تحقیقات در محور دعوت جامعه به سمت دین باشد/ قطع بودجه مراکز بدون بازدهی
کد خبر: 3865095
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
آیت‌الله ری‌شهری:

تحقیقات در محور دعوت جامعه به سمت دین باشد/ قطع بودجه مراکز بدون بازدهی

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مؤسسه دارالحدیث با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در زمینه دنیوی و اخروی به قدرت برسیم، باید پژوهش‌ها تقویت شوند، اظهار کرد: نبود شناخت درست از نیاز جامعه، اولویت ندادن به پژوهش‌های مهم‌تر و فقدان پشتیبانی دولت‌ها از پژوهشکده‌ها و پژوهشگران از آسیب‌های پژوهش در کشور است.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، رئیس موسسه دارالحدیث، امروز، 27 آذرماه، در مراسم بیستمین سال تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث به وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: امام(ره)، تشکل بسیج حوزه و دانشگاه را از ضروری‌ترین تشکل‌ها می‌دانستند و تعبیر ایشان این بود که از فرزندان بسیجی خود در حوزه و دانشگاه می‌خواهم که در این وحدت نقش داشته باشند.

تحقیقات در محور دعوت جامعه به سمت دین باشد/ قطع بودجه مراکز بدون بازدهی

وی با بیان اینکه از دانشگاه قرآن و حدیث توقع بیشتری در ایجاد وحدت انتظار است به مقوله پژوهش و دانش اشاره کرد و افزود: پژوهش تلاش برای کشف حقیقت علمی جدید است و اساساً پیشرفت همه کشورها ارتباط مستقیم با پژوهش‌های علمی دارد.

ری‌شهری با اشاره به بحث پژوهش از منظر قرآن و حدیث و تشویق این منابع و نصوص برای کشف حقیقت اضافه کرد: واژگانی مانند تفقه، تعقل و تدبر و تفکر که در قرآن و احادیث به میزان زیادی وجود دارند، کلیدواژگان مشوق پژوهش محسوب می‌شوند.

مؤمن جوال الفکر  است

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی دارالحدیث با اشاره به روایتی از یکی از معصومین(ع) بیان کرد: براساس این روایت، صادق‌ترین اهل ایمان کسانی هستند که در امور دنیوی و اخروی بیشتر فکر کنند، یعنی پژوهش می‌کنند؛ باز در روایت دیگر که در کافی و توحید صدوق و ... آمده فرموده که مؤمن خصال مختلفی دارد و «جوال الفکر» بودن یکی از این خصال مهم است. در روایت بیان شده که جبرئیل نزد آدم فرستاده شده و به او گفت من مخیرم تو را بین سه مسئله قرار دهم؛ عقل، حیا و دین؛ آدم(ع) عقل را انتخاب کرد و حیا و دین هم گفتند، ما مأموریم که با عقل باشیم؛ این یک تمثیل زیبا در بحث پژوهش است.

وی با اشاره به پیام این روایت برای پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: اینکه دین همراه عقل است؛ یعنی اگر انسان واقعاً تحقیق و پژوهش کند حتماً با عقلش حقایق دینی را باور خواهد کرد، زیرا نمی‌شود انسان دنبال کشف واقع برود و باور نکند که دین حق است.

دشمن کمر به از بین بردن حیای جامعه بسته است

ری شهری با اشاره به چرایی انتخاب حیا در میان صفات نیک اظهار کرد: در روایات بیان شده که سرآمد همه مکارم اخلاقی، حیا و شرم است؛ پیامبر(ص) فرمودند که اگر کسی حیا نداشت هر کاری می‌خواهد بکند؛ امروز فضای مجازی همه تلاش خود را به کار بسته است تا حیا را از دختر و پسران بگیرند؛ اینکه برخی زنان را در فضای مجازی با آن وضع ارائه می‌کنند برای این است که حیا را بگیرند و اگر حیا رفت همه چیز از جمله دین خواهد رفت. سلسله گزارشات و اخباری داریم که دشمنان برای ضربه زدن اساسی به انقلاب، برنامه‌ریزی و طراحی کرده‌اند و مهمترین کار آنان آنان، آلوده کردن جوانان است یعنی آلوده کردن جوانان در رأس تمامی برنامه‌های دشمنان است.

وی با اشاره به حوادث اخیر کشور اظهار کرد: هزار رسانه علاوه بر فضای مجازی در قضیه اغتشاشات علیه کشور همدست شدند که در دنیا بی سابقه است و همه این کارها برای آن است تا حیا را از جامعه ما بگیرند.

آسیب‌های پژوهش

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) اظهار کرد: پژوهش‌های دینی باید خیلی گسترده‌تر از وضع کنونی باشد؛ باید تحقیقاتی داشته باشیم که جامعه را به دین دعوت کند. اگر می‌خواهیم در زمینه دنیوی و اخروی به قدرت برسیم، باید پژوهش‌ها تقویت شوند.

ری شهری به آسیب‌های فراروی پژوهش اشاره و تصریح کرد: نبود شناخت درست نیاز جامعه یکی از آسیب‌های اصلی در امور پژوهشی است؛ همچنین اولویت ندادن به پژوهش‌ها از دیگر آسیب‌های پیش روی پژوهش در حوزه و دانشگاه است. عدم پشتیبانی دولت‌ها از پژوهشکده‌ها و پژوهشگران هم آسیب سوم شمرده می‌شود که کشور  به شدت با این مسئله درگیر است.

وی با بیان اینکه من به حمایت دولت از پارک‌های فناوری و مراکز دانش بنیان حرفی ندارم اظهار کرد: باید علوم انسانی را در دانشگاه‎ها قرآن‌محور و حدیث‌محور کنیم ولی حمایت اندکی را شاهد بودیم و اکنون هم این بودجه کاملاً قطع شده است.

بودجه مراکز بدون بازدهی قطع شود

وی به انتقاد از یکی از نمایندگان مردم قم پرداخت و افزود: همین بودجه اندکی هم بوده قطع کرده‌اند و در محل دیگری هزینه کردند؛ خوب بود این نماینده محترم کمک‌هایی که دارند مبتنی بر بازدهی و اثرگذاری این مراکز باشد و اگر مرکزی بازدهی ندارد بودجه او را قطع کنند.

ری شهری با بیان اینکه دانشگاه با عنایت الهی به کار خود تداوم می‌دهد، تصریح کرد: آیا حوزه نباید در علوم انسانی کار کند؟ پژوهشگاه‌های حوزه منتظر کمک کجا باید باشند. آیا امروز دانشگاه‌ها، علوم انسانی غربی را ترویج نمی‌کنند؟ نباید از مسیر قرآن و اهل بیت(ع) منحرف شویم، بلکه لازم است در خدمت دانشگاه‌های کشور برای اسلامی‌سازی علوم انسانی باشیم.

انتهای پیام
captcha