ظرفیت موزه ملی قرآن در دیپلماسی فرهنگی
کد خبر: 3815713
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۴
لهراسبی در افتتاح نمایشگاه تک‌اثر قرآن تبیین کرد:

ظرفیت موزه ملی قرآن در دیپلماسی فرهنگی

گروه ادب ــ مدیر موزه ملی قرآن در مراسم رونمایی از تک اثر فاخر قرآنی گفت: با توجه به رسالت‌های موزه ملی قرآن، این محل می‌تواند مرکزی برای دیپلماسی فرهنگی باشد.

ظرفیت موزه ملی قرآن در دیپلماسی فرهنگیبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نمایشگاه‌های متقابل تک‌اثر قرآن موزه ملی ایران و موزه ملی قرآن کریم هشتم خردادماه در موزه ملی قرآن برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر لهراسبی، مدیر موزه ملی قرآن در این مراسم گفت: نمایشگاه متقابل تک‌اثر فرصتی برای گفت‌وگوی بین موزه‌ها است و شیوه مؤثری در راستای گسترش تعامل و همکاری‌های مشترک میان آن‌ها به عنوان مهم‌ترین نهاد‌های فرهنگی یک جامعه محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به رسالت موزه ملی قرآن و موزه ملی ایران در معرفی آثار شاخص تاریخی، فرهنگی و دارا بودن گنجینه فاخری از نسخ کهن قرآن و مضامین مرتبط با آن سبب شد تا به مناسبت ماه مبارک رمضان نمایشگاه‌های متقابل تک‌اثر برگزار شود.

لهراسبی ادامه داد: مجموعه موزه قرآن ظرفیت‌های بالقوه بسیاری دارد که به کمک دلسوزان و محققان می‌توان استفاده بهینه‌ای از آن در زمینه ملی و بین‌المللی انجام داد؛ همچنین این موزه می‌تواند به عنوان مرکزی برای دیپلماسی فرهنگی باشد.

جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت ارتباط موزه‌ها گفت: فراهم کردن امکان دسترسی به آثار فرهنگی وظیفه ذاتی همه موزه‌ها است و می‌تواند نقش‌های متفاوتی در عرصه فرهنگی و آموزشی ایفا کند.

وی افزود: موزه ملی ایران که برگزاری نمایشگاه‌های داخلی را از اهم برنامه‌های خود می‌داند، نمایشگاه متقابل تک اثر را برگزار کرد تا علاوه بر بهره‌مندی از برکات معنوی، ارتباط موضوعی میان این دو اثر ایجاد کند.

حجت‌الاسلام والسلمین سیدجمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه در ادامه این مراسم درباره فضائل امام علی(ع) گفت: امیرالمؤمنین علی(ع) در همه علوم، اخلاق، شجاعت و ... در اوج بود و می‌توان از علوم و حقایقی که در کتاب نهج‌البلاغه نهفته است، به آن پی برد.

وی در ادامه به هنر قرآنی اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم در دنیا بهترین آثار مهندسی و ساختمانی و ادبی و ... را معرفی کنیم، باید به سراغ دین اسلام برویم، بهترین آثار مهندسی و ساختمانی را در مسجد و آثار ادبی را در کلام خداوند می‌بینیم که این‌ها اتفاقی نیست و برای دریافت مفاهیم باید از دریچه هنر وارد شد و روح خود را تلطیف کرد تا به آن دست یافت و هنرمندان و خوشنویسان و خطاطان و نقاشان و ... نقش مهمی در توجه مردم به معارف قرآن ایفا کرده‌اند.

دین‌پرور ادامه داد: امروز گمشده دنیا کمبود ابزار‌های زندگی نیست، بلکه مشکل بزرگ انسان این است که انسانیت گم شده است. افرادی، انسان‌ها را به خاک و خون می‌کشند و خم به ابرو نمی‌آورند، در حالی که اگر با این معارف آشنا بودند، هرگز چنین اتفاقات تکان‌دهنده‌ای در دنیا رخ نمی‌داد.

ظرفیت موزه ملی قرآن در دیپلماسی فرهنگی
وی تصریح کرد: هنر و ذوق هنری نقش مهمی در توجه دادن مردم به معارف والا دارد؛ از این رو باید از این فرصت به نحو احسن بهره گرفت و نسل جوان را با هنر قرآنی آشنا کرد.

محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌های کشور در ادامه این مراسم با یادی از مرحوم حسن حبیبی در پایه‌گذاری موزه قرآن گفت: وقتی به گنجینه‌های قرآن نگاه می‌کنیم، زمانی که اعراب وارد ایران شدند، تنها آورده آن‌ها قرآن بود و پس از آن ایرانی‌‍‌ها خدمات بسیاری به این کتاب کردند. اگر این خدمات ایرانی‌ها به جهان اسلام نبود، جایگاهی که هنر اسلامی اکنون در سراسر جهان دارد، نداشت.

وی با اشاره به هنر تمدن ایرانی و اسلامی افزود: مسجدسازی ایرانی‌ها الگویی برای جهانیان است و همچنین در حوزه خط ابتکارات فراوانی داشتند. زمانی که از قرآن صحبت می‌شود، از جلدسازی، خطاطی، کتابت، تذهیب، تشعیر و. ایرانی‌ها نیز صحبت به میان می‌آید و هنر ایرانی‌ها در این زمینه‌ها بیش از پیش خودنمایی می‌کند؛ بنابراین نقش ایرانی‌ها در پایه‌گذاری تمدن اسلامی غیرقابل انکار است.

خلیل‌آبادی با بیان اینکه شهرداری تهران بخش اعظمی از فعالیت‌های فرهنگی و میراثی را به کمک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسداشت فرهنگ ایرانی و اسلامی انجام می‌دهد، بیان کرد: همه هنر‌های ایرانی پس از اسلام در حوزه‌های گوناگون مانند خط، نگارش، تذهیب، موسیقی و ... بر محور قرآن بوده و این کتاب بزرگ، آخرین راهنمای مکتوب بشریت در ایران مورد توجه قرار گرفته است و آثار معنوی که این کتاب بر میراث فرهنگی گذشته داشته، سبب شده این هنر‌ها با رویکرد قرآنی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز گفت: در دوره جدید مدیر شهر تهران، تلاش بر این است که میراث فرهنگی و گردشگری توسعه یاد و وظیفه مدیریت شهری در راستای توسعه برنامه‌های میراث فرهنگی در کشور انجام شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های کشورمان در حوزه میراث فرهنگی ادامه داد: ظرفیت‌های مغفول بسیاری در این حوزه وجود دارد و متأسفانه تاکنون بهره‌برداری خوبی از آن نشده است. حرکت‌هایی که اخیراً در کشور به وجود آمده، میراث فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است؛ از این رو کشورمان می‌تواند به عنوان مهد تمدن خود را بازیابی کرده و با رویکرد علمی و منطقی و آشنا به شرایط کشور از فرصت‌های موجود در این عرصه استفاده و از این محرومیت و مهجوریت جلوگیری کند.

ظرفیت موزه ملی قرآن در دیپلماسی فرهنگی
حمیدرضا قلیچ‌خانی، پژوهشگر حوزه خط و خوشنویسی به معرفی دو قرآن تبادل شده برای عرضه در نمایشگاه‌های متقابل تک اثر گفت: یک اثر از موزه ملی قرآن با ریزترین اندازه نوشتاری به صورت طوماری در موزه ملی ایران به نمایش درآمده و نسخه متقابل نیز مربوط به موزه ملی ایران است که در اندازه‌ای متفاوت و به قطع رحلی بزرگ در موزه ملی قرآن در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وی افزود: تک اثر مربوط به موزه ملی ایران یک قرآن نفیس است که مربوط به قرن دهم بود و امکان کتابت آن نیز وجود داشته و از نظر جلدسازی و تشعیر و خط و ... فوق‌العاده است. این برهه زمانی همزمان با پیدایش نسخ ایرانی است که پیش از آن نسخ یاقوتی یا مستعصمی نوشته می‌شد و میرزا احمد نیریزی و محمدابرهیم قمی تلاش کردند تا نسخ ایرانی را ابداع کنند و شمس‌الدین عبدالله، کاتب این مصحف ۵۰ سال قبل از نیریزی می‌زیسته است؛ بنابراین بررسی خط این کاتب و میرزا احمد نیریزی موضوع خوبی برای پژوهشگران و دانشجویان کارشناسی ارشد است تا آن‌ها را مورد دقت و تحقیق قرار دهند.

یادآور می‌شود؛ نمایشگاه متقابل تک اثر قرآن موزه ملی ایران و موزه ملی قرآن از ۸ خرداد تا ۱۰ تیرماه در محل موزه‌های یادشده آماده بازدید علاقه‌مندان است.

انتهای پیام

captcha