود.

علاوه بر این، سه شنبه شب، 27 فروردین ماه همایش «پیرغلامان مهدوی» با سخنرانی حجت الاسلام «حبیب الله فرحزاد» و مداحی حاج «عباس حیدرزاده» برگزار و طی آن از آیین های برتر دعای ندبه که با استقبال پرشور مردمی و در سطح بالای کیفی برگزار می شود و نیز خادمان ممتاز اعتاب مقدسه کشور اعم از عبدالعظیم حسنی(ع)، چاهچراغ و حضرت حضرت معصومه سلام الله علیها تقدیر به عمل می آید.

علاوه بر این، میعادگاه منتظران چهارشنبه شب، 28 فروردین ماه نیز پذیرای اهالی و مسئولان یکی دیگر از استان ها می شود.

برای روزهای منتهی به ایام ولادت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) برنامه های جمکران چه رویکردی می یابد؟

 29 فروردین ماه مراسم جشن «پیوند فیروزه ای» مربوط به زوجینی که مراسم پیوندشان را در اتاق عقد جمکران برگزار کرده اند، برگزار می شود؛ در این جشن بالغ بر 200 زوج حضور دارند و در کارگاه ارشاد و امور خانواده با حضور مشاوران برجسته کشور شرکت می کنند؛ ترغیب زوجین به سبک زندگی اسلامی محور این کارگاه ها است.

یکی از اقدامات خوب معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران، تداوم ارتباط با زوجین است که پیوندشان در اتاق عقد جمکران برگزار شده است.

شب 29 فروردین ماه میعادگاه منتظران میزبان مردم و مسئولان استان اصفهان ازجمله امام جمعه مرکز و مادحان برجسته استان است.

انتهای پیام

captcha