موانع برقراری ارتباط میان دانشگاه‌های جهان اسلام
کد خبر: 3866438
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۳

موانع برقراری ارتباط میان دانشگاه‌های جهان اسلام

گروه فرهنگی ــ نماینده دانشگاه‌‌های کشور لبنان گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی ما در برقراری ارتباط با کشورهای دیگر، زبان است و باید تلاش کنیم تا این مانع را برطرف کنیم.

زبان، یکی از مشکلات موجود در زمینه برقراری ارتباط با کشورهای دیگربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جلال جمعه، نماینده دانشگاه‌‌های کشور لبنان امروز سوم دی ماه در چهارمین مجمع دانشگاه‌های ایران و جهان عرب با موضوع «آینده پژوهی جایگاه دانشگاه‌های ایران و جهان عرب در توسعه جهان اسلام» که در دانشکده ادبیات دانشگاه و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است، اظهار کرد: اقدام دانشگاه فردوسی در برگزاری این مجمع سبب نزدیک‌شدن کشورها به یکدیگر شده است.

وی افزود: همکاری‌های بین‌المللی در زمینه علمی در گذشته وجود داشته اما در جستجو مفاهیم بالاتری هستیم. همکاری‌های بین‌المللی در جهانی‌سازی دانشگاه‌های نقش موثری دارد و دارای انگیره‌های مختلفی از جمله آکادمیک، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، اما هدف اصلی تمام کشورها در برقراری ارتباط با یکدیگر پیشرفت مستمر است.

نماینده دانشگاه‌‌های کشور لبنان بیان کرد: همکاری علمی میان دانشگاه‌ها دارای اختلافاتی است که باید نسبت به حل آن اقدام کنیم و همکاری علمی میان دانشگاه‌هایی که دارای جایگاه علمی بیشتری هستند، باید تقویت شود و تبادلات علمی باید بیشتر در نقطع ارشد و دکتری صورت بگیرد.

جمعه خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی ما زبان است و باید تلاش کنیم تا این مانع را برطرف کنیم و در این راستا می‌توانیم از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها استفاده کنیم. همچنین برنامه‌هایی باید در زمینه پرداخت شهریه برای تبادل دانشجویی ایجاد شود و با برگزاری دوره‌های مشترک مدارک مستندی را در اختیار دانشجویان قرار دهیم.

وی ادامه داد: مسئله بعدی مربوط به بخش اداری فعالیت‌هاست که در این راستا باید همکاری‌های برای ایجاد شرکت‌ها صورت بگیرد تا تبادلات دانشجویی بدون نیاز به امور اداری برقرار شود. آموزش زبان باید از مراحل ابتدایی و راهنمایی در برنامه درسی دانش‌آموزان قرار بگیرد تا در نهایت بتوانیم همکاری‌های خوبی را میان ایران و کشورهای ابتدایی ایجاد کنیم.

با فارغ‌التحصیلان خود می‌توانیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم

در ادامه محمد فنيش وزير ورزش و جوانان دولت لبنان گفت: ما با فارغ‌التحصیلان خود می‌توانیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم و روابط محکمی که میان ایران و کشورهای عربی وجود دارد را گسترش می‌دهیم.

وی اظهار کرد: وحدت میان کشور ایران و عراق و اشتراکات فرهنگی موجود در این دو کشور، قائم بر مشارکت همه است و این خطر دائما در کشورهای عربی وجود دارد.

فنیش افزود: ایجاد مشکلاتی در فرهنگ کشور ایران، سایه افکندن فقر بر این کشور و افزایش تعصبات به صورت عمیق‌تر در کشورهای عربی وجود دارد و اکثر کشورهای عربی با آن مواجه هستند و هیچ کس برای تداخل واکنشی نشان نمی‌دهد و این موضع رژیم صهیونیست را در منطقه ما و فسادهای اداری که در بیشتر کشورها رایج است را تقویت می‌کند.

وزير ورزش و جوانان دولت لبنان بیان کرد: ما نسبت به عوامل خارجی که وارد کشور می‌شوند اهمیتی نمی‌دهیم اما اراده ما در این کشور خیلی بیشتر از آن است که به رژیم صهیونیستی اهمیت بدهیم و این را بر سایر کشورها مخصوصا کشورهای عربی و جمهوری اسلامی ایران ضروری می‌دانیم.

فنیش خاطرنشان کرد: کشور ایران علی‌رغم اینکه تحریم‌ها قرار دارد، توانسته به علوم و تکنولوژی دسترسی پیدا کند و به مبارزه با فقر بپردازد، همچنین در زمینه دیپلماسی علمی مشکلاتی در کشور وجود دارد اما باید روابط برقرار شود، برنامه‌ریزی برنامه‌های آموزشی بر اساس اهداف از جمله مسئولیت‌هایی است که بر عهده ما قرار گرفته است و برای پیشرفت در این زمنیه باید خود را مغزی کنیم.

وی اضافه کرد: ما جلوی کشورهایی که با ما دشمن می‌کنند ایستادگی می‌کنیم و با برقراری ارتباط با یکدیگر به سوی افق هدایت می‌شویم و همچنین تا حد امکان به پیشرفتی دست خواهیم یافت تا به واسطه آن بتوانیم جلوی دشمن ایستادگی کنیم.

وزير ورزش و جوانان دولت لبنان گفت: از ایران و جمهوری اسلامی ایران به جهت ایستادگی در برابر حصار خارجی تشکر می‌کنیم، زیرا سبب توقف رژیم صهیونیستی شده است و ما با فارغ‌التحصیلان خود می‌توانیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم و روابط محکمی که میان ایران و کشورهای عربی وجود دارد را گسترش می‌دهیم.

انتهای پیام
captcha