وداع بارانی با ماه صفر
کد خبر: 3853722
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
بر خط جامعه؛

وداع بارانی با ماه صفر

گروه جامعه ــ برگزاری مراسم عزاداری پایان ماه صفر در سراسر کشور، ادامه نگرانی فعالان محیط زیستی درباره انتقال آب خزر به سمنان و ایجاد سیلاب ناشی از بارش شدید باران در برخی از استان‌های کشور همچون لرستان، مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بودند.

وداع بارانی با صفربه گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که بیشتر نگاه‌ها معطوف به تحولات لبنان و عراق بود، برگزاری باشکوه و باامنیت مراسم عزاداری رحلت رسول اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) در سراسر کشور مهم‌ترین رویداد اجتماعی هفته اخیر بود.

ادامه نگرانی فعالان محیط زیستی درباره انتقال آب خزر به سمنان، ایجاد سیلاب ناشی از بارش شدید باران در برخی از استان‌های کشور همچون لرستان و واکنش کاربران فضای مجازی به توقیف یکی از فیلم‌های سینمایی از دیگر اتفاقات این هفته محسوب می‌شد.

در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین اخبار و مطالب گروه اجتماعی ایکنا را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست.

آخرین وضعیت رتبه‌بندی معلمان

حجت‌الاسلام عسکری، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش این هفته در گفت‌وگو با ایکنا درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: در سازمان امور استخدامی، از اعمال مدارک دوم و سوم و ... برای ارتقای افراد منع شده است. نهاد ریاست جمهوری و شخص آقای واعظی در این مورد کمک کردند، چرا که می‌دانیم رتبه‌بندی معلمان اهمیت دارد. آیین‌نامه این رتبه‌بندی در کمیسیون مربوطه در دولت در حال نهایی شدن است و به محض اینکه دولت تصویب کند، رتبه‌بندی معلمان محقق می‌شود. حقوق مازاد بر اساس بودجه دو هزار میلیارد تومانی اختصاص یافته که ۱۰ درصد هم به آن افزوده شده، در احکام معلمان و دبیران تخصیص می‌یابد.

وداع بارانی با صفر

وی با تأکید بر اینکه اگر پیش از آنکه سال به پایان رسد، این مصوبه و بودجه‌ای که مورد تصویب مجلس قرار گرفته، مورد پذیرش دولت هم قرار گیرد، دو هزار میلیارد در اِشِل حقوقی معلمان و دبیران براساس آیین‌نامه دولت، جای می‌گیرد، افزود: آن چیزی که رتبه‌بندی را به درستی پیاده‌سازی می‌کند، اعمال مدرک است. در آموزش عالی نیز این روال وجود دارد، یعنی وقتی فرد کرسی تدریس را به دست می‌گیرد ابتدا مربی است، سپس به مرتبه استادیاری و بعدتر دانشیاری دست می‌یابد. این مراحل با پشتوانه رزومه علمی طی می‌شود. همین حالت باید در آموزش و پرورش هم مدنظر باشد. این امر در میان فرهنگیان ایجاد انگیزش می‌کند، چرا که هم به لحاظ مادی افزایش حقوق خواهند داشت و هم به لحاظ مرتبه علمی مدرک آن‌ها از ارزش برخوردار خواهد بود. البته در هر طرحی شورای نگهبان نظر خود را اعلام می‌کند و منتظر نظر آن‌ها در این‌باره هستیم. تصویب این طرح برای آموزش و پرورش نقاط قوت و امتیاز‌های بسیار خوبی دارد.

گامی در جهت ارتقای حقوق معلولان

هیئت وزیران در جلسه چهارشنبه هشتم آبان، به ریاست رئیس‌جمهور، سه آیین‌نامه اجرایی مربوط به قانون حمایت از حقوق معلولان درخصوص حمایت از اشتغال و آموزش‌ عالی رایگان افراد دارای معلولیت را بررسی و تصویب کرد.

وداع بارانی با صفر

براساس یکی از آیین‌نامه‌های مذکور، به کارفرمایانی که افراد دارای معلولیت جویای کار را در مراکز کسب و کار خود جذب و بکارگیری کنند، در طول دوران اشتغال افراد مذکور، کمک هزینه ارتقای کارایی فرد دارای معلولیت با رعایت شرایط مندرج در این آیین‌نامه پرداخت خواهد شد.

