هفته‌ای که پنجره‌اش به روز دختر و دهه کرامت گشوده شد
کد خبر: 3824482
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
بر خط جامعه؛

هفته‌ای که پنجره‌اش به روز دختر و دهه کرامت گشوده شد

گروه جامعه ــ در بسته خبری «بر خط جامعه»، مهم‌ترین رویدادهای هفته‌ای را که نسبتاً آرام بود و به روز دختر و آغاز دهه کرامت منتهی شد، از نظر می‌گذرانیم.

هفته‌ای که پنجره‌اش به روز دختر باز شدبه گزارش ایکنا؛ دیدار مقام معظم رهبری با کارگزاران حج و توصیه‌های مهم ایشان به زائران و دست‌اندرکاران این رویداد عظیم، برگزاری ویژه‌برنامه‌های بزرگداشت شهدای هفتم تیرماه، جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس در فضای مجازی، برگزاری همایش «آمریکا و جنایت قرن» و آغاز ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت از مهم‌ترین اخبار جامعه در هفته اخیر هفته بودند؛ علاوه بر این خبرها، در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین رویدادهای گروه اجتماعی ایکنا را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست:

تعلیم و تربیت؛ محور مکتب جعفری(ع)

این هفته و همزمان با ایام شهادت امام جعفر صادق(ع)، حجت‌الاسلام محمد سعیدی آریا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، مکتب شیعه جعفری(ع) مکتب تعلیم و تربیت دانست و اظهار کرد: بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه می‌بینیم، نتیجه ضعف در تعلیم، آن هم تعلیم‌های اولیه است. مثال می‌زنم؛ معضلی داریم به نام آقازادگی. فرزند متکبر جوانی که همه را خادم خود و خود را لایق سروری می‌بیند، او در چه محیط تربیتی پرورش یافته است؟ خانواده و آموزش و پرورش او را این گونه بار آورده‌اند. چون در کودکی از این دو فضا خارج نبوده است!

هفته‌ای که پنجره‌اش به روز دختر باز شد

وی افزود: نگرانی دیگر در توجه به اسلوب تعلیم و تربیت، پیدایش برداشت‌های داعش‌گونه از دین است، وقتی افراد، بی‌استاد سراغ دین می‌روند، ممکن است در فضاهایی وارد شوند که برداشت داعش‌گونه از دین وجود داشته باشد. شما فکر می‌کنید داعشی‌ها از آیات قرآن و روایات پیامبر(ص) استفاده نمی‌کنند؟ استفاده می‌کنند اما بدون استاد، بدون ضابطه و بدون قاعده. مسئله تعلم و یادگیری این است که از چه کسی و چگونه یاد بگیرم. مکتب شیعه جعفری تأکید می‌کند که اولاً مربی‌پذیر باشید و ثانیاً آموزش می‌دهد که از «چه کسی» و «چگونه» بیاموزید.

متن کامل این مصاحبه را اینجا بخوانید.

دیه زن و مرد، برابر پرداخت می‌شود

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در توئیتر خود نوشت: «هیئت عمومی دیوان عالی کشور به بررسی تکلیف صندوق تأمین خسارت‌های بدنی برای پرداخت مابه‌التفاوت دیه زنان اعم از نفس یا اعضا پرداخت و در رأی وحدت رویه ۷۷۷، به تصویب رأیی اقدام کرد که در حکم قانون است و تمام محاکم ملزم به رعایت آن هستند».

بر اساس این قانون، صندوق خسارت بدنی از این پس باید مابه‌التفاوت دیه زن و مرد را پرداخت کند.

30 هزار طرح اشتغالزایی در 25 استان کشور

مراسم افتتاحیه دومین دوره آزمون تسهیل‌گری اقتصادی ــ اجتماعی، یک‌شنبه ۹ تیرماه، با حضور سعید جعفری، مدیرعامل بنیاد برکت، محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، عیسی منصوری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمود عسکری آزاد، رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت، در محل دانشگاه علوم و تحقیقات برگزار شد.

مدیرعامل بنیاد برکت در این مراسم ضمن اشاره به اینکه اگر نگاه بالا به پایین به مقوله توسعه داشته باشیم، نمی‌توانیم به نقطه مطلوب برسیم، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها، ۳۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در ۲۵ استان، ۱۵۵ شهرستان و شش هزار روستا اجرا خواهیم کرد و ۲۱۰ نفر تسهیل‌گر تا دو هفته آینده آموزش داده می‌شوند.

«موبایل‌ون»، طرحی برای کاهش آسیب‌های اعتیاد

فرید براتی‌سده، معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور این هفته از راه‌اندازی «موبایل ون» خبر داد و گفت: این ون‌های مناسب‌سازی شده خدمات DIC را ارائه می‌کنند. البته مشکلی که با معتادان پرخطر وجود دارد عدم دسترسی به معتادان متجاهر است به طوری که پاتوق‌ها پنهانی شدند؛ لذا در قالب این خدمت جدید ما به سراغ آنها می‌رویم و خدمات کامل DIC را به آن‌ها ارائه می‌کنیم.

