آغاز به کار 110 مرکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در آستان امامزادگان و بقاع متبرکه
کد خبر: 3825427
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
عادل خبر داد:

آغاز به کار 110 مرکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در آستان امامزادگان و بقاع متبرکه

گروه جامعه ــ‌ معاون فرهنگی سازمان اوقاف با اشاره به تقویت بعد اجتماعی بقاع متبرکه از آغاز به کار 110 مرکز افق که دربردارنده خدمات اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است از امروز، 17 تیرماه، در آستان امامزادگان و بقاع مبترکه خبر داد.

آغاز به کار 110 مرکز افق در بقاع متبرکه/ واگذاری اداره امام‌زادگان به مردم اولویت اوقافبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان که امروز، ۱۷ تیرماه، برگزار شد، گفت: رویکرد سازمان اوقاف در مورد بقاع متبرکه و آستان امامزادگان، واگذاری امور آن‌ها به خود مردم  است؛ سعی داریم بسیاری از مسائل مربوط به این اماکن را به مردم واگذار کنیم.

وی افزود: ماده پنج قانون اوقاف در مورد بقاع متبرکه این اجازه را به ما داده است که مردم را درگیر اداره بقاع متبرکه کنیم، این فرصت مغتنمی است و با تفکر جهادی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

حجت‌الاسلام عادل بیان کرد: ۲۲ هزار و ۴۳۸ هزار نفر به عنوان هیئت امنای بقاع متبرکه منسوب شدند و ۴۰ هزار و ۲۵۰ نفر در حوزه مساجد احکام زمان‌دار دارند. اولویت اصلی ما در این حوزه آن است که هیئت امنای بقاع متبرکه و آستان امامزادگان تکمیل شود.

وی با بیان اینکه از امسال دیگر برنامه واحدی برای تمامی بقاع متبرکه و آستان امامزادگان نداریم و برنامه‌ها و بودجه این اماکن مقدسه از سوی هیئت امنای آن‌ها طراحی و برنامه‌های فردی برای بقاع نوشته می‌شود، گفت: اوقاف تلاش دارد تا بقاع متبرکه را درگیر مسائل اجتماعی کند. تقویت بعد اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در پیرامون بقاع یکی از برنامه‌هایی است که مقرر شد در امامزاده‌ها شکل گیرد؛ در این راستا مراکز فرهنگی بقاع ارتقا یافت و مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی(افق) به فعالیت می‌پردازند.

حجت‌الاسلام عادل بیان کرد: ۱۱۰ مرکز افق از امروز،‌ 17 تیرماه، کار خود را آغاز کرد و تعداد آن تا پایان سال به ۲۰۰ مرکز می‌رسد. این‌ مراکز ذیل ساختاری ایجاد شده است که متشکل از سه واحد اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است و زیر نظر هیئت امنای امامزاده اداره می‌شود.
 
تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌‎های فرهنگی
وی در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر زیرساخت‌های مورد نیاز برای تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌‎های فرهنگی گفت: برخی از زیرساخت‌های آن مانند کتابخانه ایجاد شده است و باید مکان‌هایی مانند فرهنگسرا نیز در آن‌ها تأسیس شود، مراکز افق اگرچه مستقل هستند، اما در راستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی فعالیت می‌کنند. البته مسائل اجتماعی همواره در بقاع متبرکه و آستان امامزادگان مورد توجه بوده است، به طوری که در شب عید سال ۹۸، بیش از ۷۰ هزار بسته معیشتی برای مناطق پیرامونی بقاع آماده شد، که نیمی از آن‌ها از طریق مردم و درآمد رقبات موقوفه بدون نیت مصرح و نیم دیگر از محل موقوفات با نیت مصرح تأمین شد.

عادل با اشاره به حادثه سیل عید امسال گفت: همزمان با حضور بسیاری از طلاب در مناطق سیل‌زده، بقاع متبرکه به محل اسکان هزاران نفر از ساکنان این مناطق تبدیل شد، همچنین ۳۸ موکب اربعین حسینی بالغ بر ۸۰۰ هزار پرس غذای گرم را در میان سیل‌زدگان توزیع کردند.

وی یادور شد: در حوزه گردشگری مذهبی حدود ۸۰۰ زائرسرا در سراسر کشور وجود دارد، عملیات عمرانی برای هزار و ۲۸۰ بقعه نیز در مساحتی بالغ بر ۸۵۰ هزار متر مربع در حال انجام است، تمامی این فعالیت‌ها از محل درآمد‌های مردمی و درآمد موقوفات امامزاده‌ها انجام می‌شود.
 
استقرار هیئت‌های مذهبی در آستان امامزادگان
وی در ادامه با بیان اینکه از دیگر برنامه‌های این سازمان برای امامزادگان و بقاع متبرکه استقرار هیئت‌های مذهبی در این اماکن است،‌ گفت:‌ در حال حاضر این هیئت‌ها در برخی از بقاع و امامزادگان استقرار یافته‌اند و قصد تسری آن به تمامی این اماکن مقدسه را داریم.

حجت‌الاسلام عادل در ادامه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های معاونت فرهنگی تأسیس مدارس معارف اسلامی است، گفت: حدود شش هزار رقبه داریم که وقف آن‌ها در حوزه آموزشی است، در این راستا تأسیس مدارس اوقافی را در دستور کار داریم و تفاهم نامه‌ای نیز در این زمینه با وزارت آموزش و پروش در حال انعقاد است. این مدارس در همه رشته‌های تحصیلی مقاطع دبیرستان، در قالب مدارس معارف اسلامی تشکیل می‌شوند.

وی با اشاره به این موضوع که در آستانه اربعین نیز اولویت اصلی اوقاف خدمت‌ر‌سانی به زوار خارجی است که از مسیر ایران به عتبات عالیات می‌روند، گفت: امسال حدود ۴۵۰ نفر زائر اولی را به عتبات اعزام کرده‌ایم. با توجه به اهمیت موضوع موقوفات حوزه علمیه، ریاست سازمان تدبیری داشتند و دفتری برای رسیدگی به موقوفات حوزه علمیه تأسیس و این امر را به حجت‌الاسلام والمسلمین آقامیری سپرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه بازمهندسی اجرای نیات وقف در دستور کار اوقاف قرار گرفته است، تصریح کرد:‌ در یک برنامه مدون نیت‌های وقف مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار می‌گیرند. تشکیل اتحادیه خیرین جهان اسلام نیز از جمله برنامه‌های دیگر اوقاف است که مقدمات آن انجام شده و تفاهم‌نامه‌های آن نیز در حال انعقاد است. همچنین مقرر شده است که یک کنگره با موضوعات درمانی و وقف نیز برگزار شود.
 
تأسیس مرکز امور خیریه
حجت‌الاسلام عادل افزود: با توجه به اهمیت مسائل اجتماعی برای اوقاف از روز گذشته، مرکز امور خیریه این سازمان تأسیس و حجت‌الاسلام والمسلمین شرفخانی رئیس به عنوان رئیس این مرکز انتخاب شدند.
 
وی با اشاره به تدوین آئین‌نامه و دستورالعملی جامعی با امتیازات خاص در زمینه وقف مشارکتی، گفت: در حوزه وقف جدید حدود هزار و ۶۱۱ وقف در سال ۹۷ و 305 مورد در سال ۹۸ رخ داده است.
 
عادل یادآور شد: هزار و ۷۱۶ اثر به جشنواره عکس وقف که از سال گذشته در حال برگزاری است، ارسال شده و اختامیه آن نیز روز چهارشنبه، 19 تیرماه، در شیراز برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha