فرهنگ اربعین، نظریات جدید و نوینی را به روانشناسان ارائه می‌دهد
کد خبر: 3848030
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳

فرهنگ اربعین، نظریات جدید و نوینی را به روانشناسان ارائه می‌دهد

گروه فرهنگی ــ روان‌شناس و مشاور مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی گفت: فرهنگ اهل‌بیت(ع) و به ویژه فرهنگ عاشورا و به دنبال آن نیز اربعین، سبک نوینی از رشد و تحمل را در عرصه رفتار مطرح می‌کند.

فرهنگ اربعین، نظریات جدید و نوینی را به روانشناسان ارائه می‌دهدبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، نجمه شیخ‌نظامی، روان‌شناس و مشاور مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی، روز گذشته 14 مهرماه در نشست تخصصی «روانشناسان از اربعین می‌گویند» که در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: همواره فرهنگ اهل‌بیت(ع) و به ویژه فرهنگ عاشورا و به دنبال آن نیز اربعین یک سبک نوینی از رشد و تحمل را مطرح می‌کند.

وی ادامه داد: امروزه در کشورهای غربی نظریه‌هایی مطرح می‌شود و ما نیز آن‌ها را ارائه می‌دهیم، مبنی بر اینکه انسان باید در شرایطی بدون چالش و تنش زندگی کند و در رفاه کامل باشد، از این رو ما به این نتیجه می‌رسیم که این نگرش اشتباه بوده و نگرش جدیدی طبق فرهنگ اربعین مطرح می‌شود.

شیخ‌نظامی افزود: از این رو ما روانشناسان از فرهنگ اربعین، نظریات نوین و جدیدی برای انسان تدوین خواهیم کرد که متفاوت از رشدی است که تاکنون رویکردهای روانشناسان غربی به انسان‌ها ارائه کردند و مردم خود به این سمت خواهند رفت، زیرا مردم در این مسیر تجربه متفاوت از آنچه را که روانشناسان گفته‌اند کسب کرده‌اند.

مشاور و روانشناس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی عنوان کرد: صحبت از اربعین و زیبایی‌ها، عظمت آن و همچنین فضاهایی که در این جریان شکل می‌گیرد، قطعا هیچگاه تمام نمی‌شود و هر بار که تکرار می‌شود جلوه‌های جدیدتر و دستاوردهای متفاوت‌تری را نیز برای ما روانشناسان خواهد داشت.

وی اظهار کرد: از این رو، این سوال پیش می‌آید که قصه اربعین چه نقشی می‌تواند در علم روانشناسی و حوزه علم و بحث‌های علمی و درمانی روانشناسی داشته باشد و ما به عنوان روانشناسان چه استفاده‌ای می‌توانیم از این قضایا چه در دانشگاه و چه در فضای آکادمیک خود داشته باشیم.

شیخ‌نظامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از عمر علم روانشناسی 140 سال می‌گذرد اگر بخواهیم نگاهی به این سال‌ها داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که در تمام این سال‌ها، در همه مکاتبی که در روانشناسی مطرح شدند، یک قالب و یک چارچوبی برای زندگی انسان چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ روانشناختی مطرح شده است و در هریک از آن‌ها، رویکردها و ویژگی‌هایی را بیان می‌کند، معتقد هستند که اگر انسان این ویژگی‌ها و پارامترها را در مراحل رشد خود داشته باشد، ما می‌توانیم از او به عنوان انسان سالم یاد کنیم.

مشاور و روانشناس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بیان کرد: در رویکردهای مختلف روان‌شناسی، نگاه این است که اگر انسان در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی نیازهای اولیه و ثانویه او تامین شود و همچنین شرایط محیطی، فرهنگی و اقتصادی در صورتی باشد که ابعاد مختلف را در یک شرایط مناسب پرورش دهد و فضای آرام و بدون تنشی را تجربه کند، می‌تواند زمینه‌ای فراهم شود که زندگی رو به رشدی تجربه کند.

گوناگونی تجارب فرهنگ اربعین با روانشناسی
شیخ نظامی اظهار کرد: به عقیده من آنچه را که در فرهنگ اربعین و عاشورا تجربه می‌کنیم، متفاوت از آن چیزی است که در روانشناسی از آن یاد می‌شود و به نوعی این دو در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، زیرا ما در فرهنگ عاشورا یک زندگی کاملا متفاوتی را می‌بینیم که به صورت اعم در زندگی همه اهل‌بیت(ع) نیز این موضوع به چشم می‌خورد و اگر اهل‏بیت(ع) الگوی ما هستند، آن بزرگواران زندگی‌هایی همراه با غم و سختی‌های زیادی را تجربه می‌کردند.

وی اضافه کرد: در واقع آن‌ها از شرایطی برخوردار بودند که حتی نیازهای اولیه آن‌ها نیز تامین نمی‌شده، اما امروزه ما روانشناسان به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم که برای فرزندان خود فضای آرام و بدون تنشی را برای فرزندان خود فراهم آورند و دلیلی ندارد که فرزندان در مسیر اربعین چنین شرایط سختی را تحمل کنند.

مشاور و روانشناس مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی تصریح کرد: از این رو این سوال طرح می‌شود که این دو چگونه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد و ما چگونه می‌توانیم فرزندان خود را هم در معیارهای روانشناسی و هم براساس فرهنگ اهل‎بیت(ع) بزرگ کنیم، چرا که سبک زندگی که امروزه وجود دارد با اربعین متفاوت است.

شیخ‌نظامی اظهار کرد: به نظر من باید در این حوزه کارهای زیاد و همچنین نظریه‌پردازی شود، زیرا فرهنگ اربعین می‌تواند برای ما نظریه‌های مفیدی را ایجاد کند و این امر نیاز به کار دقیق، آکادمیک و پژوهش است تا مراحل رشد جدیدی در این راستا تدوین شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم این جلسه جرقه‌ای در ذهن ما ایجاد شود و به آن فکر کنیم، افزود: اربعین بسیار زیباست، حماسه زیادی دارد و ما هم بنا نیست که صرفا در حد تحسین بمانیم، بلکه بناست که به تولید علم برسیم و از آن برای تمام سال، کشور خود، همه کشورها و مردم دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha