چرا حق شهدا از حق سایر خدمتگزاران بر بشر بیشتر است؟
کد خبر: 3870832
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳

چرا حق شهدا از حق سایر خدمتگزاران بر بشر بیشتر است؟

گروه اندیشه ــ‌ شهید مرتضی مطهری در کتاب «قیام و انقلاب مهدی(ع)» و مقاله‌ «شهید» به بازخوانی نقش خدوم شهدا در تاریخ بشریت پرداخته است؛‌ شهادت سپهبد قاسم سلیمانی انگیزه بازخوانی بخشی از این مقاله است.

تمام کسانی که به بشریت به نحوی خدمت کرده‌اند، حقی به بشریت دارند، از هر راه: از راه علم، از راه فلسفه و اندیشه، از راه صنعت، از راه اختراع و اکتشافات، از راه اخلاق و حکمت عملی، ولی هیچ کس حقی به اندازه حق شهدا بر بشریت ندارد و به همین جهت هم عکس‌العمل احساس‌آمیز انسان‌ها و ابراز عواطف خالصانه آنها درباره شهدا بیش از سایر گروه‌هاست.

همه گروه‌های خدمتگزار دیگر مدیون شهدا هستند، ولی شهدا مدیون آنها نیستند یا کمتر مدیون آنها هستند؛ عالِم در علم خود و فیلسوف در فلسفه خود و مخترع در اختراع خود و معلم اخلاق در تعلیمات اخلاقی خود نیازمند محیطی مساعد و آزادند تا خدمت خود را انجام دهند ولی شهید آن کسی است که با فداکاری و از خودگذشتگی خود و با سوختن و خاکستر شدن خود محیط را برای دیگران مساعد می‌کند.

مثَل شهید مثَل شمع است که خدمتش از نوع سوخته شدن و فانی شدن و پرتو افکندن است، تا دیگران در این پرتو که به بهای نیستی او تمام شده بنشینند و آسایش بیابند و کار خویش را انجام دهند. آری، شهدا شمع محفل بشریت‌اند.

برگرفته از کتاب قیام و انقلاب مهدی(ع)؛ مقاله شهید، صفحه 66

انتهای پیام
captcha