هفته‌ای که پنجره‌اش به روز دختر باز شد

وی با بیان اینکه «موبایل ون» در ۲۶ استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، فارس، گیلان، گلستان، کرمان و بندرعباس و ... خدمات ارائه می‌دهند، افزود: این ون‌ها وارد پاتوق معتادین می‌شوند و خدمات ارائه می‌دهند.

براتی‌سده با بیان اینکه براساس قانون برنامه ششم، ۲۲ مرکز توانمندسازی ایجاد کردیم، بیان کرد: این مراکز برای معتادان درمان‌شده است و از مراکز ماده ۱۶ بیرون می‌آیند و جایی برای بازگشت ندارد؛ بهبودیافتگان چهار تا شش ماه مجاز به سکونت در این مراکز هستند که چهار ماه ابتدایی رایگان است و دو ماه آخر باید به دنبال کسب و کار باشند و بخشی از هزینه اقامت را باید پرداخت کنند.

درخواست رئیس ستاد اقامه نماز از ناشران و نویسندگان

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی این هفته در دیدار با نویسندگان و ناشران حوزه نماز کشور اظهار کرد: مخاطبتان نسل نو باشد، من هم که کارم را شروع کردم تصمیم گرفتم آخوند اطفال باشم. کسی هم نبود که به او اقتدا کنم. پس تصمیم گرفتم خودم الگوی خودم باشم. به نوشتن یک کتاب و مقاله هم اکتفا نکنید و کارتان را ادامه دهید، همکارانتان را هم به این کار تشویق کنید و کار شریکی انجام دهید. اگر کسی هم قصد سوء استفاده ندارد، اجازه دهید از روی مطالب شما کتاب منتشر کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع امسال اجلاس سراسری نماز، «نماز و مدرسه» است، گفت: از شما دعوت می‌کنم که در این حوزه کتاب و مقاله بنویسید. به سراغ همه گروه‌ها و افراد هم بروید و برای همه گروه‌ها کتاب بنویسید. البته محوریت قرآن را فراموش نکنید، کسانی که برای قرآن کاری نکنند «پوک» هستند. در کتاب‌هایتان هم از مثال، قصه و پرسش و پاسخ استفاده کنید و مسائلی که مورد نیاز است را بنویسید.

هفته‌ای که پنجره‌اش به روز دختر باز شد

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی تأکید کرد: باید قلم شما طوری باشد که هر یک کلمه آن مفید باشد، چرا که هم ضامن وقت خود و هم ضامن وقت دیگران هستید.

نظر مراجع تقلید درباره بیت کوین

یکی از دغدغه‌های اصلی پژوهشگران حوزه پولی و بانکی به خصوص در حوزه‌های نوین، رعایت قوانین و مقررات اسلامی است تا فناوری‌های جدید با قوانین بانکداری اسلامی مطابق باشد و استفاده از آن توسط مراجع تقلید و مسئولان شورای فقهی بانک مرکزی بدون مشکل و حلال اعلام شود؛ این هفته در خبرگزاری ایکنا، نظر مراجع عظام تقلید را در پاسخ به سوالی مبنی بر «حکم معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال)» گرد آوردیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی: با توجه به ابهامات زیادی که بیت کوین دارد معامله آن اشکال دارد، آیت‌الله نوری همدانی: ورود در این معاملات اشکال دارد، آیت‌الله هاشمی شاهرودی: با توجه به ابهامات فراوانی که این نوع معامله دارد، استفاده از این پول جایز نیست، آیت‌الله وحید خراسانی: خرید و فروش آن باطل است، آیت‌الله صافی گلپایگانی: حرام و اکل مال به باطل است. والله العالم، آیت‌الله شبیری زنجانی: چنانچه استفاده از این‌گونه ارز‌ها نوعاً مفسده اقتصادی داشته یا خلاف قانون باشد، خرید و فروش آن اشکال دارد.

بر اساس این گزارش، تاکنون درباره این موضوع از سوی دفتر مقام معظم رهبری نفیاً و اثباتاً نظری داده نشده است. بدین معنا که نه حکم به حرمت می‌دهند و نه اجازه فعالیت را می‌دهند؛ لذا وظیفه مقلدین معظم‌له این است که از آنجا که مرجع تقلید نظر نداده، وظیفه عمل به احتیاط است، لذا ورود به این معامله برای مقلدین معظم‌له حرام بوده و نباید وارد شوند یا می‌توانند با رعایت الاعلم فالاعلم به مجتهد جامع الشرایط دیگری رجوع کنند، لازم به ذکر است مطابق نظر معظم له رعایت قوانین رسمی کشور در این زمینه لازم الاجراست.