دولت همچنین به موجب آیین‌نامه اجرایی دیگری از قانون حمایت از حقوق معلولان، مصوب کرد کارفرمایانی که در مراکز کسب و کار خود، افراد دارای معلولیت جویای کار را استخدام نمایند، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی در قبال افراد دارای معلولیت جذب شده معافند. همچنین افراد دارای معلولیتی که به صورت خوداشتغالی یا در کارگاه‌های اشتغال خانگی و یا از طریق مراکز پشتیبانی شغلی مشغول به کار هستند، حسب مورد از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما یا خویش فرما معاف می‌شوند و حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش فرمایی این گونه افراد توسط دولت تأمین و پرداخت خواهد شد.

آیین‌نامه اجرایی آموزش‌عالی رایگان افراد دارای معلولیت، از دیگر آیین‌نامه‌های مصوب هیئت وزیران بود. به موجب این آیین نامه، افراد دارای معلولیت نیازمند واجد شرایط می‌توانند از تسهیلات مربوط به معافیت از پرداخت شهریه برای یک بار در هر مقطع تحصیلی در سقف سنوات مجاز آموزش رایگان بهره‌مند شوند. شرایط پذیرش و تحصیل دانشجویان مشمول این آیین‌نامه در واحدهای آموزش‌عالی برابر با ضوابط و مقررات آموزشی حاکم بر واحدهای آموزش عالی مربوط بوده و شهریه تحصیلی آنها حداکثر معادل شهریه همان رشته و مقطع تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی داخل کشور محاسبه و پرداخت می‌شود و باقیمانده شهریه بر عهده فرد مشمول است.

جنگل‌های هیرکانی، همچنان در خطر

مسعود مولانا، عضو شورای هماهنگی تشکل‌های محیط زیستی کشور این هفته با اشاره به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی و لزوم حمایت از این جنگل‌ها گفت: درختان جنگل‌های هیرکانی ذخیره ژنتیک هستند و نمی‌توان آنها را با نهال جایگزین کرد.

وداع بارانی با صفر

این فعال محیط زیست در پاسخ به این سؤال که اگر پروژه انتقال آب خزر به سمنان از این جنگل‌ عبور کند چه صدمه‌ای به آن وارد خواهد شد؟ گفت: آنچه در طرح گفته شده از بین رفتن ۹۳ هکتار جنگل است. این جنگل‌ها ثبت جهانی شده و باید مراقبت از آنها بیشتر شود. اجرای این طرح قطعاً ضربه شدیدی به همین مقدار باقی‌مانده وارد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: مسئولان اخیراً مطرح کرده‌اند که فقط ۴۰ هکتار این جنگل‌ها از بین می‌رود اما واقعاً مسئله ۴۰ هکتار یا ۹۳ هکتار نیست، بلکه با اجرای این طرح مسیری را به صورت قانونی و به نام محیط زیست و وزارت نیرو برای تخریب جنگل باز می‌کنیم. در این شرایط چطور می‌توان مانع قاچاقچیان برای تخریب جنگل‌ها شد؟

پشت‌پرده انتقال آب خزر به سمنان

محمد الموتی، فعال محیط زیست و دبیر شورای هماهنگی شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور، این هفته در گفت‌وگو با ایکنا گفت: انتقال آب خزر به سمنان توجیه فنی ندارد، حتی در خصوص مسیر این انتقال بحث‌های فنی زیادی وجود دارد که هنوز پاسخ داده نشده است. گفته می‌شود این انتقال از کنار خط لوله نفت نکا ـ ری صورت خواهد گرفت در حالی که در حریم خط لوله‌های نفت اجازه انجام هیچ اقدامی داده نمی‌شود.

وداع بارانی با صفر

الموتی از حضور کارتل‌ها و گروه‌های شبکه‌ای قدرتمندی در پشت صحنه این انتقال سخن گفت و ادامه داد: این گروه‌ها این آب را می‌خواهند و سرمایه‌گذاری آن را هم بر عهده گرفته‌اند چون دیگر نمی‌توانند آب از جای دیگری تأمین کنند. بخش معدنی خام فروشی می‌کند اما در دوره تحریم به دلیل ارزآوری، دست بالا را داشته و قدرتمندتر شده و حتی دولت را تحت فشار قرار می‌دهد.

وی در جمع‌بندی کلی مشکلات انتقال آب خزر به سمنان، گفت: پروژه انتقال آب خزر به سمنان توجیه فنی ندارد، مسیر دچار اشکال است، ۱۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی از بین می‌رود و درختان ممنوع القطع بسیار با ارزش هیرکانی از بین خواهند رفت. در بحث دریایی و پساب هنوز به مدل موفقی نرسیده‌اند و اداره کل منابع طبیعی استان مازندران هم با عبور این خط مخالفت کرده است.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: من به عنوان یک کنشگر مدنی احساس می‌کنم جار و جنجال ایجاد شده برای پروژه خزر سمنان در آستانه انتخابات بازی سیاسی است. همچنین می‌خواهند حواس ما را از پروژه‌های انتقال آب از مرکز کشور پرت کنند. یک ماه قبل بود که وزیر نیرو به یکباره چهار پروژه انتقال آب را کلید زد. پروژ‌ه‌هایی که متوقف مانده بود از جمله پروژه بهشت‌آباد، سبزکوه، کوه رنگ ۳، بن ـ بروجن و ... شروع به کار کرده‌اند.

چگونه کارآمدی وقف را کاهش دادیم

این هفته و همزمان با دهه وقف با رضا تنهایی‌مقدم، دانش‌آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه امام صادق(ع) و استاد دانشگاه امام رضا(ع) به گفت‌وگو پرداختیم.

تنهایی‌مقدم اظهار کرد: فرایند وقف کردن در آستان قدس رضوی و سازمان اوقاف و امور خیریه که دو نهاد موقوفاتی کشور هستند، به شدت سخت است، بسیاری از کسانی که می‌خواهند مالی را وقف کنند، در فرایند وقف کردن پشیمان می‌شوند، اگر من بخواهم خانه‌ام را بفروشم خیلی راحت‌تر از این است که آن را وقف کنم. گاهی ممکن است فرایند وقف یک خانه بیش از یک سال به طول انجامد. بخشی از مشکلات معطوف به عمومیاتِ نظام بوروکراتیک کشور است، اگر یک نظام یکپارچه الکترونیک داشتیم، بخشی از مشکلات حل می‌شد اما بیشتر مشکلات معطوف به مسیری است که آستان قدس و سازمان اوقاف برای وقف کردن، تعیین کرده‌اند.

وداع بارانی با صفر

وی همچنین گفت: در اسناد بالادستی و توسعه‌ای کشور هیچ توجهی به نهاد وقف برای رونق اقتصاد و توسعه نشده است. در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم متأسفانه وقف دیده نشده است. غربی‌ها فهمیده‌اند که اقتصاد بخش سوم با نهادی مثل وقف پا می‌گیرد به همین دلیل موقوفه‌های بزرگی در جهان غرب ایجاد شده یا در حال ایجاد است. جالب است بدانید که آستان قدس بزرگترین موقوفات جهان اسلام را دارد اما در لیست ۲۰ موقوفه بزرگ دنیا جایی ندارد، این یعنی موقوفه‌های غرب بسیار بزرگتر هستند، این در حالی است که در ادبیات دینی ما توجه زیادی به وقف و امور خیریه شده است. امیدوارم بتوانیم وقف را به جایگاه حقیقی آن در کشور برسانیم.

عزم اوقاف برای افزایش بهره‌وری اقتصادی

این هفته همچنین معاون بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگویی صریح و چالشی با ایکنا به شبهات درباره فعالیت‌های اقتصادی اوقاف پاسخ داد. چگونگی اجرای نیت واقفان، چرایی انجام پروژه‌های اقتصادی بر موقوفات، حق تولیت، زمین‌فروشی و مال‌سازی از جمله موضوعاتی است که مهدی پندار درباره آن سخن گفت.

وداع بارانی با صفر

وی اظهار کرد: امروز به هیچ وجه واگذاری حق تملک اعیان نداریم و رئیس سازمان، منع کرده است مگر مواردی که ضرورت شهری ایجاب کند؛ قرار نیست کار شهرها را قفل کنیم، فرض کنید یک موقوفه در مسیر شارع عام قرار گرفته است، در این موارد با این شرط که عینش جبران شود و تبدیل به احسن انجام گیرد، می‌توانیم با اجازه رئیس سازمان، واگذاری انجام شود. یعنی مثلاً زمینی جای دیگری به همان ارزش خریداری شود و بهترین بهره‌وری از آن در جهت اجرای نیت واقف، انجام گیرد. گاهی هم مجبوریم برای اینکه سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد، حقی از موقوفه را به سرمایه‌گذار واگذار کنیم، مثلاً در داخل شهر زمینی داریم و سرمایه‌‌گذار می‌خواهد آن را بسازد، وقتی می‌آید یک مجموعه تجاری، اداری یا بهداشتی می‌سازد، حقی از این بنا را به ازای سرمایه‌گذاری‌ای که انجام می‌دهد طلب می‌کند. وقتی شما بر زمین خود یک آپارتمان می‌سازید، سرمایه‌گذار درصدی از آپارتمان را از ابتدا طلب می‌کند.

پندار همچنین گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که براساس دستور رئیس سازمان در معاونت بهره‌وری در حال پیگیری است، حرکت به سمت موضوعات دانش‌بنیان است. در حال پیگیری هستیم از امکانات و ظرفیت‌های موقوفات برای موضوعات دانش‌بنیان استفاده کنیم، ایجاد صندوق پژوهش و فناوری را در دستور کار قرار دادیم که به زودی مجوزش را دریافت خواهیم کرد تا بتوانیم موضوعات پولی مرتبط با شرکت‌های دانش‌بنیان را مدیریت کنیم. دو مرکز نوآوری را در دستور کار قرار داده‌ایم که با معاونت علمی رئیس‌جمهور پیگیری می‌کنیم. شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌هایی که در حوزه‌های نیاز کشور فعالیت می‌کنند، آنجا جمع کنیم.

موکب‌های چینی، کره‌ای و ژاپنی در اربعین

سمیرا محمدی، دانشجوی دکترای مدیریت گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، طی یادداشتی با اشاره به راه‌اندازی موکب‌هایی از سوی کشورهای کره جنوبی، چین و ژاپن در مراسم اربعین با هدف تبلیغ کالا و محصولات مصرفی، درباره سوء استفاده از ابررویداد اربعین به عنوان فستیوالی جهانی برای تبلیغ کالاهای کشورهای غیرمسلمان هشدار داد.

وداع بارانی با صفر

این یادداشت را اینجا بخوانید.

تجلی بارز ظلم‌ستیزی عقلانی در امام مجتبی(ع)

علی‌اشرف فتحی، پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام این هفته با بیان نکاتی تاریخی و کمتر شنیده شده از سیره امام دوم، حیات ایشان را تجلی بارز ظلم‌ستیزی عقلانی اسلام دانست و گفت: امام حسن مجتبی(ع) چند ماه تلاش کرد تا شرایط را برای رویارویی با معاویه آماده کند اما وقتی دید همان مردم که با او بیعت کرده بودند، دیگر انگیزه همراهی و جنگیدن ندارند، صلح را پذیرفت. قرائن تاریخی نشان می‌دهد شرایط به گونه‌ای بود که امکان داشت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هر دو به شهادت برسند و آن گاه دیگر نسل رسول خدا(ص) منقطع می‌شد و اصیل‌ترین افرادی که حامی ارزش‌های راستین اسلام بودند، از میان می‌رفتند. مجموعه این مصلحت‌ها باعث شد که امام حسن(ع) صلح را بپذیرد و امام حسین(ع) همین نظر را داشت.

وداع بارانی با صفر

وی افزود: امام حسین(ع) بعد از امام حسن(ع)، ۱۰ سال و نیم امامت کردند و ۱۰ سال از این دوران، مقارن با حکومت معاویه بود. امام حسین(ع) در این مدت اعتراض‌هایی داشتند و حکومت را امر به معروف می‌کردند اما شورش نکردند. مبنای امام حسین(ع) این بود که زنده بماند و شیعیان در امنیت باشد، اما بتواند حرف خود را هم بزند، اما یزید همین حداقل را هم نمی‌پذیرفت و می‌خواست ذلت را به امام(ع) تحمیل کند، اینجا بود که امام حسین(ع) حاضر شد جان خود را از دست بدهد.

انتهای پیام
captcha