عمل گزینشی به شریعت تمسخر دین است/ التزام جامع؛ شرط شیعه بودن
کد خبر: 3853375
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
حجت‌‌الاسلام مؤمنی:

عمل گزینشی به شریعت تمسخر دین است/ التزام جامع؛ شرط شیعه بودن

گروه اندیشه ــ حجت‌‌الاسلام مؤمنی با اشاره به آیه 85 سوره بقره و روایتی از امام حسن عسکری(ع) بیان کرد: برخی می‌‌گویند که دروغ نمی‌‌گوییم، اما حجاب را نیز رعایت نمی‌‌کنیم؛ اگر قرآن ملاک عمل است، هم می‌‌فرماید دروغ نگویید، تهمت نزنید و زنا نکنید و هم دستور می‌دهد که نماز بخوانید، روزه بگیرید و حجاب را رعایت کنید.

به گزارش ایکنا؛ مراسم شام غریبان امام رضا(ع)، شب گذشته، 7 آبان، با سخنرانی حجت‌‌الاسلام سیدحسین مؤمنی در مسجد اعظم قم برگزار شد.

وی بیان کرد: در شب اول ماه ربیع اتفاقات مختلفی رخ داده که از اهمیت برخوردار است. از جمله اینکه در این شب پیامبر اسلام(ص) هجرت کرده‌‌اند که رخداد بسیار عظیمی است و تحولی در تاریخ اسلام محسوب می‌‌شود. مناسبت دوم نیز خوابیدن امیرالمؤمنین(ع) در بستر پیامبر اسلام(ص) است که بدون هیچ هراس و خوفی این کار را انجام دادند و سپس در این زمینه نیز آیه‌‌ای نازل شد  «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد؛ بعضي از مردم (با ايمان و فداكار، همچون علي(ع) در ليلة المبيت به هنگام خفتن در جايگاه پيغمبر(ص)، جان خود را به خاطر خشنودی خدا می‏‌‎فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است».

مؤمنی تصریح کرد: سومین مناسبت نیز شهادت امام عسکری(ع) است که برخی از مورخین اعلام کرده‌‌اند که اولین روز از ماه ربیع، روز شهادت امام عسکری(ع) است و برخی نیز گفته‌‌اند که روز اول ربیع روز مسمومیت ایشان است و در هشتم ماه شهید شدند. البته سیره علما از جمله آیت‌‌الله بروجردی این بود که روز اول ربیع را شهادت امام عسکری(ع) می‌‌دانستند و لذا روز اول ربیع را برای امام عسکری(ع) اقامه عزا می‌‌کردند.

وی با اشاره به آیه‌‌ای از قرآن افزود: خداوند در آیه 85 سوره بقره می‌‌فرماید: «أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ»، یعنی برخی از افراد هستند که بخشی از دین را می‌‌گیرند و بخش دیگر را با توجه به نفسانیات خود نمی‌‌گیرند؛ یعنی آن بخش را که به صلاحشان است دریافت می‌‌کنند و بخشی را که خودشان تشخیص می‌‌دهند به صلاحشان نیست رها می‌‌کنند. خداوند می‌‌فرماید که این افراد در دنیا و آخرت خوار خواهند شد و در روز قیامت نیز عذابی شدید در انتظار آن‌هاست.

مؤمنی با بیان اینکه مصادیق این آیه نیز زیاد هستند، اظهار کرد: افرادی که به امور مستحب توجه دارند، اما به واجبات مانند نماز و روزه بی‌توجه هستند. می‌‌گویند که باید خیر ما به دیگران نیز برسد و به حیوانات غذا می‌‌دهند، اما به دستورات دین در مورد طهارت و نجاست توجهی ندارند. در صدر اسلام نیز این گونه موارد وجود داشته است که بخشی از دین را که خودشان تشخیص می‌‌دادند، می‌‌گرفتند و بخش دیگر را رها می‌‌کردند و کنار می‌‌گذاشتند.

این کارشناس حوزه دین تصریح کرد: این در حالی است که دین تعریف خاصی دارد و یکسری از بایدها و نبایدها را شامل می‌‌شود که باید به واجبات عمل و از محرمات نیز اجتناب کرد و در هر کجا که لازم باشد، یقیناً شریعت برایش دستوری دارد و این طور نیست که بخواهیم بخشی از دین را بگیریم و بخشی را رها کنیم.

وی بیان کرد: افرادی هستند که می‌‌گویند دروغ نمی‌‌گوییم، اما حجاب را نیز رعایت نمی‌‌کنیم، اگر قرآن ملاک عمل است که می‌‌گوید دروغ نگویید، تهمت نزنید، زنا هم نکنید. از طرف دیگر می‌‌فرماید که نماز بخوانید، روزه بگیرید و حجابتان را نیز رعایت کنید. بنابراین افرادی که این طور رفتار می‌‌کنند و به تمام دین عمل نمی‌‌کنند، کسانی هستند که دین خدا را به تمسخر گرفته‌‌اند.

مؤمنی تصریح کرد: برخی‌‌ها هستند که به دنبال اذکار و ختومات و ... هستند، اما به نماز توجه نمی‌‌کنند و حال آنکه در روایت فرمود اگر کسی به نماز توجه نکرد، دعایش مستجاب نمی‌‌شود و دعای دیگران نیز در حق او به اجابت نمی‌‌رسد. امام عسکری(ع) نیز در روایتی فرمودند: «إنَّ شِیعَتَنَا هُمُ الَّذِینَ یتَّبِعُونَ آثَارَنَا وَ یطِیعُونَا فِی جَمِیعِ أوَامِرِنَا وَ نَوَاهِینَا فَأولئِک شِیعَتُنَا»؛ یعنی شیعیان ما کسانی هستند که از آثار ما تبعیت می‌‌کنند و در تمام اوامر و نواهی از ما پیروی می‌‌کنند. در ادامه این روایت فرمود: «فَأمّا مَنْ خَالَفَنَا فِی کثِیرٍ مِمَّا فَرَضَهُ اللَّهُ عَلَیهِ فَلَیسُوا مِنْ شِیعَتِنَا»، یعنی کسانی که در بسیاری از فرایض با ما مخالفت کنند اینها شیعیان ما نیستند. بنابراین از منظر امام عسکری(ع) شیعه کسی است که به تمام دین پایبند باشد.

انتهای پیام
captcha