دل‌مشغولی‎های فعالان قرآنی لرستان/ بانیان قرآن، قرآنی باشند
کد خبر: 3854841
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
آنچه در نشست وقف و قرآن گذشت؛

دل‌مشغولی‎های فعالان قرآنی لرستان/ بانیان قرآن، قرآنی باشند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ شرکت‌کنندگان در نشست تخصصی هم‌اندیشی وقف و قرآن لرستان به بیان راهکارها و چالش‌های پیش‌روی برنامه‌های قرآنی پرداختند.

دل مشغولی‎های فعالان قرآنی لرستان/ از درد نبود وقف قرآنی تا لزوم قرآنی بودن بانیان قرآنبه گزارش ایکنا از لرستان، عصر دوشنبه، سیزدهم آبان به‌مناسبت دهه وقف و با هدف ترویج وقف قرآنی در لرستان و چالش‌های پیش‌روی فعالان قرآنی با حضور جمعی از اصحاب قرآنی به میزبانی اداره‌کل اوقاف وامور خیریه استان در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الاسلام سیدمحمد طباطبایی، مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان، حجت‌الاسلام محمدجواد عباس‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، تقی دریکوند، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان، سیدمحمد شاهرخی از داوران تخصصی قرآن، عزت‌اله گوشه‌ای، مدیر مؤسسه قرآنی یوسف نبی(ع) خرم‎آباد، نیلوفر سپهوند، مسئول مرکز مجازی حفظ قرآن لرستان و خدیجه بیرانوند، مدرس و داور تخصصی مسابقات قرآن حضور داشتند.

لزوم ورود خیران به فعالیت‌های قرآنی

حسن‌رضا مرادی، از پیشکسوتان قرآنی لرستان در این نشست بر لزوم ورود خیران به فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد و در رابطه با وضعیت فعالیت‌های قرآنی در استان، گفت: در حال حاضر فعالیت‌های قرآنی در وضعیت خوبی قرار ندارد و حمایت‌های مطلوبی نیز از فعالیت‌های قرآنی صورت نمی‌گیرد.

وی با ذکر این مطلب که ادارات و دستگاه‌های فرهنگی مانند اوقاف نیز اعتبارات مصوبی در حوزه قرآن ندارند، به درد نبود وقف قرآنی در لرستان اشاره کرد و افزود: ورود ذوالفقاری به‌عنوان یک نیروی قرآنی به اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان عملی مثبت و مؤثر خواهد بود؛ چراکه کسی‌که قرآنی باشد می‌تواند در کارشناسی و نظارت بر برنامه‌های فرهنگی و قرآنی مفید باشد.

لزوم قرآنی بودن بانیان قرآن

 مرادی با اشاره به این‌که کسانی‌که در حوزه فعالیت‌های قرآنی فعالیت دارند باید به‌طور تخصصی به مباحث و مفاهیم قرآنی مسلط باشند، ادامه داد: بانیان قرآن باید قرآنی باشند؛ چراکه فعالیت‌های قرآنی تخصصی است.

سیدمحمد شاهرخی، از داوران تخصصی قرآن نیز در این نشست با ذکر این مطلب که از سال ۵۱ تاکنون فعالیت قرآنی را شروع کرده‌ام از نحوه برگزاری برنامه‌های قرآنی دانشگاه لرستان انتقاد کرده و گفت: می‎طلبد دانشگاه لرستان از ظرفیت قاریان استان برای برگزاری و داوری مسابقات قرآن استفاده کند، این در حالی‌است که کسی‌که مسئول امور فرهنگی دانشگاه لرستان است با امور فرهنگی بیگانه است.

وی با ذکر این مطلب که در فعالیت‌های قرآن از ظرفیت‌های قرآنی استفاده شود به در حاشیه بودن اصحاب قرآنی استان اشاره کرد و گفت: مردم بدانند که بعد از مرگ آن‌چه می‌ماند وقف و قرآن است.

مشارکت ۱۸۰ لرستانی در طرح حفظ مجازی قرآن

نیلوفر سپهوند، مسئول مرکز مجازی حفظ قرآن لرستان نیز در این نشست با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، گفت: جامعه امروز ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند به انجام فعالیت‌های قرآنی است اما اعتبارات قرآنی محدود است که عزم جدی مسئولان را می‌طلبد.

وی با ذکر این مطلب که مرکز مجازی حفظ قرآن لرستان بیش از دو سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است، اضافه کرد: در حال حاضر ۱۸۰ حافظ به‌صورت فعال، برنامه حفظ قرآن را از طریق ارتباط با کارشناسان این مرکز دنبال می‌کنند.

وی بر لزوم مدیزیت اعتبارات قرآنی تأکید کرد و افزود: حق‌الزحمه دریافتی از محافظان به چرخه فعالیت‌های قرآنی برگردد.

گسترش کرسی‌های تلاوت تدبر‌محور

خدیجه بیرانوند، مدرس و داور تخصصی مسابقات قرآن نیز در این نشست بر لزوم گسترش کرسی‌های تلاوت تدبر محور در استان تأکید و اظهار کرد: ویژگی و مزیت کرسی‌های تلاوت تدبرمحور این است که مردم همزمان هم با تلاوت آشنا شده و هم با مفاهیم آشنا شوند.

وی با ذکر این مطلب که تلاوت قرآن، هنری است که اگر از آن بهتر استفاده شود موجب جذب بیشتر مردم به قرآن می‌شود، ادامه داد: مسئولان به اعتبارات و بودجه‌های قرآن بیشتر توجه کنند.

دوام بیشتر جلسات خانگی قرآن

حجت‌الاسلام طباطبایی، مدیرکل اوقاف لرستان نیز در این مراسم بر لزوم ترویج محافل خانگی قرآن تأکید کرد و با یادآوری این مطلب که سیاست و اولویت اوقاف و امور خیریه استان، ترویج محافل خانگی قرآن است در رابطه با مزایای این محافل، گفت: محافل قرآنی خانگی علاوه‌بر اثرات معنوی آن موجب همدلی و اخوت بیشتر جامعه می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که توسعه محافل خانگی قرآن مورد تأکید مقام معظم رهبری است، اضافه کرد: ویژگی جلسات خانگی قرآن این است که علاوه‌بر برکت داشتن برای اهالی یک منطقه، قطعاً دوام بیشتری به‌دنبال دارد؛ لذا باید محافل قرآن را به سمت منازل سوق دهیم.

حجت‌الاسلام طباطبایی با تأکید بر مظلومیت قرآن در جامعه، گفت: وجود مشکلات در حوزه قرآن از ما سلب مسئولیت نمی‌کند بلکه مسئولیت ما را بیشتر می‌کند.

وی بر لزوم حضور بیشتر فعالان قرآنی در محلات و سطح روستاها تأکید کرد و افزود: تمام مساجد و امام‌زادگان آماده برگزاری برنامه‌های قرآنی و در اختیار اصحاب قرآن است.

طباطبایی‌، اصل و اساس بسیاری از مشکلات و آسیب‌های گریبان‌گیر جامعه را به دلیل دوری از قرآن و بی‌توجهی به احکام قرآنی دانست و گفت: اگر نسبت به برنامه‌های قرآنی کم‌توجه باشیم متضرر خواهیم شد این در حالی‌است که به برکت قرآن می‌توان بر بسیاری از مشکلات فائق آمد.

وی بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت اساتید کشوری قرآن برای کسب رتبه‌های برتر در مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن تأکید کرد و افزود: برای این‌که یک حافظ یا قاری قرآن بتواند به رتبه‌های کشوری و بین‌المللی برسد حتماً باید از اساتید در سطح و تراز بین‌المللی بهره گیرد البته این امر دلیل بر نبود اساتید قرآن در سطح استان لرستان نیست‌ اما اگر بنا داریم در مسابقات قرآن رتبه برتر کشوری و بین‌المللی را کسب کنیم حتماً باید امکاناتی برای حضور اساتید ممتاز قرآنی فراهم شود.

مدیرکل اوقاف لرستان بر لزوم گردهمایی بیشتر فعالان قرآنی استان برای حل مشکلات حوزه قرآن تأکید کرد و افزود: این جلسات باید با استمرار بیشتر و با نظم بهتری برگزار شود و ما آمادگی برگزاری این برنامه‌ها را داریم.

مراکز افق؛ ظرفیتی برای انجام فعالیت‌های قرآنی

محمدجواد عباس‌زاده، معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف وامور خیریه استان نیز در این نشست به راه‌اندازی مرکز افق یا مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص استان اشاره و با ذکر این مطلب که با راه‌اندازی رسمی این پایگاه‌ها در کنار تمام فعالیت‌ها تلاش خواهیم کرد به آسیب‌های اجتماعی بیشتر توجه کنیم، افزود: اصحاب قرآنی مؤسسات را در امام‌زادگان راه‌اندازی کنند می‌توانند از بخشی از بودجه فرهنگی اوقاف استفاده کنند؛ چراکه بخش مهمی از فعالیت‌های مراکز افق به مباحث و مفاهیم قرآن اختصاص یافته است.

وی گفت: آنچه نیاز امروز است ایجاد وقف قرآنی است که اصحاب قرآنی استان در شناسایی و ایجاد وقف قرآنی در لرستان می‌توانند نقش اساسی داشته باشند.

انتهای پیام
captcha