مسئولان عرض دین کنند تا مردم باورشان کنند
کد خبر: 3860747
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
حجت‌الاسلام بحرالعلوم تصریح کرد؛

مسئولان عرض دین کنند تا مردم باورشان کنند

گروه جامعه ــ عضو هیئت علمی گروه تاریخ پژوهشکده حج و زیارت با تأکید بر اینکه در عصر حاضر بیش از هر زمان دیگری به روش حضرت عبدالعظیم(ع) برای عرض دین و سنجش درستی اعتقاداتمان نیاز داریم، گفت: مسئولان هم عرض دین کنند تا مردم باورشان کنند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی فقیه محمدی جلالی بحرالعلوم، عضو هیئت علمی گروه تاریخ پژوهشکده حج و زیارت، به مناسبت میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به عرض دین حضرت عبدالعظیم(ع) نزد امام هادی(ع) که براساس آن حضرت عبدالعظیم(ع) عقاید و اعتقادات خود را نزد امام هادی(ع) بیان کردند و از ایشان خواستند اگر اشتباهاتی در عقاید و تفکراتشان دارند آن را بیان و تصحیح کنند، گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به عرضه دین داریم.

وی تشریح کرد: هجمه سنگین مخالفان اسلام خصوصاً مخالفان شیعه در فضاهای مجازی و گستره این فضا موجب می‌شود که انسان یاد روایت امام معصوم بیفتد که فرمودند در آخرالزمان افراد در حالی که مؤمن هستند صبح از خانه بیرون می‌روند و شب هنگام در حالی که کافر هستند بازمی‌گردند. به واقع جوامع اسلامی اکنون دچار همین معضل شده و به جهت حجم گستردگی شبهات و عدم پاسخگویی به آنها بیشتر جوانان ما به اسلام، ائمه، قرآن و شعائر دین بی‌تفاوت شده‌‌اند تا جایی که قشر تحصیل‌کرده به جای تحقیق و مطالعه در خصوص مباحث دینی، شبهات و فرافکنی‌های دشمن در فضاهای مجازی را بازنشر می‌دهد.

تفکرات شیعه مورد حمله قرار گرفته اما هیچ کس پاسخگو نیست

نویسنده کتاب «بررسی تاریخ و زندگانی امامزادگان شهر ری» ادامه داد: حدیث عرض دین حضرت عبدالعظیم(ع) در اوج ایجاد نحله‌ها و فریب افکار در قرن سوم، یادآور عصر ماست و شدیداً نیاز به مرور دینداریمان در زمان حاضر داریم. روایت یک روز یا یک ساعت تفکر برابر 70 سال عبادت است، درباره تفکر در مهندسی، فیزیک و شیمی نیست، بلکه تفکر در وحدانیت و دستورات خداوند و اعتقادات دینی است که به زحمت فراوان مجاهدان شیعه، فقها و صحابه به دست ما رسیده است. امروزه تمام تفکرات شیعه در فضاهای مجازی دستخوش حمله قرار گرفته و هیچ کس به طور دقیق متولی این پاسخگویی نیست.

وی با اشاره به اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) صادقانه نزد امام زمان خودشان رفتند و با اینکه از اصحاب امام هادی(ع) بودند همچون یک بیگانه چنان اعتقادات خود را به عرض امام رساندند که فرمایش امام در حقشان گویای صداقت و راه مستقیم ایشان است، گفت: امام پس از شنیدن عرض دین حضرت عبدالعظیم(ع) فرمودند: ای ابوالقاسم(کنیه حضرت عبدالعظیم) به خدا سوگند اعتقاداتی که عرضه داشتی، مبانی واقعی دین الهی است که خداوند برای بندگان خود برگزیده و از آن خشنود می‌شود؛ بنابراین بر این اعتقاد استوار و ثابت‌قدم باش تا خداوند تو را در زندگی دنیا و آخرت پایدار و جاویدان گرداند.(امامزادگان ری، ج۱، ص۱۰۵)

همه عرض دین کنیم

حجت‌الاسلام بحرالعلوم خواستار توجه و بازنشر حدیث عرض دین حضرت عبدالعظیم(ع) در شبکه‌‌های اجتماعی و رسانه‌‌ها شد و بیان کرد: حضرت عبدالعظیم(ع) با آن مقام علمی و اعتقادی والا نزد امام زمانش رفت و برای بررسی صحت و درستی اعتقاداتش از امام یاری خواست، پس امروز آحاد ما که نه سواد و نه تقوای عبدالعظیمی داریم بیشتر به عرض دین نیاز داریم به شرطی که گوش شنوایی همچون امام رئوف باشد. متأسفانه با سوادان علمای معاصر یا گوش شنوا ندارند یا جذب هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات شده و عموماً با طبقه ضعیف و کم‌سواد فاصله دارند و قشر تحصیل‌کرده هم کمتر به چنین اساتیدی دستیابی دارند. مقام معظم رهبری هوشمندانه موضوع کرسی آزاداندیشی در دانشگاه و تولید محتوای مناسب در فضای مجازی را بارها به مسئولان گوشزد کرده‌اند اما کمتر در این 10 سال به آن توجه شده است.