ضرورت آموزش اقتصاد دیجیتال به خانواده‌ها

صادق عباسی شاهکوه، رئیس دانشکده پست و مخابرات این هفته در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به اهمیت‎ آموزش اقتصاد دیجیتال و ضرورت آشنا کردن خانواده‌ها با مبانی آن و همچنین تبیین مبانی زندگی در زیست‌بوم جدید، گفت: امروز آموزش در همه جنبه‌ها از جمله فضای مجازی به عنوان یک زیست بوم جدید، ضروری است. در فضای مجازی حتی استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیاز به آموزش دارد. مسئولان و متولیان این امر به ‎دلیل رشد سریع و توسعه ناگهانی این شبکه‌ها در کشور، فرصت برای ارائه آموزش‌های لازم به جامعه و خانواده پیدا نکردند. این ضرورتی است که امروز احساس می‌کنیم باید به‎طور ویژه در عرصه فضای مجازی و موضوعات وابسته به آن پرداخته شود.

وی افزود: در فضای اقتصاد دیجیتال هم، به آموزش در همه جنبه‌ها از جمله پول دیجیتال، سواد رسانه‌ای، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیاز داریم. در این امر سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب و چه موادی مضر هستند؛ چه چیزی را باید و چه چیزی را نباید مصرف کرد و یا اینکه میزان مصرف هر چیزی برچه مبنایی باید استوار باشد.

زندانیان، بیمه سلامت می‌شوند

کوروش فرزین، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت، این هفته اظهار کرد: زندانیانی که از قبل تحت پوشش بیمه سلامت باشند، در زندان نیز این بیمه را دارند، اما اگر فاقد پوشش هرگونه بیمه‌ای باشند، براساس تفاهم نامه‌ای که بین سازمان بیمه سلامت و سازمان زندان‌ها به زودی به امضا می‌رسد، تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

فرزین افزود: درباره پوشش بیمه سلامت برای زندانیان و خانواده‌های آن‌ها افزود: این بیماران و خانواده تحت تکفل آن‌ها اگر نیاز به خدمات درمانی بستری داشته باشند، برای آن‌ها معرفی نامه صادر می‌شود. همچنین برای زندانیان مجهول‌الهویه نیز کد شناسه‌ای با عنوان کد یکتا صادر و برای او معرفی‌نامه صادر می‌شود تا خدمات بستری را در مراکز درمانی دولتی دریافت کند.

تهدیدها و فرصت‌های کافه‌نشینی

گروه اجتماعی ایکنا در ادامه پرداخت خود به سوژه کافه‌ها، این هفته با مهدی کاموس، پژوهشگر حوزه دین و ادبیات و از مسئولان فرهنگی کشورمان به گفت‌وگو نشست؛ مهدی کاموس با ارائه تاریخچه‌ای از سیر شکل‌گیری کافه‌ها در ایران، درباره وضعیت فعلی آن‌ها، گفت: کافه‌نشینی آسیب‌هایی دارد که حتماً باید شناسایی و درباره آن آینده‌نگری شود، اما با تقویت ابزارهای معناساز در آن می‌تواند به فرصتی فرهنگی و قدرتی نرم برای جمهوری اسلامی تبدیل شود.

هفته‌ای که پنجره‌اش به روز دختر باز شد

وی اظهار کرد: به عقیده من اصلاً به کافی‌شاپ‌ها به عنوان یک فرصت نگاه نشده است، جایی است که به راحتی می‌تواند ما را با قشر جوان یا طبقه متوسط جامعه مرتبط کند، ما اگر می‌خواهیم جوانان را به عرصه‌ فعالیت‌های جهادی بیاوریم باید از ظرفیت کافه‌ها برای تبلیغ استفاده کنیم، مثلاً در جریان سیل اخیر شاید خیلی از جوان‌ها با سلیقه‌های مختلف این امکان را داشتند که جذب فعالیت‌های جهادی و آن محیط معنوی بشوند اما از فرصت کافه‌ها استفاده نکردیم.

این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

جشنواره نقش تن‌پوش برگزار می‌شود

الهام زایجانی، دبیر هفتمین جشنواره ملی «نقش تن‌پوش» در مورد روند اجرایی این دوره از جشنواره گفت: تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این دوره از جشنواره، بالغ بر ۷۰۰ اثر بود که طی دو روز متوالی هم در قالب بخش هنری و هم در قالب بخش صنعتی مورد ارزیابی و داوری قرار گرفتند.

هفته‌ای که پنجره‌اش به روز دختر باز شد

زایجانی اظهار کرد: سه‌شنبه ۱۸ تیرماه، ساعت ۱۷:۳۰ اختتامیه هفتمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران با معرفی و تقدیر از برگزیدگان این دوره از جشنواره برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha