تربیت دینی باید انسان را به سوی مدیریت انگیزه برای رسیدن به خدا حرکت دهد
کد خبر: 3837724
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه:

تربیت دینی باید انسان را به سوی مدیریت انگیزه برای رسیدن به خدا حرکت دهد

گروه فرهنگی ــ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: نتیجه تربیت دینی، انسان‌هایی با انگیزه است. تربیت دینی باید ما را به سمت مدیریت انگیزه برای رسیدن به خدا حرکت دهد. هر فرد انقلابی دیگری باید این غایت را در نظام تربیت دینی ایرانی به وضوح مشاهده کند.

انسان‌های با انگیزه، نتیجه تربیت دینی هستندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس هیات امنای مدارس صدرا، امروز چهارم شهریورماه در سومین روز از «شانزدهمین اجلاس سالانه مدیران مدارس صدرا کشور» در خصوص اهمیت فعالیت سازمان تبلیغات کشور گفت: موضوعی که در مورد سبک زندگی اسلامی ایرانی در هرمزگان بیان کردم را در چندین سال بعد از زبان مقام معظم رهبری با تاکید بسیار زیادی شنیدم، آن روز در استان هرمزگان تبلیغ در سازمان تبلیغات را به غایت تربیت دینی برشمردم و امروز نیز برداشت من همین است.

وی ادامه داد: خداوند پرورش‌دهنده آدمیان است، وقتی قصد پرورش دادن گیاهی را داریم تمام سعی خود را در رسیدگی به آن می‌کنیم. به موقع به آن آب می‌دهیم، علف‌های هرز اطرافش را جدا می‌کنیم و... این رسیدگی به مقدار دقیق و مشخصی بوده است؛ به طور مثال یک گیاه باید در روز دو بار آبیاری شود و اگر بیشتر از این مقدار یا کمتر باشد، از بین می‌رود.

راهی که خداوند برای ما قرار داده، توفیقی است
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کرد: در بحث انسان‌ها این مبحث بسیار مهم‌تر بوده است. معتقدیم هدایت تکوینی، وجود ما بعد از طی مراحل مشخص از نبود به بود تبدیل شده است. خداوند برای ما گوش، چشم، احساس و... قرار دهد تا عالم را ببینیم. انسان از حس آغاز، سپس به خیال و در نهایت به تعقل می‌رسد. خداوند به ما ابزار شناختی عطا کرد و آن ابزار‌ها همان لوازم تکوینی ما هستند. خداوند طبق نظام تشریعی، برای ما راه‌هایی قرار داده و این راه «توفیقی» است.

خاموشی بیان کرد: اگر شما منحصرا مدرسه نمونه نظام اسلامی نباشید، قطعا یکی از آن‌ها خواهید بود. اساس نظام تشریعی رساندن بشریت از خاک به افلاک برساند. از عمر اسلام حدود 1400 سال گذشته و در حال وارد شدن به قرن پانزدهم قمری هستیم. اسلام در این سال‌ها چه اهدافی را محقق ساخته است؟ اگر نظام تربیتی وجود داشت، امام حسین‌(ع) شهید نمی‌شد، خانواده‌ها نان حرام نمی‌خوردند، سقیفه رخ نمی‌داد و بنی‌امیه و بنی‌عباس به حاکمیت نمی‌رسید.

وی افزود: شهادت و ایثار یاران اهل بیت(ع) و افرادی چون شهید حججی نشان از بی عقلی آنان نبوده، بلکه نشان از اطاعتی عقلانی است. ما امروزه به دنبال دفاع از جغرافیای اهل‌ بیت(ع) هستیم. نتیجه تربیت دینی، انسان‌هایی با انگیزه است. تربیت دینی باید ما را به سمت مدیریت انگیزه برای رسیدن به خدا حرکت دهد. هر فرد انقلابی دیگری باید این غایت را در نظام تربیت دینی ایرانی به وضوح مشاهده کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: اگر ما در تغییر نظام موفق شویم، بسیاری از اسناد دیگر طی این تغییر معنا پیدا خواهند کرد و برخی دیگر ضرر خود را از دست خواهند داد. هر جای دنیا ممکن است عده‌ای با برخی عقاید دیگران مخالف باشند و به آن‌ها عمل نکنند، اما همواره به عقاید یکدیگر احترام گذاشته و آنان را محترم شمردند. این هویت در تراز آموزش و پرورش باشد، محقق خواهد شد.

خاموشی خاطرنشان کرد: یکی از مزایای نسبی انقلاب اسلامی رشته معارف بوده، چرا که ادبیات فکری جامعه، براساس دین شکل گرفته و مهد رهبران ما در انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه بوده است. علت پیدایش رشته معارف آن بوده تا علاوه بر آموزش دیگر علوم، دو سال آموزش حوزه را پوشش دهد.

رشته معارف اسلامی، رشته انسانی نیست
وی ادامه داد: رشته معارف اسلامی رشته انسانی نیست، شاید جزئی از آن باشد، اما در حقیقت تمرکز بیشتر بر همان دو سال آموزش حوزه است. رشته معارف اسلامی رشته‌ای است که انقلاب اسلامی باید مدعی آن در کشور و دیگر کشور‌های همسایه باشد. به دنبال بیانیه گام دوم انقلاب باید به دنبال افزایش متقاضیان این رشته و ورودی‌های حوزه علمیه باشیم تا به نیرو‌های انقلابی ولایی منتظر فرمان برسیم.

مدارس صدرا؛ مدارس انقلابی و دانش‌محور
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه مطرح کرد: مدارس صدرا، انقلابی، ولایی، دانش‌محور و با داشتن اهداف مشخص انگیزشی در انتظار فرمان هستند. خوشبختانه حجت‌الاسلام قمی و دیگر افراد خدمتگذار در این حوزه اهتمام ویژه‌ای برای توسعه و تقویت این مدارس و اهداف آن هستند. ما در مدارس صدرا مسیر مورد نظر را هموار‌تر خواهیم کرد.

خاموشی بیان کرد: در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به مدارس صدرا توجه ویژه‌ای داشتیم و از طریق مدارس موقوفی می‌توانیم به توسعه و گسترش این مدارس کمک کنیم.

وی افزود: در سازمان تبلیغات به شما این وعده را خواهم داد که این مسیر محکم ادامه پیدا خواهد کرد، من نسبت به توسعه، کیفی شدن و جهانی‌تر عمل کردن مدارس صدرا بسیار امیدوار هستم. این مسیر به طور کاملا قانونی و در ارتباط با آموزش و پرورش طی خواهد شد، چرا که ما به طور طبیعی یک رابطه میانی با سازمان علوم و نهاد آموزش و پرورش داریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص دغدغه کنکور دانش‌آموزان در رشته معارف اظهار کرد: باید به این پرسش پاسخ داد که کنکور تا چه زمانی باقی خواهد ماند؟ اگر دانش‌آموزان خوب درس بخوانند نه تنها در رشته معارف بلکه در دیگر رشته‌های علوم انسانی که قدرت انتخاب آن‌ها را دارد، منتخب خواهد شد، پس نباید نگران کنکور و قبولی در آن بود.

خاموشی اضافه کرد: در گذشته در کتاب‌های خاص رشته معارف مسائل و دروس بسیار دشوار و نامربوطی را قرار می‌دادند، به طور مثال کتاب مرحوم آیت الله مشکینی را باید به عربی برمی‌گرداندیم. سعی همواره بر آن بوده تا این مسیر هموار‌تر و ساده‌تر شود. در آموزش و پرورش تشکیل شورای رشته معارف اسلامی کمک بسیار زیادی در حل و فصل چالش‌ها خواهد کرد. در تحول نظام آموزش و پرورش به جای تخریب و متهم کردن این رشته به بی‌اصل و مبنا بودن از آن دفاع شده و آن را مهم شمردند.

وی در خصوص پاسخ به مشکلات مدیران این مدارس ادامه داد: در خصوص توسعه، گسترش و حل مشکلات مدارس خود، اگر زمین موقوفه‌ای را مدنظر داشتید که سند آن منطبق بر هدف ما باشد، تحقیقات خود را در خصوص آن کامل کنید، به ما اطلاع دهید، حتما آن را پیگیری خواهیم کرد. همچنین در خصوص نوع آن زمین‌ها دقت کنید.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کرد: زمین‌های وقفی به دو نوع زمین‌های انتفاعی و زمین‌های منفعتی تقسیم می‌شوند، در زمین‌های انتفاعی باید خواسته وقف‌کننده اجرا شده و مدنظر قرار گیرد. نوع دیگر این زمین‌ها منفعتی بوده‌اند که در آن هدف و منظور وقف‌کننده به شکل دیگری اجرا خواهد شد.

خاموشی بیان کرد: به طور مثال اگر وقف‌کننده زمین خود را به نیت و نام امام حسین(ع) وقف کرده باشد، می‌توان آن را زمین را به فعالیتی اختصاص داد و از سود آن فعالیت برای زائران امام حسین(ع) و یا هر فعالیت دیگری به نیت سیدالشهدا(ع) صرف کرد، زمین‌های انتفاعی 30 درصد و زمین‌های انتفاعی 70 درصد از کل موقوفات را پوشش می‌دهند. اگر زمین‌های مورد نظر انتفاعی باشند، مرحله دشواری خواهیم داشت اما در مقابل اگر آن زمین‌ها منفعتی باشند، به راحت‌ترین شکل ممکن سعی می‌کنیم آن‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم.

در حاشیه این نشست، حجت‌الاسلام حامد تقدیری، رئیس سازمان مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا افزود: تصویر ما از اردو، اردوگاه‌داری است. در کشور اردوگاه‌های زیادی هستند که بلااستفاده رها شده‌اند. قابلیت استفاده از بیابان‌ها و جنگل‌ها را برای اردوگاه‌ها داریم. گاهی اگر در اردوگاه‌ها رویم می‌توانیم محتوای مسیری را دنبال کنیم تا به اهداف تربیتی خود برسیم.

وی در معرفی چهار جلد کتاب رونمایی شده «اردو ماجرای من است» در این مراسم ادامه داد: این چهار کتاب کمک می‌کنند تا نگاهی نو و جدید را به مربیان و مروجان تربیت اسلامی در بهره‌مندی از اردو دهد.

این کتب کاری از مؤسسه مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی بوده است.

انتهای پیام

captcha