نظریات پیشرفت دچار ساده‌انگاری شده است
کد خبر: 3858593
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی:

نظریات پیشرفت دچار ساده‌انگاری شده است

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: در بحث پیشرفت دچار ساده‌سازی و ساده‌انگاری در تعریف و نظریه‌پردازی آن شده‌ایم.

نظریات پیشرفت دچار ساده‌انگاری شده استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی جمالی، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی، امروز، ۳۰ آبان، در دومین روز از دومین کنفرانس قرآن‌پژوهی پیشرفت که در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) برگزار شد، گفت: دنیای غرب توانست با منطق کل‌نگر اشیاء را مدل کرد و همین رمز پیشرفت آنان است؛ بنابراین وقتی می‌توانیم معادلات را تغییر دهیم که نظام مؤلفه‌ها را به خوبی تشخیص دهیم.

وی افزود: باید نظریه‌ای بدهیم که جامعیت نسبت به همه شئون مثلاً اقتصاد، فرهنگ و سیاست ارائه بدهد و اگر قرار است سراغ قرآن و روایات برویم، باید تعاریف هر کدام از این مقولات و نسبت میان آنان را بدانیم و منطق استنباط از قرآن باید کل‌نگر باشد.

جمالی با بیان اینکه باید تحول جدی در اجتهاد داشته باشیم، بیان کرد: منطق ما باید منطق استنباط نظامات باشد تا بتواند نسبت‌های در حال تغییر را ببیند، مدیریت و سرپرستی کند. فقهی که در یک لایه بتواند نظامات دینی را استنباط کند

نگاه منظومه‌ای نیازمند منطق است

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: نگاه منظومه‌ای خودش نیازمند یک منطق است، ولی متأسفانه منطق استنباط ما از دین کل‌نگر نیست. امروز علوم مدعای معادله تغییر هستند و این با منطق جزئی‌نگر و انتزاعی سازگار نیست؛ فلسفه از ابتدا خود را متکفل پرداختن به بخشی از پدیده از منظر وجودشناسی است و متکفل تحلیل و رصد تحول نیست.

وی تاکید کرد: امکان فهم پیشرفت از قرآن بدون منطق کل‌نگر ممکن نیست؛ زیرا باید نگاه جامعی به انسان و تاریخ وجود داشته باشد و قرآن چنین ظرفیتی را دارد. از ابتدای انقلاب خیلی افراد مدعی پیشرفت بوده و مؤسسات و مراکز زیادی هم ایجاد شده و خدماتی هم صورت گرفته، ولی اگر به منطق استنباط نپردازیم و بخواهیم با منطق استقرایی وارد قرآن شویم و نظریه پیشرفت استخراج کنیم، دائماً باید دغدغه حجیت داشته باشیم.

جمالی با بیان اینکه اگر موضوع‌شناسی و مسئله‌شناسی پیشرفت در دنیای امروز را نشناسیم به جایی نمی‌رسیم و به ساده‌انگاری خواهیم رسید، اظهار کرد: امروز پیشرفت، سیاست و امنیت هر کشوری صرفاً محدود به درون آن نیست و مرتبط با سطوح بین‌المللی است، ولی متأسفانه در بحث پیشرفت دچار ساده‌سازی و ساده‌انگاری در تعریف و نظریه‌پردازی آن شده‌ایم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha