خیریه «ساحل خلیج فارس»؛ مرهمی بر دردهای کودکان مبتلا به سرطان
کد خبر: 3871481
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳

خیریه «ساحل خلیج فارس»؛ مرهمی بر دردهای کودکان مبتلا به سرطان

گروه اجتماعی ــ مدیر اجرایی موسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس گفت: با توجه به اینکه نیاز بود در بندرعباس هم‌زمان با تشخیص بیماری سرطان در کودکان مکانی برای حمایت از آن‌ها ایجاد شود تا با پرداخت حداقل هزینه، بیماران درمان شوند، مؤسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس از سال 89 در بیمارستان کودکان بندرعباس و با حمایت خیران و رئیس بیمارستان تأسیس شد.

برای خیر بودن نیازی به پولدار بودن نیست

به گزارش ایکنا از هرمزگان، صدیقه کیوانی، مدیر اجرایی مؤسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس، حامی کودکان مبتلا به سرطان، در نشستی خبری که به‌مناسبت دهمین تأسیس این مؤسسه در عصر روز دوشنبه، 23 دی‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه نیاز بود در بندرعباس هم‌زمان با تشخیص بیماری سرطان در کودکان مکانی برای حمایت از آن‌ها ایجاد شود تا با پرداخت حداقل هزینه رفت‌وآمد آن‌ها، بیماران درمان شوند، مؤسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس از سال 89 در بیمارستان کودکان بندرعباس و با حمایت خیران و رئیس بیمارستان تأسیس شد.

وی ادامه داد: زمانی که کارمان را شروع کردیم نسبت به مؤسسات خیریه نظرات خوبی وجود نداشت و در صورت اعلام شماره‌حساب و درخواست کمک استقبالی صورت نمی‌گرفت، ازاین‌رو برای معرفی مؤسسه در سال 90 اقدام به برگزاری اولین جشنواره غذا در محل ساحل غدیر بندرعباس زیر پرچم برگزار کردیم که به دلیل استقبال زیاد مردم این کار تداوم پیدا کرد.

مدیر اجرایی مؤسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس با اشاره به راه‌اندازی بخش استاندارد خون و سرطان با  همکاری دانشگاه علوم پزشکی، افزود: در ابتدا ساخت و تجهیز بهترین مکان برای این بخش برای مؤسسه‌ای تازه تأسیس غیرممکن به نظر می‌رسید اما با حضور، مشارکت، اعتماد و کمک‌های نقدی مردم در سال 94 بیشتر دستگاه‌های فوق تخصصی خریداری شد؛ برای خرید هر دستگاه با اقساط ماهی 12 میلیون تومان هزینه شد.

مدیر اجرایی حامی کودکان مبتلا به سرطان افزود: اکثر تجهیزات در بخش پیوند مغز و استخوان راه‌اندازی، دستگاه‌ها خریداری و فضای فیزیکی مربوط به مؤسسه تکمیل شده و منتظر دانشگاه علوم پزشکی برای اعزام نیروی متخصص بوده و همراه آن‌ها آماده این پیوندها هستیم.

وی تصریح کرد: مهربانی، گذشت و عشقی که مردم نسبت به یکدیگر دارند باعث پای‌کار آمدن آن‌ها شده به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر باوجود شرایط سخت اقتصادی بازهم ما را تنها نگذاشته‌اند.

این خیر هرمزگانی گفت: زمانی که مردم آثار کمک‌های خود را در تجهیز مؤسسه و نجات جان کودکان سرطانی می‌بینند بیش‌ازپیش به نیاز در کنار هم بودن پی می‌برند و در کنار ما می‌مانند.

مدیر اجرایی مؤسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس با تأکید بر اینکه منشأ بسیاری از بیماری‌ها روحی و روانی است، بیان کرد: علت ماندن و ایستادگی ده‌ساله من در این مؤسسه بهبود 90 درصد کودکان مبتلا به سرطان بوده است، اگر بیماران زودتر به پزشک متخصص مراجعه و اقدام به درمان کنند احتمال بهبود آنان بسیار بالاتر می‌رود.

وی ادامه داد: در حال حاضر 370 بیمار تحت پوشش این مؤسسه داریم که بسیاری از آنان بهبود یافته و تحت کنترل و چک‌آپ هستند، حتی کودک دوماهه‌ای که با لبخند وارد اتاق شیمی‌درمانی می‌شد روحیه همه را بهبود می‌داد.

کیوانی تصریح کرد: گاهی برخی از افراد خانواده اذعان می‌کنند هزینه‌ای از مؤسسه دریافت نکرده‌ایم و چون پولی از ما دریافت نکرده‌اند احساس می‌کنند کمکی انجام نشده، این در حال است که برای حفظ کرامت خانواده‌ها ترخیص آن‌ها بدون پرداخت هزینه و تنها با  ارائه دفترچه بیمه صورت می‌گیرد؛ بیمه تنها بخش کمی از سهم درمان را پرداخت می‌کند و مؤسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس پرداخت تمام سهم باقی‌مانده را برعهده‌ گرفته است.

وی با بیان اینکه میانگین هزینه هر بیمار سرطانی از زمان تشخیص تا درمان که بین 3 تا 3 سال و نیم طول می‌کشد، بین 20 تا 100 میلیون تومان برآورد شده است، افزود: تحریم‌های اقتصادی در تهیه بسیاری از داروهای سرطانی که باید آزاد تهیه شوند تأثیر گذاشته و متأسفانه با کمبود بسیاری از این داروها مواجه هستیم؛ داروهای شیمی‌درمانی، رادیولوژی، فیزیوتراپی و دندانپزشکی هزینه‌های بالایی دارند.

مدیر اجرایی مؤسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس عنوان کرد: هزینه آزمایش بیماران سرطانی در بخش دولتی 200 هزار تومان است؛ اما در بخش خصوصی بین دو و نیم میلیون تومان است؛ پس از تشکیل پرونده در مؤسسه با توجه به توانمندی خانواده‌ها هر درمانی که نیاز باشد بین 50 تا 100 درصد هزینه‌ها توسط مؤسسه پرداخت می‌شود؛ حتی هزینه کارهایی که در خود مرکز انجام نمی‌شود نیز با ارائه فاکتور به‌ حساب خانواده‌های تحت پوشش واریز می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی هستند که بیماری آن‌ها تشخیص داده شده و بین راه متوجه هزینه‌ها شده و درخواست تحت پوشش قرار گرفتن می‌کنند، مردم استان با شناخت مؤسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس می‌توانند افراد بیمار را سریع‌تر معرفی کنند.

کیوانی در خصوص تأسیس اولین مدرسه بیمارستانی در بخش کودکان سرطانی بیمارستان کودکان بندرعباس گفت: سال 95 اولین کارنامه رسمی برای دانش‌آموزان این مدرسه صادر شد، زمانی بود که کودکان سرطانی بستری در بیمارستان حتی مکانی برای کشیدن نقاشی هم نداشتند اما با کمک معلمان باتجربه، خیران و  وجود افرادی که به‌صورت خودجوش همراهی کردند اولین مدرسه بیمارستانی ایجاد شد.

مدیر اجرایی مؤسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس ادامه داد: یک بخش 580 متری با یک اتاق بازی راه‌اندازی و فضایی برای جاماندگان از تحصیل در بخش بیماران سرطانی بیمارستان کودکان بندرعباس ایجاد شد که بستگی به شرایط بیمار و اجازه‌ای که پزشک و کادر پرستاری می‌دهند بیماران می‌توانند در کلاس حضور داشته و یا معلم در تخت بیمار، آموزش را انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه با همراهی پزشکان خون و سرطان اطفال می‌توانیم بیماران را درمان کنیم، تصریح کرد: پزشکان خون و سرطان اطفال در بخش خصوصی درمان نمی‌کنند و تمام‌ کارهای شیمی‌درمانی در همین بیمارستان کودکان و کانکس موجود در مؤسسه انجام می‌شود که باعث دولتی شدن و کاهش هزینه‌های درمان می‌شود.

