فضای مجازی نسل آینده را تهدید می‌کند/ نصرت الهی خرافه نیست
کد خبر: 3855342
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴
آیت‌الله مصباح یزدی:

فضای مجازی نسل آینده را تهدید می‌کند/ نصرت الهی خرافه نیست

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه نصرت الهی بر خلاف باور برخی افراد، خرافه نیست تصریح کرد: امروز توطئه دشمن از طریق فضای مجازی و مشغول کردن فرزندان این کشور با این فضا تهدید برای آینده است که اعتقاد نسل‌های ما را بر باد دهد.

فضای مجازی نسل آینده را تهدید می‌کند/ نصرت الهی خرافه نیستبه گزارش ایکنا، آیت‌‌الله محمدتقی مصباح یزدی 16 آبان در همایش تبیین بیانیه گام دوم انقلاب که در مصلای قدس قم برگزار شد با اشاره به مفهوم گام دوم انقلاب گفت: مفهوم گام دوم این است که گام نخستی وجود داشته که با موفقیت طی شده است در حالی که کسی باور نمی‌کرد این انقلاب از ابتدا به وقوع بپیوندد و بتواند چهار دهه دوام بیاورد.

وی با بیان اینکه گام دوم انقلاب مهمتر از گام اول است و باید از سرمایه‌های خودمان به خوبی برای طی کردن آن بهره برده و آن را راکد نگذاریم، افزود: برای اینکه بتوانیم دستاوردهای گذشته را بشناسیم و قدم‌های محکمتری برداریم باید به امکانات و نیروهای خود پی ببریم و از آن‌ها محافظت کنیم و نگذاریم دشمنان آن را به یغما ببرند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه ما برای طی کردن گام دوم ابتدا باید باور کنیم توان آن را داریم، اظهار کرد: اولین شرط برای برداشتن هر گامی امکانات مادی و مالی لازم است زیرا بنای خدا این نیست که انسان را بدون تلاش اختیاری و لیاقت او را به مقامی برساند البته مددهای غیبی هم به این تلاش ضمیمه می‌شود.

مصباح یزدی جنگ بدر را نمونه‌ای از عنایت و مدد الهی برشمرد و تصریح کرد: در این جنگ لشکر اسلام در نهایت ضعف بودند و پیامبر دست به دعای برداشته و استغاثه کردند که خدایا اگر مدد تو نباشد در روی زمین دیگر کسی تو را پرستش نخواهد کرد و خداوند هم فرشتگانی را برای حمایت از آنان فرستاد پس شرط استفاده از مدد غیبی، به کار گرفتن همه امکانات در حد توان و استغاثه و توکل بر خداوند است.

ایمان و عمل صالح؛ شرط نصرت الهی

این استاد حوزه علمیه با اشاره به وعده قطعی خداوند ادامه داد: هر کسی که اهل ایمان و عمل صالح باشند و صلاحیت درک رحمت الهی را بیابند وعده نصرت الهی در حق آنان قطعی است و وضعیت را طوری برای آنان قرار می‌دهد که از هرگونه خوف و ترسی در امان باشند.

مصباح یزدی با بیان اینکه ما سه نوع دارایی برای گام دوم لازم داریم افزود: نخستین ابزار، امکانات مادی و اقتصادی است که به خصوص در دهه اخیر روشنتر شد که جامعه ما چه دارایی‌های مادی زیادی داریم که قدر آن را نمی‌دانیم.

وی با بیان اینکه در دوره طاغوت نفت ما را ارزان می‌خریدند و اسلحه گران می‌فروختند و بعد هم دستور می‌دادند در جایی که ما می‌گوئیم از این اسلحه‌ها استفاده کنید تصریح کرد: نمونه آن سربازکشی ایران به عمان برای سرکوب خلق ظفار بود که ربطی به ایران نداشت.

ایران رقیب آمریکا شده است

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: اگر کسی می‌گفت روزی خواهد شد که برده آمریکا به رقیب آمریکا تبدیل شود غیر از خنده چیزی تحویل ما نمی‌دادند و می‌گفتند خواب دیده‌اید! ولی وقتی اراده الهی وجود داشته باشد هیچ کاری نشد ندارد البته  شرط آن ایمان و عمل صالح است.

وی اظهار کرد: نیروهای انسانی کم نظیر از دیگر داشته‌های لازم برای گام دوم است همان طور که در طول انقلاب داشته‌ایم و به دست امام شکوفا شدند. در زمان شاه غالبا تصور این بود که جوانان ما ولگرد و دنبال تفریح و خوشگذرانی هستند در حالی که گرد و غبار بر روی دل آنان نشسته بود ووقتی این گرد و غبار شسته شد نشان داد چه گوهرهایی هستند.

مصباح یزدی با بیان اینکه حسین فهمیده نمونه برجسته نیروهای کشور بود که امام فرمودند رهبر ما است بیان کرد: از روزی که نهضت امام از 15 خرداد شروع شد امیدی به تحقق هدف امام نبود و حتی نزدیکترین افراد به امام هم امیدی به هدف ایشان نداشتند و حتی برخی افراد در جامعه سخنان امام را به شوخی می‌گرفتند و از جمله اینکه طلبه‌ها می‌خواهند با نعلین رژیم شاه را ساقط کنند؟ ولی وعده خدا به دست آمد.

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه سومین سرمایه کشور ما ایمان و معنویت بود تصریح کرد: امام«ما می‌توانیم» را در دل مردم این کشور کاشت و رشد داد؛ ایمان و معرفت به خداوند و پیامبر و ائمه(ع) و شناخت سنن الهی و ... از دیگر سرمایه‌هایی بود که امام برای ما احیاء کردند ولی متاسفانه در اثر رواج فرهنگ الحادی که از دوره دبستان به فرزندانمان تزریق و در دانشگاه به اوج می‌رسید این بود که امداد الهی چیزی شبیه خرافات است.

برخی می‌خواهند امداد الهی را خرافه بدانند

مصباح یزدی با بیان اینکه زمینه ایمان در مردم زیاد است ادامه داد: امام این استعدادها را شناخت و بر اساس همین توانایی فریاد زد که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند؛ امروز هم اگر آمریکا می‌گوید ما نفت شما را نمی‌خریم باید آن را نعمت بدانیم زیرا باید کاری کنیم که آن‌ها مجبور شوند فراورده‌های نفتی ما را با التماس بخرند.

معنویت امام خامنه‌ای

ایشان با بیان اینکه امام خمینی بیش از همه به نصرت و امداد الهی معتقد بود و از آن بهره گرفت و بعد هم جانشین شایسته ایشان یعنی رهبر انقلاب هم که خداوند ساعت به ساعت بر عمرشان بیفزاید همان مسیر امام را طی کرد افزود: ایشان هم نسخه امام یعنی پایبندی به معنویات و توسل به اهل بیت و نیمه شب در مسجد جمکران و سجده‌های طولانی در محراب امام زمان را ادامه دادند. کجا این موضوعات در میان رهبران سیاسی وجود داشته و دارد؟ این‌ها سرمایه‌هایی است که داریم و باید برای گام دوم بیشتر به کار بگیریم.

وی افزود: در گام اول این سرمایه‌ها را اندکی شناختیم و اینقدر نتیجه گرفتیم و باید در گام دوم بهتر بهره ببریم البته طبق سنت الهی هرقدر زمینه نعمت الهی فراهم‌تر شود آزمایش خداوند هم سخت‌تر خواهد شد تا زمینه انتخاب انسان فراهم تر شود و این سنت در طول تاریخ بوده است؛ امروز امتحانات سخت‌تری فراروی ملت ایران قرار دارد.

وی با بیان اینکه امروز خطرات فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی کشور را تهدید می‌کند بیان کرد: امروز خیلی از فرزندان ما با وسائل اینترنتی و موبایل انس گرفته‌اند و به این علت از نماز و مسجد و درس دور می‌شوند که آفت بزرگی است و می‌تواند سرمایه ایمانی نسل ما را بر باد دهد آن هم با توطئه‌هایی که دشمنان از کودکی در ذهن بچه‌ها ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام
captcha