سردار سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت/ آرمان امام در تشکیل بسیج جهانی مستضعفان عملی شد
کد خبر: 3870093
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
در آیین رونمایی کتاب بیان شد:

سردار سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت/ آرمان امام در تشکیل بسیج جهانی مستضعفان عملی شد

گروه ادب ــ رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در آیین رونمایی کتاب «تأثیر اندیشه‌های امام خمینی بر سیاست خارجی ایران» گفت: سردار شهید قاسم سلیمانی آرمان به زمین مانده امام خمینی(ره) را در تشکیل بسیج جهانی مستضعفان عملی کرد.

سردار سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت/ آرمان امام در تشکیل بسیج جهانی مستضعفان عملی شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین رونمایی از کتاب «تأثیر اندیشه‌های امام خمینی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» عصر امروز ۱۷ دی‌ماه با حضور حجج اسلام آل هاشم، امام جمعه تبریز و روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حسین شیخ‌الاسلام، معاونت امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در کتابخانه پارک شهر برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز در ادامه بیان کرد: گاهی از ما سوال می‌کنند که شما چه کاره هستید که می‌خواهید از مستضعفان جهان حمایت کنید؟ چه کسی به شما این مأموریت را داده است؟ پاسخ آن‌ها روشن است که این وظیفه را خداوند به ما محول کرده و در قرآن به صراحت بیان کرده است. حتی خداوند کسانی را که به دفاع از مستضعفان برنمی‌خیزند، مواخذه کرده است؛ بنابراین امام خمینی(ره) این استراتژی قرآنی را در یک مفهوم خلاصه کرد و آن تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) است.

وی راهبرد امام در این زمینه را تشکیل بسیج جهانی مستضعفان دانست و افزود: امام از عملی نشدن این امر همواره گله‌مند بود و تأکید داشت که ما باید در جنگ اعتقادی، بسیج بزرگ سربازان اسلام را تشکیل دهیم و بسیج نباید منحصر به ایران اسلامی باشد و باید هسته‌های مقاومت را در سراسر جهان به وجود آورد و تصویت کرد و این شهید بزرگوار سردار سلیمانی توانست این آرمان زمین مانده امام را عملی کند.

حسینیان ادامه داد: آمریکا و دیگر نیرو‌های مستکبر غربی همواره بر انحلال حشدالشعبی تأکید داشتند، زیرا به خوبی می‌دانند که اگر حشدالشعبی باقی بماند و توسعه پیدا کند، دیگر جایی برای آن‌ها و باقی ابرقدرت‌ها نخواهد بود. من به شما می‌گویم که مطمئن باشید که هیچ ابرقدرتی نمی‌تواند در مقابل حشدالشعبی بایستد و هیچ چیز نمی‌تواند سد راه این حرکتی باشد که امام پایه‌ریزی کرد.

حسینیان تصریح کرد: امروز جهان اسلام در حمایت از مقاومت رفراندوم برگزار می‌کند. جهان تشنه ارزش‌های اسلامی است. ما تاکنون شهدای والامقام بسیاری داشتیم، اما این شهادت خورشید تابان اسلام را در سراسر جهان اسلامی از انسانیت منور خواهد کرد و تأثیر استراتژی امام و جانفشانی‌های سربازان امام به زودی تجلی پیدا خواهد کرد.

آل هاشم: ابعاد شخصیت ملی سردار سلیمانی تحلیل شود

حجت‌الاسلام آل هاشم، امام جمعه تبریز نیز در ادامه این مراسم با تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی و همچنین جان باختن بیش از ده‌ها نفر از هموطنانمان در حادثه تشییع پیکر این شهید در کرمان گفت: یکی از سیاست‌های اثرگذار امام خمینی(ره) در دفاع از مسلمانان جهان تشکیل سپاه قدس بود که در پایه‌ریزی انقلاب اسلامی ایران نقش داشته و امروز به رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری در تعامل با ملت‌های آزاده مبتنی بر اتحاد جهان اسلام است و این اتحاد ضرورتی است که به آن نیاز داریم.

با وجود سیاست‌های استکباری جهان همچنان از بی‌عدالتی، بی‌هدفی و ضعف ایدئولوژی رنج میبرد. رجوع به اندیشه‌های امام و رهبری ضرورت جامعه امروز ماست.

وی افزود: در سیاست خارجی جمهوری اسلامی و بر اساس تفکر رهبری، ملت‌های مسلمان باید همه ظرفیت‌های خود را در راستای همدلی، هم‌افزایی و مقابله با دشمن مشترک به کار گیرند. تفکر امام خمینی و اندیشه‌های رهبری در عصر حاضر، راهگشای جهان اسلام در مسیر وحدت است. با وجود سیاست‌های استکباری جهان همچنان از بی‌عدالتی، بی‌هدفی و ضعف ایدئولوژی رنج میبرد. رجوع به اندیشه‌های امام و رهبری ضرورت جامعه امروز ماست. به همین دلیل تبیین ابعاد گوناگون اندیشه‌های امام و رهبری به ویژه در سیاست بین‌المللی حائز اهمیت است و این کتاب توانسته تا حد زیادی در این راستا گام بردارد و سودمند باشد.

حجت‌الاسلام آل هاشم با اشاره به سیاست خارجی از دیدگاه امام خمینی(ره) گفت: صدور انقلاب، نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، دفاع از کیان مسلمانان و عدم دخالت در امور یکدیگر و اصل نفی ظلم و حمایت از مظلوم از اصول مهم امام خمینی در سیاست خارجی بود و همچنین استقلال، وحدت امت اسلامی و روابط بر پایه مبانی اسلامی و انسانی از اصول دیگر در حوزه سیاست خارجی از دیدگاه امام است.

وی در ادامه به شخصیت سردار شهید سلیمانی اشاره کرد و افزود: سردار سلیمانی، یک شخصیت انقلابی و ملی است و باید به عنوان یک شخصیت ملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. میزان تأثیر شهادت وی را می‌توان بر همه اقشار مردم از هر صنف و گروهی را دید، بنابراین باید از دامن زدن به مسائل جناحی و سیاسی پرهیز کرد. سردار سلیمانی آنچه داشت در مکتب امام دریافته بود و خود را همواره سرباز ولایت می‌دانست.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: شهید سلیمانی یک چهره بین‌المللی و سیدالشهدای جبهه مقاومت اسلامی است که فرزندان بسیاری را در مقاومت اسلامی تربیت کرد و نیرو‌های مقاومت اسلامی در منطقه تحت تأثیر او بوده‌ و هستند. او یک مربی بزرگ و دلسوز برای رزمندگان مدافع حرم است و در ابعاد گوناگون به فرزندان شهدای مدافع حرم رسیدگی و از آن‌ها حمایت می‌کرد. این شهید یک شخصیت فرهنگی و اجتماعی هم بود، شاید کمتر کسی بداند که راه‌اندازی و توسعه مواکب اربعین محصول تدابیر او و یارانش است و دستور مستقیم او در راه‌اندازی مواکب و کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در خوزستان در فروردین ۹۸ از یاد‌ها نمی‌رود.

آصفی: شهادت سردار سلیمانی دنیا را لرزاند

حمیدرضا آصفی نیز در ادامه این آیین با تسلیت ایام فاطمیه و شهادت سردار سلیمانی گفت: موضوع کتاب «تأثیر اندیشه‌های امام خمینی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» بسیار جالب و عناوین داخل متن نیز بسیار خوب انتخاب شده و به طور کامل به سیاست خارجی و اندیشه‌های امام خمینی(ره) پرداخته شده است.

وی ادامه داد: انقلاب ایران در سال ۱۹۸۹ میلادی رخ داد و در سال ۱۹۹۰ مجله تایمز آمریکا با انتشار عکسی از امام خمینی که یک کره زمین در دستش است، نوشته بود؛ دست‌هایی که دنیا را لرزاند. آن زمان که ما سن کمتری داشتیم، متوجه این حرف نشدیم، اما هر چه زمان گذشت فهمیدیم و این روز‌ها شهادتی که رخ داده، دنیا را لرزانده است.

سردار سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت/ آرمان امام در تشکیل بسیج جهانی مستضعفان عملی شد

آصفی با اشاره به سیاست خارجی امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره)، مردم‌سالاری را پشتوانه اصلی سیاست خارجی می‌دانست، یعنی اینکه در سیاست خارجی یا باید متکی به مردم و یا وابسته به خارجی‌ها بود و حالت سوم ندارد. یک سیاست خارجی قوی، و با عزت، نیازمند پشتوانه قوی مردمی است. امام غیرت دینی داشت و درد امام این بود که نکند آمریکا و اذنابش بر مسلمانان و ایران حاکم شود. صحبتی که امام خمینی در کاپیتولاسیون دارد، همه از سر درد و غیرت دینی است.

وی تصریح کرد: آخرین رفراندوم را ما دیروز و امروز داشتیم. این جمعیت در تهران، مشهد، کرمان و سایر شهرها بی‌نظیر بود. العربیه که یک کانال معاند است، تصاویری بی‌نظیر از تشییع ابومهدی در عراق منتشر کرد. سلیمانی شاگرد همان مکتب خمینی بود و مردم به خاطر اینکه او یک استراتژیست نظامی بود، به خیابان‌ها نیامدند، بلکه به این دلیل بود که حاج قاسم اخلاص داشت، خداترس بود و خود را شاگرد و سرباز ولایت می‌دانست، وگرنه آدم‌های سیاست و فرهنگی و نظامی هستند و خواهند بود. آنچه مردم را به خیابان‌ها کشاند، خداترسی و بی‌ادعایی وی بود، ما آدم‌های بی‌ادعا کم داریم.

آصفی گفت: این مکتب نیاز به یک خون داشت تا این همبستگی ملی بیش از پیش شود. تاکنون آمریکا تا این اندازه منفور نبوده، حتی بازیگران آمریکایی نیز این دلقک(ترامپ) را مورد توهین قرار داده‌اند.

سردار سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت/ آرمان امام در تشکیل بسیج جهانی مستضعفان عملی شد

شیخ‌الاسلام: اندیشه‌ورزی امام در اصول اسلامی

حسین شیخ‌الاسلام در این مراسم با تسلیت ایام فاطمیه و شهادت سردار سلیمانی گفت: حاج قاسم یکی از درس‌آموختگان مکتب حضرت امام خمینی(ره) بود. این عزیز با همان خلوص و فهم دقیق خط حضرت امام خمینی(ره) به اراده تشریعی و تکوینی خداوند اعتقاد داشت.
وی با اشاره به کتاب «تأثیر اندیشه‌های امام خمینی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» افزود: زاویه دید درستی برای نگارش این کتاب انتخاب شده است، زیرا حضرت امام خمینی(ره) با پیروزی انقلاب در اصول اسلامی از جمله عزت، حکمت و مصلحت اندیشه‌ورزی کردند.

در پایان این مراسم، محمدافروزی، یکی از نویسندگان این اثر نیز کتاب را معرفی کرد.

انتهای پیام
captcha