رجوع به قرآن و اهل بیت(ع) در شبکه نیازهای صادق انسان
کد خبر: 3858496
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴
استاد دانشگاه قم بیان کرد:

رجوع به قرآن و اهل بیت(ع) در شبکه نیازهای صادق انسان

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد دانشگاه قم با انتقاد از نبود تعریف واحد برای پیشرفت در کشور تاکید کرد: باید به تفقه در دین بازگردیم و اینکه مکانیزم آن چیست؟ به نظر بنده باید با در دست داشتن شبکه نیازهای صادق انسان، سراغ قرآن و اهل بیت(ع) برویم.

تفقه در دین ارائه نیازهای صادق به قرآن و معارف اهل بیت(ع) است/ انتقاد از نبود تعریف واحد برای پیشرفتبه گزارش خبرنگار ایکنا، سلیمان خاکبان، استاد دانشگاه قم، امروز، 29 آبان‌ماه، در دومین کنفرانس قرآن‌پژوهی پیشرفت در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه(رشد) با بیان اینکه همه خواهان پیشرفت کشور هستیم، ولی هنوز به تعریف واحدی از واژه پیشرفت نرسیده‌ایم، گفت: تلقی عامی از سوی برخی محققان در بحث پیشرفت وجود دارد که ساحت زیستمانی، تمدنی، خانواده و ... را در برمی‌گیرد و افراد دیگر تلقی دیگری دارند.

وی افزود: تمامی کسانی که شعار نه شرقی و نه غربی سر دادند و دنبال پیشرفت بومی کشور هستند معتقدند که ما چارچوب معرفت‌شناسی بشر امروز برای اداره وامع را ناقص می‌دانیم لذا دنبال معرفت‌شناسی، جهان‌بینی و انسان‌شناسی متفاوت هستیم.

خاکبان با بیان اینکه ما شعار بزرگی را سر داده‌ایم که باید به لوازم آن پایبند باشیم تصریح کرد: ما دنبال نفی مطلق غرب و شرق نبوده و نیستیم و البته رابطه تساوی هم میان پیشرفت مدنظر ما با غرب برقرار نیست یعنی انقلاب نشده که با تبعیت از نظام ارزشی و مدل توسعه کشورهای دیگر مانند ژاپن و کره و غرب پیشرفت کنیم و البته قصد نداریم ما بخشی از مدل اندیشه غرب باشیم و یا غرب بخشی از مدل اندیشه ما باشد.

استاد دانشگاه قم اظهار کرد: ما معتقدیم که توسعه اصولی دارد و اولین اصل آن علم‌باوری است و غرب هم این دیدگاه را دارد ولی تعریف ما از علم با تعریف آنان تفاوت دارد؛ آنان به تعریف حداقلی از دین رسیده‌اند و ما عین الیقین و حق الیقین و ... را هم علم می‌دانیم.

خاکبان اضافه کرد: ما چون اساسا دنبال مکتب فکری جدید در مواجهه با غرب هستیم باید ادبیات و واژگان خود را متناسب با این مکتب استانداردسازی کنیم که متاسفانه این استانداردسازی صورت نگرفته و از طرفی مورد تفاهم قرار نگرفته است یعنی به محض اینکه سخن از توسعه می‌شود ذهن مردم سراغ توسعه به مفهوم غربی می‌رود.

استاد دانشگاه قم با بیان اینکه هنوز تعریف از واژه پیشرفت به صورت سند ملی در جامعه در نیامده است تصریح کرد: تعریف بنده از  توسعه این است که توسعه یعنی «توانایی پاسخ همه جانب و متوازن و بهنگام به نیازهای صادق براساس منطق جامع معرفت». 

استاد دانشگاه قم تصریح کرد: ما باید تلقی و برداشت خود را از این تعریف و واژه شفاف کنیم و در ادامه نظریات، شناسایی و به مناظره گذاشته شده و در نهایت بهترین تعریف، اتخاذ شده تا مفهوم واحدی از توسعه شکل بگیرد و بعد از آن گام‌های بعد یعنی برنامه ریزی، ساماندهی و تربیت نیروی انسانی کیفی و کافی را برداریم. 

خاکبان در بخش دیگری از سخنانش به ذکر مثالی پرداخت و بیان کرد: ما از نماز فقط اعمال مکانیکی آن را برای مردم بیان کرده‌ایم و ملت تصور می‌کنند که مصلی هستند و اقامه صلاة می‌کنند در حالی که اقامه صلاة جریان و سریان کردن تک تک کلمات در عمل نمازخوان است لذا آنچه ما انجام می‌دهیم قرائت نماز است و نه اقامه آن.

استاد دانشگاه قم تصریح کرد: ما باید به تفقه در دین بازگردیم و اینکه مکانیزم آن چیست؟ به نظر بنده باید با در دست داشتن شبکه نیازهای صادق انسان، سراغ قرآن و اهل بیت(ع) برویم.

استاد دانشگاه قم افزود: ما باید برای دو چیز سراغ قرآن برویم، اول اینکه آنچه ما به عنوان نیاز تشخیص می‌دهیم به قرآن و اهل بیت(ع) عرضه کنیم که آیا آن‌ها نیاز ما را به عنوان نیاز صادق تایید می‌کنند یا خیر و دوم اینکه روشی که برای پاسخ به نیاز انتخاب می‌کنیم درست است یا خیر؟. 

وی تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون رابطه ما با قرآن و اهل بیت انفعالی است و نه فعال. 

انتهای پیام
captcha