تغییر نام بزرگراه رسالت به نام شهید قاسم سلیمانی
کد خبر: 3869264
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
در جلسه شورای شهر تهران تصویب شد؛

تغییر نام بزرگراه رسالت به نام شهید قاسم سلیمانی

گروه جامعه ــ اعضای شورای اسلامی شهر تهران به اتفاق آرا به تغییر نام اتوبان رسالت حد فاصل کردستان تا اتوبان یاسینی به نام شهید قاسم سلیمانی رأی مثبت دادند.

به گزارش ایکنا؛ در یکصد و هشتاد و هفتمین جلسه شورا که صبح امروز، 15 دی‌ماه، برگزار شد، دوفوریت طرح نامگذاری بزرگراه رسالت حد فاصل کردستان تا شهید یاسینی به نام شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی مطرح شد و در آن اعضای شورای اسلامی شهر تهران به اتفاق آرا به تغییر نام اتوبان رسالت به نام شهید حاج قاسم سلیمانی رأی مثبت دادند.
 
حجت نظری، عضو شورای شهر تهران، در این جلسه در خصوص نامگذاری اتوبان رسالت حد فاصل کردستان تا اتوبان یاسینی به نام شهید قاسم سلیمانی گفت: ایشان سرداری بود که نامش به مرز‌های ایران خلاصه نمی‌شد. حتماً ایشان مخالفانی دارد و طبیعی است آن‌هایی که از داعش خوششان می‌آید از نام این سردار خوششان نمی‌آید. حتماً افرادی که تمامیت ارضی ایران و جمهوری اسلامی را دوست ندارند، از این سردار عزیز نیز خوششان نمی‌آید. رمز ماندگاری این سردار عزیز این بود که هیچ گاه در مسائل اقتصادی وارد نشد و هیچ گاه سیاست‌زده نبود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص علت انتخاب این بخش از اتوبان ابراز کرد: انتهای اتوبان رسالت به نام سردار همدانی است که در جبهه‌های خارج از کشور به شهادت رسید. بخش میانی این اتوبان به نام آیت‌الله حکیم که از بزرگان عراق هستند نامگذاری شده است و سرانجام بخش پایانی به نام سردار سلیمانی نامگذاری می‌شود. به این ترتیب کل این بزرگراه یک پیام جهانی دارد که از سردار همدانی آغاز می‌شود و با گذر از آیت‌الله حکیم به سردار سلیمانی می‌رسد.

حجت نظری در خصوص اینکه پیشنهاد دیگری هم به شورای اسلامی شهر تهران رسیده و آن اتوبان آزادگان بود، اما با کمی بررسی دیدیم که بیش از ۳۰ هزار آزاده داریم و آن‌ها هم برای این کشور زحمت کشیده‌اند. اتوبان رسالت با این نامگذاری به پیام استکبارستیزی تبدیل خواهد شد. ما فقط پیشنهاد دادیم که تونل رسالت و میدان رسالت به همان نام رسالت باقی بماند.
 
سرانجام ۱۷ عضو شورای شهر تهران به پیشنهاد نامگذاری اتوبان رسالت حد فاصل کردستان تا اتوبان یاسینی به نام شهید قاسم سلیمانی رأی مثبت دادند.
 
تصویب طرح «الزام شهرداری تهران به طراحی و احداث یادمان سردار قاسم سلیمانی»

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، نیز در جریان این جلسه در توضیح لزوم تصویب دوفوریت طرح «الزام شهرداری تهران به طراحی و احداث یادمان سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از طریق انتشار فراخوان بین‌المللی» اظهار کرد: دوفوریت این فراخوان برای ایجاد یک اثر هنری در سطح بین‌المللی پیش‌بینی شده زیرا بسیاری از آثار تأثیرگذار در زمان مناسب، که فضا و حالات روحی خاصی بر آنها حاکم بوده، خلق شده‌اند.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه طراحی این آثار اگر مشمول زمان شود فضای تأثیر‌گذار فعلی را نخواهیم داشت، گفت: انتشار فراخوان بین‌المللی به مثابه پیام رسانه‌ای عمل می‌کند و اگر در این مقطع خاص در فضای رسانه‌ای بین‌المللی منتشر شود، معنادار خواهد بود.
 
وی با ذکر اینکه ضروری است در ایام عزاداری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ترجیحاً تا پیش از مراسم چهلم فراخوان منتشر و طرح‌ها از سوی هنرمندان تهیه شود، اضافه کرد: در کنار اقدامات دولتی و حاکمیتی مدیریت شهری نیز باید در عرصه عمومی شهر و در مکان و زمان مناسب انتقال پیام به همگان از‌ جمله رسانه‌های بین‌المللی این فراخوان را منتشر کند تا هنگام برگزاری مراسم چهلم سردار شهید بخشی از اقدامات مربوط به فراخوان و تهیه طرح‌ها انجام شود.
 
سخنگوی شورای شهر تهران تأکید کرد: فراخوان تهیه طرح معماری یادمان علاوه بر رسانه‌های داخلی، باید در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شود، به گونه‌ای که همگان بتوانند آثار خود را در این فراخوان ارائه دهند.
 
در ادامه دوفوریت این طرح با ١۵ رأی موافق به تصویب رسید. همچنین کلیات این طرح و انتخاب علی اعطا به عنوان عضو ناظر بر حسن اجرای این طرح و گزارشگر روند اجرا به شورا با رأی موافق اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.
 
انتهای پیام
captcha