طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود
کد خبر: 3846745
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
در همکاری مشترک جهاددانشگاهی و وزارت تعاون؛

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود

گروه دانشگاه ــ مراسم امضای قرارداد همکاری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی برای ۳۱ استان کشور بین جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم امضای قرارداد همکاری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی برای ۳۱ استان بین جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز چهارشنبه ۱۰ مهرماه، با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف برگزار شد.

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: برای اینکه اقدامات ما توسعه‌ای و واقعی باشد، یکی از مواضع این است که در نظام حکمرانی ما یکی قانون‌گذاری و دیگری اجرا می کند. نحوه اجرا مشخص نیست. نحوه بازی‌دهی بخش خصوصی هم تعیین نشده است. یکی از علت‌ها این است که دانشی به نام پیاده‌سازی در کشور نداریم. برای راه‌اندازی این بخش، نیازمند تعدادی نهاد از جمله نهاد‌های توسعه‌ای هستیم. خود دولت از جنس حاکمیت نمی‌تواند مداخله توسعه‌ای داشته باشد. البته نهاد‌هایی وجود دارند، اما این نهاد‌ها در این سیر قاعده‌مند شکل نگرفته‌اند.
 
جهاددانشگاهی نقش نهاد و سازمان توسعه‌ای را ایفا کند
منصوری با بیان اینکه آنچه از جهاددانشگاهی انتظار می‌رود این است که نقش نهاد و سازمان توسعه‌ای را ایفا کند، گفت: بسیاری از دستگاه‌ها و نهاد‌ها با قاعده ۶۰ سال پیش کار را ادامه می‌دهند. اما جهاد از بطن جامعه بالا آمده و فعالیت آن همواره توسعه‌ای بوده است. اگر جهاددانشگاهی این نقش را در جامعه ایفا کند، مسئولیتی را برعهده گرفته است که در این حوزه در کشور به شدت با خلأ مواجهیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در کشور کمتر به ساختار توجه می‌شود، نخست بررسی می‌کنیم که افراد خوب هستند یا نه، سپس آن فرد را در مسئولیتی می‌گماریم. به لحاظ سازمانی و ساختار‌ها با خلأ نبود نهاد‌های توسعه‌ای روبرو هستیم. دولت ظرفیت ورود به این حوزه را ندارد.

منصوری با بیان اینکه زمانی گفته می‌شد رشد اقتصادی، اوضاع مردم را بهبود می‌بخشد، سپس طرح فقرزدایی آغاز و در مرحله‌ای بر مدیریت کشاورزی تأکید شد، گفت: اگر بتوانیم نقاط اصلی کار را پیدا کنیم، نهاد‌های توسعه‌ای و کارگزار می‌توانند شکل گیرند. اگر این اتفاق رخ ندهد، فساد اتفاق می‌افتد.
 
در دانشگاه‌ها دانش ضمنی و توسعه‌ای را تدریس نمی‌کنند
وی با بیان اینکه یک باگ در نظام حمکرانی کشور و اجرا وجود دارد که جهاددانشگاهی می‌تواند آن را پر کند، افزود: در دانشگاه‌ها دانش ضمنی و توسعه‌ای را تدریس نمی‌کنند. اگر جهاددانشگاهی مبتنی بر قواعد پیش رود و توجه کند که دانش ضمنی، موضوعی چند لایه است، در فاز‌های مختلف آموزش، اجرا و آموزش حین اجرا باید داشته باشد.

طیبی، رئیس جهاددانشگاهی نیز در این مراسم طی سخنانی کوتاه بیان کرد: موفقیت جهاددانشگاهی همواره در این بوده که اعتماد مدیران دولتی در حوزه اجرا و صف را داشته و ما نیز سعی کرده‌ایم پاسخ مثبت به اعتماد آن‌ها دهیم. شخص مقام معظم رهبری، نظام و حاکمیت، اعتماد خوبی به جهاد‌دانشگاهی دارند و همه همت ما هم این است که این اعتماد را با کار خوب پاسخ دهیم.

در بخشی از این برنامه، قرارداد همکاری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی برای ۳۱ استان بین جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شد.

یادآور می‌شود، در این مراسم از طرح‌های سامانه جدید طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و سامانه توسعه شبکه‌های کسب و کار خانگی استان کرمانشاه رونمایی به عمل آمد.
 
همچنین دوره طرح ملی توانمندسازی و دانش‌افزایی مدیران و کارشناسان مجری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در واحد‌های جهاددانشگاهی سراسر کشور در تهران برگزار می‌شود.
انتهای پیام
captcha