تشکیل کانون مجازی قرآن در دانشگاه پیام‌نور اراک/ سرعت پاسخ به شبهات کُند است
کد خبر: 3857618
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲

تشکیل کانون مجازی قرآن در دانشگاه پیام‌نور اراک/ سرعت پاسخ به شبهات کُند است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور اراک اعلام کرد: لازم است جهت تقویت برنامه‌های قرآنی کانونی در دفتر نهاد تشکیل شود، این کانون قرآنی ویژه نهاد رهبری بوده و به صورت مجازی و از طریق سایت و کانال با دانشجویان در ارتباط است.

حجت‌الاسلام ابوالفضل ملّاعلی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور اراک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در نهاد مقام معظم رهبری بسیار گسترده است، گفت: فعالیت‌های این مرکز در قالب چتر حمایتی برای دانشجویان، هیئت رئیسه، اساتید و کارکنان تعریف می‌شود و بخشی از کارهای این نهاد در این مجموعه‌ها پرداختن به مباحث قرآنی است.

وی تشکیل هیئت قرآنی در قالب جلساتی ویژه اساتید را از برنامه‌های پیش‌روی نهاد رهبری در این دانشگاه خواند و تصریح کرد: این جلسات به صورت هفتگی در منزل یکی از اساتید برگزار می‌‌شود که در این جلسات علاوه بر تلاوت قرآن مباحث قرآنی نیز مطرح می‌شود، امید است این جلسه هرچه زودتر شکل گیرد.

حجت‌الاسلام ملاعلی برپایی کرسی‌های تلاوت را از برنامه‌های مهم و در دستور کار دانست و اظهار کرد: در چند روز اخیر کرسی تلاوت بسیار خوبی با حضور آقای محسن بیات، حافظ کل و با همکار جهاددانشگاهی برگزار شد.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام‌نور اراک با اشاره به تلاوت و ترجمه قرآن پس از اقامه نماز ظهر و عصر در نمازخانه دانشگاه، بیان کرد: دانشگاه تسهیلاتی را برای دانشجویان حافظ قرآن در بخش‌های مختلف حتی حفظ کمتر از 5 جزء در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دانشجویان دانشگاه پیام نور الزامی به حضور در کلاس ندارند؛ لذا لازم است جهت تقویت برنامه‌های قرآنی کانونی در دفتر نهاد تشکیل شود، این کانون قرآنی ویژه نهاد رهبری بوده و به صورت مجازی و از طریق سایت و کانال با دانشجویان در ارتباط است.

دعوت از اساتید قرآنی

حجت‌الاسلام ملاعلی اضافه کرد: دعوت از اساتید قرآنی کشوری با هماهنگی مجموعه‌های دانشگاهی همچون جهاددانشگاهی، معاونت فرهنگی دانشگاه پیام نور اراک انجام می‌شود، همچنین نصب قرآن‌های تک ورقی در نمازخانه دانشگاه از دیگر اقدامات قرآنی است تا دانشجویان، اساتید و کارکنانی که به مسجد مراجعه می‌کنند در صورت داشتن فرصت صفحه‌ای از قرآن را تلاوت کرده و در قسمت تلاوت شده‌ها قرار دهند.

وی تصریح کرد: تمام تلاش ما براین است که بتوانیم مسابقات قرآنی را با حضور بیشتری از دانشجویان برگزار کنیم، همچنین جهت تشویق دانشجویان، به اردوهای زیارتی مشهد همچون ضیافت اندیشه اعزام می‌شوند، دانشجویان در این اردو با آموزه‌های قرآنی در بخش های مختلف بیشتر آشنا می‌شوند.

این مقام مسئول در پاسخ به اقدامات صورت گرفته در بخش تقویت کرسی‌های تلاوت در دانشگاه هم تأکید کرد: آشنایی با روان‌خوانی، مفاهیم و دیگر رشته‌های قرآنی در دانشگاه مورد توجه قرار گیرد، برای ترغیب دانشجویان می‌توان از چهره‌های برتر قرآنی که از جنس خود دانشجویان هستند استفاده کرد.

ملاعلی با اشاره به استقبال دانشجویان و مسئولان دانشگاهی از کرسی‌های تلاوت اظهار کرد: کرسی‌های تلاوت از پشتوانه خوبی همچون دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، رئیس دانشگاه و هیئت رئیسه دانشگاه برخوردار است که با هماهنگی و همدلی بیشتر بین این بخش‌ها قطعا کرسی‌های تلاوت تقویت می‌شود.

وی بابیان اینکه برای ارتقا و هرچه بهتر برگزار شدن کرسی تلاوت باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری صورت گیرد، اضافه کرد: برای داشتن کرسی تلاوت موفق باید پشتوانه مالی را در نظر گرفت، لازم است برای قرآن اعتبار قائل شد و هرچه انسان انس بیشتری با آیات الهی داشته باشد هزینه‌های بیشتری را خواهد پرداخت.

سرمایه‌گذاری معنوی

حجت‌الاسلام ملاعلی ادامه داد: اعتقاد بنده بر این است که هرچه برای آموزه‌های دینی به ویژه قرآنی هزینه کنیم به نوعی سرمایه‌گذاری معنوی صورت گرفته است و باعث می‌شود نوجوانان و جوانان از خطر آسیب‌های اجتماعی به دور باشند.

این مقام مسئول از حمایت متسابقان قرآنی، حافظان قرآن و قاریان در طول ترم‌های تحصیلی خبرداد و افزود: این افراد قطعا وقتی را باید صرف مرور محفوظات و تلاوت‌های روزانه کنند و گاه ممکن است از درسی جا بمانند، با اساتید صحبت شده است که اگر چنین اتفاقی برای دانشجوی قرآنی افتاد سعی شود کمبود علمی او از لحاظ آموزشی جبران شود و اجازه ندهیم افت تحصیلی داشته باشند.

وی در خصوص استعدادیابی دانشجویان قرآنی هم اظهار کرد: با توجه به تجربیات قبلی از شیوه چهره به چهره برای شناسایی افراد قرآنی استفاده می‌شود. فراخوان‌های عمومی همچون ثبت‌نام مسابقات قرآن اعلام می‌شود و حافظان و قاریان و دیگر دانشجویان علاقمند شرکت دارند ولی تأثیر چهره به چهره بسیار مؤثر است، در این دیدارها و سخن گفتن‌ها به استعداد افراد پی می‌بریم و با مشاهده این استعداد به وی برنامه داده و در مسیر قرآن هدایتش می‌کنیم.

ملاعلی لزوم استفاده دانشجویان حاضر در مسابقات قرآن از مرحله مقدماتی تا کشوری از دوره‌های آموزشی را ضروری توصیف کرد و گفت: معاونت فرهنگی دانشگاه پیام نور اراک در برگزاری کلاس‌های آموزشی اهتمام ویژه دارد و نهاد رهبری هم آمادگی خود را برای هر گونه کمک اعلام می‌کند.

وی افزود: ارتقای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه همتی همه‌جانبه را می‌طلبد، صرفا بنده به تنهایی نمی‌توانم همه برنامه‌ها را پیش ببرم، قطعا حمایت رئیس دانشگاه و معاونت فرهنگی می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف کمک کند. امید است با پشت سر گذاردن شرایط اقتصادی برنامه‌های تشویقی بیشتری برای حضور دانشجویان در برنامه‌های قرآنی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام ملاعلی ادامه داد: بنده اعتقاد دارم که اگر دانشجویی اطمینان حاصل کند قرآن می‌تواند به عنوان پشتوانه اصلی او در زندگی هدایتش کند دست از این راه بر نمی‌دارد، ما وظیفه داریم حلاوت و شیرینی قرآن را به دانشجو چشانده و پس از آن انتظار حرکت در مسیر را داشته باشیم.

ایکنا؛ نقطه مشترک دانشگاه و رسانه

وی از خبرگزاری ایکنا به عنوان نقطه مشترک بین دانشگاه و رسانه یاد کرد و افزود: این خبرگزاری می‌تواند ما را در انعکاس اخبار قرآنی، فراخوان‌های مقالات قرآنی کمک کند، خبرگزاری ایکنا با توجه به شناخت کامل از مؤسسات و مجموعه‌های قرآنی می‌تواند در معرفی دقیق آنان به مجموعه دانشگاه ما را همراهی کند.

حجت‌الاسلام ملاعلی با بیان اینکه دشمن از طریق شبکه‌های مجازی موج ایجاد کرده و جوانان و نوجوانان ما را هدف گرفته است، اضافه کرد: سرعت انتقال مفاهیم دینی ما باید به کمتر از ساعت حتی به دقیقه برسد، خوشبختانه ما در برابر دشمنان حرف‌های بیشتری برای گفتن داریم اما به دلیل آنکه سرعت انتقال ما کُند است نتوانستیم در این عرصه موفقیت‌های خوبی را کسب کنیم، بی‌شک با استفاده از نیروهای خلاق، هنرمند و قرآنی می‌توانیم سرعت خود را در بیان مفاهیم قرآنی ارتقا بخشیم.

وی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی نهاد به ویژه در حوزه عفاف و حجاب هم گفت: نسبت به این امر مهم توجه خاصی صورت نمی‌گرفت، می‌طلبد فعالیت‌ها در این حوزه بازپروری و بازنگری شود، حوزه عفاف و حجاب یکی از مهمترین مباحث فرهنگی است که باید در دانشگاه‌ها به ویژه برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها مورد اهمیت واقع شود.

حجت‌الاسلام ملاعلی از تشکیل کمیته صیانت دانشگاهی در دانشگاه پیام نور اراک خبرداد و افزود: در این کمیته مباحث مربوط به اخلاق اسلامی، مشاوره‌های دینی و اجتماعی، عفاف و حجاب و غیره مورد توجه قرار گرفته است. جهت رعایت پوشش اسلامی در دانشگاه بخشنامه‌ای مدون از دستورات اسلامی، مصوبات مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و شورای عالی اسلامی شدن دانشگاه‌ها در دانشگاه‌ها و حتی کلاس‌های درس نصب شده است تا هیچ دانشجویی بهانه ندیدن بخشنامه را نداشته باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود بابیان اینکه با دانشجویانی که حجاب اسلامی ندارند صحبت شده و اغلب آنان پذیرا هستند، اظهار کرد: حفظ کرامت دانشجویان برای ما بسیار حائز اهمیت است، بنده خودم با سخنانی پدرانه و دلسوزانه دانشجویان خاطی را ارشاد می‌کنم و علاقه ندارم به حراست دانشگاه ارجاع داده شوند، خوشبختانه اکثر آنان می‌پذیرند و حتی برخی از آنان چادری شدند که برای بنده جای بسیار خوشحالی است.

انتهای پیام
captcha