قابلیت راهپیمایی اربعین در تولید قدرت پایدار و باثبات برای جهان اسلام
کد خبر: 3850003
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
منصوری آرانی بیان کرد:

قابلیت راهپیمایی اربعین در تولید قدرت پایدار و باثبات برای جهان اسلام

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تأثیر راهپیمایی اربعین در فهم عمیق‌تر پیام امام حسین(ع) برای تمام انسان‌ها، گفت: از این منظر راهپیمایی اربعین قادر است که قدرتی پایدار، نهادینه، باثبات و قابل تکثیر را برای دنیای اسلام و حتی فراتر از آن برای دنیای عدالت‌طلب در مقابل دنیای سلطه تولید کند و با به چالش کشیدن نظام سلطه و دنیای استکبار، مانع از آن شود که یکجانبه‌گرایی ظلم و سلطه بر دنیا حاکم بماند.

عباسعلی منصوری آرانی، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت راهپیمایی اربعین از منظر یک منبع تولید قدرت نرم برای جهان اسلام گفت: راهپیمایی اربعین موجب شده مجموعه افرادی از مذاهب، ادیان، ملیت‌ها و قومیت‌های مختلف در راستای رسیدن به یک هدف واحد کنار هم قرار گیرند.

قدرت راهپیمایی اربعین در اولویت بخشیدن به مسائل اصلی جهان اسلام

وی افزود: این راهپیمایی و تجمع در واقع به مانند حج دو بعد عبادی و سیاسی دارد و همانطور که باعث تقویت معنویت و ایمان زائران می‌شود در عین حال این ظرفیت را دارد که با تقویت وحدت و همگرایی بسیاری از مشکلات و مصائب دنیای اسلام را کاهش دهد و مسائل اصلی دنیای اسلام را بر مسائل حاشیه‌ای غلبه بخشد که آن هم عمق‌بخشی به پیام نهضت امام حسین(ع) به منزله حرکتی آزادی‌خواهانه و حق‌طلبانه و ضد ظلم است.

منصوری آرانی اظهار کرد: این راهپیمایی می‌تواند چهره حقیقی و نورانی امام حسین(ع) را به دنیا نشان دهد؛ شخصیتی که هم اهل گفت‌وگو بود و در عین حال از جهاد در راه خدا و مقابله با ستمگران هراسی نداشت و در کنار این موارد به لحاظ اجتماعی نیز ایشان به فقرا و ضعفای جامعه رسیدگی می‌کرد و خود را موظف به اجرای امر به معروف و نهی از منکر می‌دانست. لذا این اجتماع عظیم می‌تواند این مؤلفه‌های شخصیتی امام حسین(ع)‌ را در انسان‌ها پررنگ کند و اهداف قیام و نهضت سیدالشهدا(ع) را به شکل عمیق به تمام انسان‌ها در جهان بشناساند و لازمه‌ این اتفاق آن است که از سطحی‌نگری‌ها نسبت به این قیام عبور کرده و ابعاد مختلف و لایه‌های عمیق این نهضت را هم خودمان فهم کنیم و هم به دیگران انتقال دهیم.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: از این منظر راهپیمایی اربعین قادر است یک قدرت پایدار، نهادینه، باثبات و قابل تکثیر برای دنیای اسلام و حتی فراتر از آن برای دنیای عدالت‌طلب در مقابل دنیای سلطه تولید کند و با به چالش کشیدن نظام سلطه و دنیای استکبار، مانع از آن شود که یکجانبه‌گرایی ظلم و سلطه بر دنیا حاکم بماند.

جهانی شدن پیام اربعین اتفاقی واقعی است نه آرمانی

منصوری آرانی درباره واقعی بودن دیدگاه معتقد به امکان جهانی شدن پیام اربعین به واسطه حضور قدرتمند رسانه‌های نظام سلطه و بایکوت رسانه‌ای این اجتماع میلیونی گفت: انسان به شکل فطری پاک و مثبت است و عدالت، آزادگی، حق‌طلبی را می‌پسندد و تمام انسان‌ها فارغ از رنگ، مذهب، نژاد و ملیت دارای وجدان و فطرت پاکی هستند که قرآن هم به این مسئله مهم اشاره دارد. این راهپیمایی از آنجا که پیام انسانی و الهی امام حسین(ع) را انعکاس می‌دهد می‌تواند انسان‌ها را به فطرت اصلی خود بازگرداند و وجدان‌ها و قلب‌ها را زنده کند و این می‌تواند آنها را به سمت عدالت طلبی و ظلم‌ستیزی سوق دهد.

وی یادآور شد: در واقع بسیاری از انسان‌ها به واسطه حاکمیت رسانه‌های نظام سلطه از بسیاری از تحولات و اتفاقات مثبت در سطح جهان از جمله جهان اسلام و راهپیمایی عظیم اربعین اطلاع و آگاهی ندارند و تلاش این رسانه‌ها نیز معطوف به تقویت این ناآگاهی عمومی است و همین تلاش رسانه‌ای غرب نشان از قدرت عظیم پیام اربعین دارد که در صورت انتقال درست به مخاطبانش در سراسر جهان می‌تواند به تحولات بزرگ و البته تدریجی در سطح جهان منجر شود که مورد خواست نظام سلطه نیست.

منصوری آرانی حرکت جمعی انسانی به سمت عدالت‌محوری را از ویژگی‌های یک جامعه منتظر و پویا دانست و گفت: اربعین می‌تواند این انتظار مثبت و مقدس را بازتاب جهانی بخشد و از این طریق می‌توان به نتایج مناسبی از این راهپیمایی دست یافت که همان تقویت عدالت‌محوری بر مبنای یک انتظار فعالانه است.

بیدار ساختن فطرت‌های انسانی؛ زمینه شکل‌گیری شبکه جهانی مقاومت

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره قابلیت راهپیمایی اربعین در شکل‌دهی به یک شبکه جهانی مقاومت گفت: قطعا نتیجه اصلی جهانی شدن پیام‌های قیام امام حسین(ع) و اربعین مانند عدالت‌طلبی، استکبارستیزی و آزادگی، که البته نیازمند کار سخت و درازمدت فرهنگی، رسانه‌ای و تبلیغاتی است، ایجاد چنین شبکه قدرتمندی در نقاط مختلف جهان است. لذا انعکاس و تکثیر پیام‌های این راهپیمایی با زدودن گرد و غبارهای غفلت که بر قلب و فطرت انسان‌ها نشسته، فطرت صیقل‌خورده و خدایی جوامع بشری را زنده می‌کند و پس از این اتفاق باید با یک برنامه‌ریزی هوشمندانه فکری و فرهنگی و حضور فعال رسانه‌ای این فطرت‌های بیدار شده اما پراکنده را به سمت آن هدف واحد که ظلم‌ستیزی و صلح‌طلبی است سوق داد و مجموعه یا شبکه‌ جهانی مقاومت را ایجاد کرد.

وی در پایان ابراز کرد: خوشبختانه به رغم قدرت رسانه‌ای غرب، توسعه جهانی ارتباطات و فضای مجازی این امکان را به همه داده که پیام خود را به دیگران انتقال دهند و قطعا معتقدان به پیام امام حسین(ع) نیز با استفاده صحیح و هوشیارانه از این ابزار می‌توانند نقش مؤثری در تسریع تشکیل این شبکه ایفا کنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha