بایدها و نبایدهای حضور زنان در اربعین حسینی
کد خبر: 3847190
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
یادداشت وارده:

بایدها و نبایدهای حضور زنان در اربعین حسینی

گروه حوزه‌های علمیه - اکنون پیاده‌روی در اجتماع عظیم اربعین حسینی تبدیل به رویدادی بین‌المللی شده و فرصتی نیک جهت تسریع تحقق اهداف بلند شیعی و حرکت جهانی به سمت تمدن مهدوی است.

به گزارش ایکنا؛ زاهره‌سادات میرجعفری، عضو کارگروه پژوهش مرکز نخبگان حوزه‌های علمیه، در نوشتاری که در اختیار ایکنا قرار داده است،به بایسته‌های حضور زنان در پیاده‌روی اربعین پرداخته است؛

زنان ایرانی چون همیشه از این قافله عظیم عقب نمانده و به همراه خانواده‌های خود و یا به تنهایی در این سفر معنوی شرکت کرده و تجربه‌ها و اندوخته‌های مختلفی از این سفر پربرکت کسب می‌کنند؛ سختی‌های مسیر، تجربه‌های معنوی ویژه، تعاملاتی که با سایر زنان از کشور‌های مختلف دارند، تجربه تعامل با زنان عراقی، تجربه همراهی در محیطی معنوی و عرفانی، هم ذات پنداری و همراهی با حضرت زینب و دیگر زنان بزرگ حادثه کربلا، همه و همه زیبا و خاطره‌آفرین است.

اما در این بین باید توجه داشت که این فرصت‌های ناب تبدیل به تهدید نشود و رسالت خاص زنان در ابعاد دینی و اجتماعی فراموش نگردد، الگو بودن زن مسلمان شیعی در تمامی جوانب حفظ شود، حجاب، متانت، صبر و اخلاق زن مسلمان شیعی در وهله اول باید در رفتار و سکنات او نمایان باشد. به هرحال پیاده‌روی اربعین سفر راحت و بدون رنج و تعبی نیست، قبل از چنین سفری حتماً باید زنان از خطرات احتمالی آگاهی یافته و مسائل امنیتی به آنان گوشزد شود.

نبود وسایل نقلیه مناسب در عراق و اطراف مرزها، امکان گم شدن در میان جمعیت پرشور ده‌ها میلیونی، نبود مکان استراحت و اسکان راحت، مناسب نبودن بهداشت سرویس‌های بهداشتی ویژه برای بانوان و اختلاط زن و مرد در مبادی مرزی و اطراف حرمین شریفین مخصوصاً در ایام نزدیک به اربعین از مهم‌ترین مسائل و مشکلات زنان در این پیاده‌روی است و برنامه‌ریزی برای فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه‌ای لازم برای حل این مشکلات ضروری است، اما درعین حال شایسته است که بانوان محترم با پیش‌بینی این مشکلات و اندیشیدن تدابیری برای آن در این راه مقدس گام نهند.

همراه داشتن مرد محرم مثل همسر برادر یا پدر در طول این مسیر از بار این مشکلات می‌کاهد. بانوان عزیز توجه داشته باشند که حفظ شأن زنان شیعه و مسلمان و وجهه عزاداری از مسائل مهم دیگری است که بانوان ایرانی در این مسیر باید به آن اهتمام ورزند. سال گذشته بعضاً شاهد برخی پوشش‌ها و آرایش‌های نامناسب و اختلاط ناصحیح معدود زنان ایرانی در طول مسیر بودیم که برای عراقی‌ها اصلاً وجهه خوبی نداشت، تلاش برای حفظ وحدت جامعه بین‌المللی و پرهیز از تفرقه‌افکنی عرب و عجم از جمله موارد مهم قابل توجه بانوان در این مسیر است. بجاست که بانوان در طول مسیر و با تماشای این فرهنگ زیبای عشق، ایثار و میزبانی شایسته عراقی‌ها از زحمات بانوان عراقی که اکثر طبخ غذا‌ها به عهده آنهاست تشکر کرده و هدایایی کوچکی به فرزندان آن‌ها بدهند.

انتهای پیام
captcha