وی تصریح کرد: آنچه اکنون جامعه ما را به سقوط می‌کشاند، گرانی و تورم نیست، بی‌دینی و بی‌تفاوتی به دین است. اگر مهاجمان به اموال عمومی در اغتشاشات اخیر کمی دین داشتند و تفکر می‌کردند، هرگز به خودشان اجازه حمله به بانک و مغازه مردم و ... را نمی‌دادند. در این وانفسای گرانی و تورم و تحریم باید دوباره اصول و فروع دیدنمان را با مردم مرور کنیم. این وظیفه ائمه جماعت و جمعه، اساتید متین دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان رشته‌‌های معارف اسلامی است که مردم را هوشیار کنند. امروز روز عرضه دین و نگه‌ داشتن اعتقادات است. طوفان‌های شبهه‌افکن، ماهواره‌ها، فضاهای مجازی و ده‌ها شبکه بی‌قانون دیگر اعتقادات مردم را هدف گرفته‌اند پس باید همه هوشیار باشیم. عرضه دین در این عصر برای همه مسئولان، وزرا، نمایندگان مجلس و ... واجب است تا مردم باور کنند، اینان که راهبرشان هستند به خطا نرفته‌اند.

نویسنده کتاب «بررسی تاریخ و زندگانی امامزادگان شهر ری» در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه حرم حضرت عبدالعظیم(ع) توسعه زیادی داشته و می‌تواند در شادابی جامعه بیشتر کمک کند، گفت: متأسفانه امروز فقط از ظرفیت بزرگ حرم‌های امامزادگان برای گریاندن مردم استفاده می‌شود. مردم به دلیل فشارهای اقتصادی مدام در حال اشک ریختن هستند. باید فضایی ایجاد شود که از میلاد ائمه و بزرگان دین فرصتی برای ایجاد نشاط اجتماعی استفاده شود.  

ایجاد نشاط اجتماعی در بقاع متبرکه 

وی افزود: متأسفانه مسئولان این امکان فقط به فکر مراسم‌ عزا هستند و تنها اقدامی که در میلاد ائمه(ع) و امامزادگان انجام می‌دهند چراغانی اماکن و حضور مداحان است که با همان سبک گریه با مقداری چاشنی کف زدن قصد شادابی جلسه را دارد. شاید مسئولان بقاع متبرکه فکر می‌کنند که مسئولیت آنها ارتقای معنویت افراد است و دولت باید به شادابی جامعه بپردازد. حرم حضرت عبدالعظیم(ع) می‌تواند در شادابی مردم در روزها و ساعات خاص کمک کند. عموماً این تصور در مسئولان بقاع متبرکه وجود دارد که با دعا، راز و نیاز و قرائت قرآن و ادعیه افراد شاد می‌شوند و از دید این افراد حرم و یا جوار امامزادگان مکانی برای تفریح نیست؛ اما اگر به سالیان قبل و قریب به 200 سال قبل بازگردیم، درمی‌یابیم که هر یک از حرم‌های امامزادگان در ایامی از سال برای تفریح مجاوران آن بوده است. مثلاً در حرم امامزاده ابراهیم شفت، طناب‌بازی یا لافندبازی می‌کردند و با اجرای سیاه‌نامه و حرکات نمایشی مردم را در اعیاد ائمه یا نوروز شادمان می‌کردند و در ایام نوروز این مراسم تا ۱۳ روز ادامه داشت.

وی اضافه کرد: طناب‌کشی، کشتی و اسب‌دوانی از جمله مراسمی است که امروزه در امامزادگان خراسان جنوبی و شمالی رونق دارد، اما در حال از بین بردن آن هستند، در حالی که می‌توان با همان روش‌ گذشتگان، مردم را در امامزادگان شاد کرد. مسئولان باید کارشناسی کنند که چه چیزی برای تفریح افراد نوجوان تا میانسال با حفظ کرامت حرم می‌تواند تأثیرگذار باشد و آن را در ایام جشن اجرا کنند.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بشیرسلیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۱ - ۲۲:۲۷
0
0
بسیار مطالب جالبی بود.
captcha