کیوانی بیان کرد: متأسفانه برخی خانواده‌ها نمی‌خواهند با بیماری کودک روبه‌رو شده و آن را بپذیرند، به همین دلیل برای درمان به شهرهای دیگر مراجعه کرده و درمان را نیز در همان‌جا آغاز می‌کنند، درمان سرطان با یک سال تکمیل نمی‌شود بلکه 6 سال زمان برده و به شهرستان رفتن سخت است، اگر مردم بدانند در بندرعباس این مرکز وجود دارد بسیاری از مشکلات این خانواده‌ها برطرف می‌شود.

وی افزود: بیماری که در مؤسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس پذیرش شود اگر نیاز به مراجعه به شهرهای دیگر داشته باشد خود مؤسسه ‌این جابه‌جایی را انجام می‌دهد و هزینه رفت‌وآمد و درمان و خوراک را نیز تعهد می‌کند.

مدیر اجرایی مؤسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس با بیان اینکه از استان‌های هم‌جوار نیز به این مرکز مراجعه می‌کنند و فضای بیمارستان جوابگوی این تعداد بیمار نیست، ادامه داد: از نظر کادر تخصصی مشکلی نداریم اما برای فضای فیزیکی با مشکل روبه‌رو هستیم؛ اگر دانشگاه علوم پزشکی زیرساخت‌ها را آماده کند مردم و خیران در بخش‌های دیگر می‌توانند همراهی کنند، اگر استاندار هرمزگان و دانشگاه علوم پزشکی بخواهند کمکی داشته باشند به مجمع خیران سلامت پرداخت می‌کنند و از کمک‌های مالی و پرداخت آن‌ها اطلاعی ندارم.

وی با بیان اینکه سه سال طول کشید تا توانستیم مجوز قرار دادن کانکس در بیمارستان را اخذ کنیم، تصریح کرد: اگر شهرداری بتواند بنر و بیلبوردهای تبلیغاتی که شخصی نبوده و از اختیارات دولت است به مدت یک هفته در اختیار ما قرار دهد تا اطلاع‌رسانی‌ها را انجام دهیم و همچنین اگر مسئولان مجوز برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌ها را صادر و در پرداخت هزینه جا و مکان برای احداث آشپزخانه دائمی و همیشگی که در توان مؤسسه نیست همکاری کنند‌، کمک شایانی به حامیان بیماران سرطانی می‌شود.

کیوانی با تأکید بر اینکه امسال پنجمین جشنواره هتل هما را هم‌زمان با دهمین سال تأسیس مؤسسه در 17 و 18 بهمن‌ماه با میزهای صنایع‌دستی و غذایی برگزار خواهیم کرد، ادامه داد: بازارچه‌ها برای معرفی و پرداخت حداقل درمان‌ها برگزار می‌شود و مواد اولیه برای پخت غذا را با کمک عمده‌فروشان مواد اولیه در اختیار آشپزها قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه نماد موسسه «دخت و لوک» عروسک دوران کودکی با شناسنامه است، افزود: معلمی که تدریس می‌کند، روانشناس و مشاوری که خانواده‌ها و کودکان را تسکین می‌دهد، افرادی که می‌توانند در پخش برگه‌های بروشور و قلک‌ها در خانه‌ها و مدارس همراه باشند می‌توانند در این کار خداپسندانه سهیم باشند و برای خیر بودن نیازی به پولدار بودن نیست.

مدیر اجرایی موسسه خیریه ساحل خلیج‌فارس گفت: توزیع سبد کالای معیشتی برای خانواده‌های سرطانی، اوراق مشارکت در ساخت بیمارستان، ساخت تابلوهای ال ای دی برای پیام تبریک یا تسلیت، ساخت تابلوهای صدفی به‌جای گل‌های تزئینی، حضور در کافه کتاب و شرکت در کلاس‌های آموزشی رایگان برای خانواده‌های سرطانی، ثبت باشگاه کتاب‌خوانی  که کودکان تحت پوشش مؤسسه عضو این باشگاه هستند از کارهای دیگر این مؤسسه در حمایت از کودکان سرطانی است.

انتهای پیام
captcha