فعالیت با تابلوی شیعه در اروپا کار سنجیده‌ای نیست/ استفاده از ظرفیت افراد غیرروحانی برای تبلیغ دین در غرب
کد خبر: 3857746
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴
رئیس جامعةالمرتضی:

فعالیت با تابلوی شیعه در اروپا کار سنجیده‌ای نیست/ استفاده از ظرفیت افراد غیرروحانی برای تبلیغ دین در غرب

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس جامعه المرتضی با بیان اینکه باید از ظرفیت افراد غیرروحانی برای تبلیغ دین در غرب بهره ببریم، گفت: یکی از مشکلات ما این است که به جای شروع کار با تابلوی اسلام، کارمان را با تابلوی شیعه که حساسیت‌زا است، شروع می‌کنیم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد زادهوش، رئیس جامعه المرتضی(ع) امروز 26 آبان‌ماه در نشست پژوهشی در موسسه جهانی شیعه‌شناسی قم در سخنانی گفت: در طول این چند دهه که اسلام خودنمایی جدی برای غرب و اروپا کرده است، مشکلات عدیده و جدی از سوی آنان برای حضور مبلغان شیعه در این کشورها ایجاد شده است.
وی افزود: مشکلات حتی در حد یک روادید و رفت و آمد وجود دارد، چه رسد به اعزام مبلغ و ارسال و انتشار کتاب و ساخت مسجد و مرکز اسلامی و ... بنابراین برای چنین شرایطی باید راه‌های دیگری را طی کنیم.
رئیس جامعه المرتضی افزود: یکی از بهترین راه‌ها و در عین حال، آسان و موفق که تجربه هم شده است، بهره‌مندی از نیروهای توانمندی است که به عنوان پزشک و مهندس و دانشجو و تاجر و ... در کشورهای دیگر حضور دارند و در زمینه انتقال فرهنگ دینی هم آشنایی داشته و علاقه‌مند هم هستند.
زادهوش بیان کرد: ما می‌توانیم با شناسایی کسانی که اعتقادات راسخ و اطلاعات قوی در زمینه اسلام دارند، همچنین ارتباطات حساب شده و حمایت معنوی، آموزش و هدایت آنان از حضور موثرشان در کشورهای غربی بهره ببریم تا یک نهضت فرهنگی و دینی ایجاد شود و مشکلات عدیده اعزام مبلغان دینی هم وجود نداشته باشد.
رئیس جامعه المرتضی اظهار کرد: استفاده از این نیروها بازتاب خوبی دارد، ولی سرمایه مغفولی است که توجهی به آن نشده و اگر متولیان و دست‌اندرکاران تبلیغ بین‌المللی به این امر مهم بپردازند و با برنامه حساب‌شده‌ای از این سرمایه‌ها حمایت کنند، امکانات آموزشی و متون محتوایی خوب در اختیار آنان بگذارند، ما قطعا گامی به جلو برخواهیم داشت.
زادهوش با بیان اینکه باید سرمایه‌های نیروی انسانی شناسایی و مورد حمایت قرار بگیرند تا نتایج بسیار بهتری داشته باشیم، افزود: در میان 15 کشور اروپایی، وقتی زمان اعتکاف فرا می‌رسد، شیعیان گاهی مجبور هستند که 4 کشور اروپایی را طی کنند تا به مسجد هامبورگ بروند و در مسجد آنجا اعتکاف کنند، در صورتی که اگر بتوانیم مساجدی در کشورهای مختلف تأسیس کنیم، بسیاری از معضلات مسلمانان شیعه حل و فصل خواهد شد.
معاون سابق فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه به جای تأسیس حسینیه و مرکز اسلامی، اصل بر تأسیس مسجد است، افزود: یکی از اشکالات کار ما این است که از ابتدا با تابلوی شیعه فعالیت می‌کنیم و همین سبب می‌شود تا علیه ما گارد بگیرند، لذا ابتدا باید با تابلوی مسلمان بودن کار را شروع کنیم؛ یعنی ابتدا افراد را با نام اسلام جذب کنیم و اگر بعد بر سر تفاوت اسلام در میان شیعه و سنی صحبت شد، به معرفی مبانی تشیع بپردازیم. 
زادهوش با بیان اینکه در کنار ضعف در امور شکلی، کار محتوایی جدی هم انجام نشده است، تصریح کرد: ما چند سال قبل 40 برنامه دینی به زبان ایتالیایی درست کردیم و بعد از آن متوجه شدیم که اولین برنامه دینی و فرهنگی برای معرفی شیعه بوده است و قبل از آن کاری نشده بود.
رئیس جامعه المرتضی با تأکید بر اینکه باید کارهای محتوایی جدی انجام شود، افزود: باید محتواهایی متناسب با مناطق مختلف و زبان و فرهنگ آن کشورها تولید کنیم.
انتهای پیام
captcha