عظمت راهپیمایی اربعین سناریوی آمریکایی ـ صهیونیستی ـ سعودی در عراق را مضمحل می‌کند
کد خبر: 3847654
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
عباس حاجی‌نجاری:

عظمت راهپیمایی اربعین سناریوی آمریکایی ـ صهیونیستی ـ سعودی در عراق را مضمحل می‌کند

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل منطقه با اشاره به راهبرد همیشگی آمریکا در عراق مبنی بر بحران‌سازی دائمی در این کشور و تلاش برای فاصله افتادن میان ایران و عراق گفت: در اعتراضات اخیر نیز جریان امریکایی ـ صهیونیستی ـ سعودی به دنبال انحراف این اعتراضات با طرح شعارهای تفرقه‌افکن بله دنبال تضعیف عظمت راهپیمایی اربعین بود اما در عمل خواهیم دید که این سناریو درون عظمت این راهپیمایی مضمحل می‌شود.

عباس حاجی‌نجاری، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اعتراضات اخیر در عراق و دلایل داخلی و خارجی این تحولات گفت: روند تحولات عراق بعد از سلطه آمریکایی‌ها بر این کشور به گونه‌ای طراحی شد که ملت عراق نتوانند استقلا سیاسی خود را حفظ کنند و آمریکایی‌ها همواره ابزاری را در عرصه سیاسی این کشور برای خود نگه داشتند تا هر وقت خواستند با بهره‌گیری از آن ابزار نظام سیاسی عراق را هرچه بیشتر به خودشان وابسته کند.

بحران‌‌سازی دائمی؛ سناریوی بلند مدت آمریکا در عراق

وی افزود: علت اتخاذ این استراتژی نیز به برآورد آمریکایی‌ها از وضعیت مردم عراق، اعتقادات و باورهای آنها و پیشینه و تاریخچه این کشور برمی‌گردد. به همین دلیل است که پس از پایان فتنه داعش به رغم اینکه آمریکایی‌ها روزانه تا 5 میلیون بشکه نفت عراق را صادر می‌کنند و پول آن را به حسابی واریز می‌کنند که بتوانند خودشان از طریق هزینه‌کرد آن اقتصاد عراق را مدیریت کنند همواره به نحوی عمل کردند که مردم عراق در حالت نارضایتی باشند و مشکلات‌شان حل نشده باقی بماند.

حاجی‌نجاری اظهار کرد: لذا در طی سال‌های اخیر با وجود صدور نفت و سرمایه‌های عظیم این کشور، همواره اعتراضات مردم عراق به ناکارآمدی دولت، مشکلات معیشتی و بیکاری بوده است و دولت‌های مختلف عراق در این چند سال گرفتار آن بودند و به عبارتی آمریکا با نوع دخالت‌های خود در این کشور، عراق را همواره در چالش و بحران نگه داشته است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ بیان کرد: اتفاقات اخیر هم شاید در ظاهر‌ با اعتراض به مشکلات معیشتی آغاز شد اما نوع و نحوه اعتراضات و خسارات وارده به بیت‌المال و شعارهای سیاسی که در ادامه مطرح شد نشان داد که این همان راهبردی است که در امتداد سناریوی آمریکا برای عراق طراحی شده تا بتواند نظام سیاسی عراق را همچنان به خود وابسته نگه دارد و از سوی دیگر از نزدیک شدن عراق به ایران جلوگیری کند و در این مسیر هم صهیونیست‌ها، سعودی‌ها، بعثی‌ها و منافقین همراستا با آمریکایی‌ها هستند و به منزله عوامل پیش‌برنده سناریوی آمریکا عمل می‌کنند.

انحراف در اعتراضات مشروع مردمی با پررنگ کردن شکاف شیعه ـ سنی و فارس ـ عرب

وی یادآور شد: اینکه از درون جمعیت معترضان عده‌ای به سمت مردم و نیروهای امنیتی و انتظامی شلیک می‌کنند و عده‌ای را از هر دو طرف می‌کشند دلالت بر وجود طرحی دارد که می‌خواهد با بحرانی‌ نگه داشتن این وضعیت، راهپیمایی عظیم اربعین را تحت‌الشعاع قرار دهد.

حاجی‌نجاری بیان کرد: آمریکایی‌ها هیچگاه عزت و استقلال عراق را نخواسته‌اند و همواره تلاش می‌کنند این کشور به سمت شکل‌گیری یک دولت مقتدر نرود و طبیعی است در این مسیر سعی می‌کنند با بحران‌نمایی و القای دخالت ایران در عراق بر بستر اعتراضات مشروع مردم این کشور، شکاف شیعه ـ سنی و فارس ـ عرب را پررنگ کنند.

حاجی‌نجاری درباره موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران نسبت به این اتفاقات گفت: موضع‌گیری کلان دستگاه سیاست خارجی کشورمان منطقی بود و اولا سعی کرد مسئله را مربوط به داخل عراق بداند و ثانیا نسبت به دخالت خارجی‌ها از جمله آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در منحرف کردن این اعتراضات هشدار دهد. اما در داخل برخی رسانه‌ها در عمل آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و با بزرگ‌نمایی ناسیونالیسم ایرانی، هم‌داستان با کسانی که در عراق مسئله عربیت را برجسته می‌کنند در جهت تضعیف همگرایی دو ملت عمل می‌کنند و متأسفانه برخی از نگرانی‌های آمریکا و عربستان از آثار راهپیمایی اربعین و وحدت و همگرایی دو ملت ایران و عراق از برخی بلندگوهای داخلی نیز شنیده می‌شود.

ظرفیت‌های عظیم اربعین در خنثی کردن توطئه اخیر آمریکا در عراق

حاجی‌نجاری درباره ظرفیت راهپیمایی اربعین در خنثی کردن این توطئه‌ها گفت: با روشن شدن ابعاد و جوانب این توطئه در درون اعتراضات مردمی، سرنخ اصلی ماجرا نیز مشخص می‌شود و آنگاه راهپیمایی عظیم بیست میلیونی اربعین با نشان دادن عظمت اسلام و گفتمان مقاومت این سناریوی ضد وحدت را به شکست خواهد کشاند.

این کارشناس مسائل منطقه تأکید کرد: این راهپیمایی قطعا امسال هم با عظمتی بیش از قبل برگزار می‌شود و این امر تراز تفکر انقلابی و اسلام ناب را در جهان بالاتر خواهد برد. برای بسیاری از ملت‌ها پدیده اربعین، پدیده‌ای جذاب و نادر است که می‌تواند تفکر مقاومت را نه صرفا در عرصه نظامی و عملیاتی، بلکه در حوزه گفتمانی نیز گسترش دهد و ابعاد صلح‌طلبانه و عدالتخواهانه آن را به نمایش بگذارد. در واقع می‌توان گفت این سناریوی آمریکایی ، صهیونیستی ـ سعودی که برای تضعیف عظمت اربعین و به حاشیه‌ کشاندن آن طراحی و عملیاتی شد اتفاقا در درون عظمت این راهپیمایی مضمحل خواهد شد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha