عظمت قیام عاشورا از شخصیت امام حسین(ع) نشات می‌گیرد
کد خبر: 3841273
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۳

عظمت قیام عاشورا از شخصیت امام حسین(ع) نشات می‌گیرد

گروه اجتماعی - دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) امام حسین(ع) را زینت عاشورا دانست و گفت: عظمت قیام عاشورا از شخصیت امام حسین(ع)، از شخصیت یاران امام حسین(ع) و از شخصیت اهل بیت امام حسین(ع) نشات می‌گیرد.

به گزارش ایکنا از گیلان،‌ آیت‌الله رضا رمضانی،‌ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) شامگاه گذشته،‌ 18 شهریورماه در جمع عزاداران عاشورای حسینی در حسینیه سپاه قدس استان گیلان در رشت، با بیان اینکه بررسی ابعاد شخصیتی امام حسین(ع) عظمت کربلا را برای ما روشن می‌سازد، اظهار کرد:‌ امام حسین(ع) یک شخصیت بی‌نظیر در طول تاریخ بشر است.

وی بررسی ابعاد شخصیتی افراد را نیازمند بررسی قلمرو درونی و قلمرو بیرونی زندگی آنان دانست و افزود: اهل بیت(ع) از منظر قلمرو درونی از اصلاب شامخه هستند و نور و طهارت دارند و هرگز پلیدی در نسل این بزرگواران راه نخواهد یافت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امام حسین(ع) از منظر قلمرو بیرونی تربیت‌یافته مکتب نبوی، علوی و فاطمی است، تصریح کرد: عالم هستی در برابر شخصیت والای حضرت فاطمه(س) سر تعظیم فرود می‌آورد. پیامبر(ص) جد و حضرت خدیجه(س) جده سیدالشهداء(ع) هستند و هر کدام از این شخصیت‌ها از امام حسین(ع)‌ شخصیتی جامع و کامل می‌سازد.

آیت‌الله رمضانی با اشاره به خطبه 192 نهج‌البلاغه، امام علی(ع) را تربیت شده رسول‌الله(ص) دانست و گفت:‌ سیر تربیت در شخصیت‌سازی موثر است و لذا پیامبر به عنوان یک مربی نسبت به علی(ع) نقش تربیتی داشت و امام حسین(ع) نیز تربیت شده مکتب رسول‌الله است و بعد از رحلت ایشان از تربیت حضرت علی و فاطمه زهرا بهره می‌برد.

وی مربیان امام حسین(ع) را برجسته‌ترین مربیان تربیتی دانست و اضافه کرد: متاسفانه امروز مصرف‌گرایی وارد سبک زندگی ما شده و والدین فرزندان را مصرف‌گرا بار می‌آوردند. در غرب تربیت بر عهده نظام آموزشی است، اما در اسلام خانواده نقش مهمی در تربیت دارد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ناهمگونی میان تربیت در خانه، تربیت نظام آموزشی و تربیت اجتماعی را یک معضل دانست و متذکر شد:‌ امروز فرزندان ما با چند نوع تعلیم و تربیت مواجه هستند و لذا چندشخصیتی می‌شوند.

وی با بیان اینکه امر تربیت یک امر تخصصی است، تاکید کرد: فاطمه زهرا نقش اصلی را در تربیت حسنین ایفا کرده است، اما‌ امروز مادران از نقش تربیتی خود فاصله گرفته‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری به کاربردهای فضای مجازی در حوزه‌های دانشی و معرفتی عصر انفجار اطلاعات اشاره کرد و متذکر شد:‌ خطر فضای مجازی این است که رابطه والدین و فرزندان را قطع کرده و گفتمان نسل جوان را تغییر داده است. در واقع تفاوت زبان فضای مجازی با زبان مادری موجب شده فرزندان از فضای فکری والدین جدا شوند لذا امر تعلیم و تربیت دینی و مذهبی به درستی پیش نمی‌رود.

آیت‌الله رمضانی با بیان اینکه جامعه اسلامی می‌تواند فرهنگ را با آموزه‌های دینی تطبیق دهد، گفت:‌ متاسفانه تعامل بین فرهنگ و دین ایجاد نکرده‌ایم و برای پوشش و گویش و رفتار و افکار، مهندسی فرهنگی نداریم.

وی تغییر ذائقه در کنار تربیت چندگانه خانه، مدرسه و جامعه را یکی از تعارضات تربیتی دانست و خاطرنشان کرد: وظیفه تربیتی والدین بسیار سنگین است و باید دوره‌های تربیتی و مشورتی را بیاموزند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) امام حسین(ع) را زینت عاشورا دانست و اظهار کرد: امام حسین(ع) قیامی را بر عهده گرفت که بالاتر از این قیام هیچ قیامی را سراغ نداریم و شخصیت امام حسین سطح عاشورا را بالا برد.

وی شخصیت تک تک یاران سیدالشهداء(ع) در کربلا را برجسته دانست و عنوان کرد:‌ عظمت قیام عاشورا از شخصیت امام حسین(ع)، از شخصیت یاران امام حسین(ع) و از شخصیت اهل بیت امام حسین(ع) نشات می‌گیرد لذا باید به بررسی این شخصیت‌ها بپردازیم و از آنان الگو بگیریم و حسینی شویم.

آیت‌الله رمضانی حماسه و کلام و اخلاق و عرفان و ایمان و اندیشه امام حسین(ع) را مد نظر قرار داد و گفت:‌ نباید تنها یک بعد از زندگی امام حسین را بگیریم و از سایر ابعاد غافل شویم، زیرا کربلا برای گفتن و گریستن نیست، بلکه کربلا برای گفتن و الگو گرفتن است و باید دانش‌آموخته مکتب حسینی باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری عاشورا را یک میزان دانست و یادآور شد: واقعه عاشورا چند ساعت بیشتر طول نکشید، اما برای صدها سال حرف دارد و امروز ما‌ باید ببینیم در کجای تاریخ عاشورا و در کدام صف کربلا قرار داریم.

انتهای پیام

captcha