وقف امری فرامذهبی است
کد خبر: 3853639
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷

وقف امری فرامذهبی است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وقف امری فرا مذهبی است، اظهار کرد: از نظر مراجع تقلید یک مرتد و یا کافر هم می‌تواند واقف باشد و مسلمانی که بیمارستان وقف می‌کند در سر درب‌ آن قید نمی‌کند که این وقف ویژه درمان بیماران مسلمان است، لذا می‌توان گفت وقف یک امر فرا ملی نیز است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، رضا معممی‌مقدم، مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در همایش وقف که امروز نهم آبان‌ماه در تالار لاله شهرکرد برگزار شد با اشاره به وجود چهار نشانه برای انسانِ در حال حیات، اظهار کرد: نشانه اول درحوزه دین یعنی توحید و نبوت است و اخلاق و هنجارمداری نشانه دوم را شامل می‌شود، احکام دین و تظاهرات مناسکی نیز نشانه‌های سوم و چهارم هستند.

وی تأکید کرد: این تقسیم‌بندی یعنی اینکه انسان اگر یکی از این شرایط و یا همه این شرایط را بدون شرط اخلاق‌مداری داشته باشد، از نظر تشیع انسان کاملی نیست، پس انسان کامل انسان اخلاقی است و اخلاق مرتبه بالاتری برای انسان است، توحید موحدانه در کنار اخلاق شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه وقف امری فرا مذهبی است، اظهار کرد: از نظر مراجع تقلید یک مرتد و یا کافر هم می‌تواند واقف باشد و مسلمانی که بیمارستان وقف می‌کند در سر درب‌ آن قید نمی‌کند که این وقف ویژه درمان بیماران مسلمان بلکه برای درمان همه بیماران است لذا می‌توان گفت وقف یک امر فرا ملی نیز است.

معممی‌مقدم با بیان اینکه وقف سبب می‌شود مال از دست فرزندان خارج و به دست خدا برسد، تصریح کرد: وقف در توسعه فرهنگ اسلامی نقشی اثرگذار دارد و رشد ارزش‌های مادی و معنوی به مثابه توسعه زمینه‌سازی برای تمدن اسلامی است.

وی ادامه داد: ترویج وقف خوب است اما ترویجِ اولویت‌دار بودن وقف بهتر است زیرا امروز می‌گوییم بدون اطلاعات اجتماعی فعالیت‌های اجتماعی انجام نمی‌شود لذا در هر کاری ابتدا باید نیازمندی‌های روز را بیابیم.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وقف در ظاهر جنبه دینی دارد، گفت: اما تأثیر آن در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و ... نیز دیده می‌شود و جامعه را به سمت تمدن اسلامی که دغدغه اصلی حکومت‌های دینی است پیش می‌برد.

معممی‌مقدم افزود: متأسفانه امروزه در حوزه‌های آلودگی‌های زیست‌محیطی، اختلافات خانوادگی، عقب‌ماندگی‌های علمی، بیماری‌های صعب‌العلاج و... مشکلات فراوانی داریم و هیچ حکومتی بدون کمک مردم نمی‌تواند از این مشکلات بیرون برود و مردم زمانی می‌توانند اثرگذار باشند که در مجموعه «با یاوران وقف» همکاری کنند.

وی با بیان اینکه مجموعه یاوران وقف نباید در حد شعار باشد، ادامه داد: کارگروه‌های تخصصی این مجموعه باید تشکیل شود و دبیران هر کارگروه مصوبات خدماتی را بر اساس حوزه‌های مختلف بیان کنند، همچنین این مجموعه صرف هزینه‌های مالی نباشد بلکه باید نظارت کننده بر حوزه‌های مختلف وقف باشد و مردم را در این حوزه‌ها هدایت‌ کند.

معممی‌‌‌مقدم با اشاره به اینکه امروز دیپلماسی وقف در رسالت یاوران وقف تعریف می‌شود، گفت: سفیر بودن شما ناظر بر این است که وارد مجموعه با یاوران وقف شویم.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که اگر امامزادگان ما زنده بودند چه دغدغه‌ای داشتند و چگونه عمل می‌کردند، آیا تنها در گوشه‌ای می‌نشستند و پول جمع می‌کردند و یا دغدغه زنان بدسرپرست و نیازمندان را نیز داشتند.

معممی‌مقدم گفت: فضای تکثر‌گرایی در جامعه مطالبات جدیدی را ایجاد می‌کند و هر کدام از ما می توانیم سفیر جامعه باشیم و دردهای جامعه را اولویت‌بندی و رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه نهاد وقف به مثابه دولت کوچک عمل می‌کند، تصریح کرد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار بقعه، ۷۲ هزار مسجد، ۳۰۰ هزار موقوفه، بیش از هشت هزار بقعه متبرکه، ۱۳۳ بیمارستان و موارد دیگر از جمله ظرفیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه است.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان با بیان اینکه سفره وقف به اندازه تمام مردم است، بیان کرد: این حجم کاری با نیروهای جهادی انجام می‌شود و زبان تشکر ما از هیئت امنا و خادمان قاصر است و به دنبال مردمی‌تر کردن سازمان اوقاف هستیم.

یادآوری می شود، تجلیل از واقفان استانی، هیئت امنای مساجد، خادمان بقاع متبرکه استان، دانش‌آموزان برتر و نخبگان قرآنی بخش پایانی این همایش بود.

انتهای پیام
captcha