دوره کالکشن‌سازی با محوریت عفاف و حجاب برگزار می‌شود
کد خبر: 3871499
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲

دوره کالکشن‌سازی با محوریت عفاف و حجاب برگزار می‌شود

گروه جامعه ــ یک مدرس دانشگاه با اشاره به برگزاری دوره تخصصی کالکشن‌سازی با محوریت عفاف و حجاب، گفت: اگر می‌خواهیم در طراحی و تولید محصولات حجاب در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید به کالکشن‌سازی حرفه‌ای توجه کنیم.

به گزارش ایکنا؛ کالکشن‌سازی با موضوع «فر گلستان» ویژه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با رویکرد عفاف و حجاب عنوان یکی از کارگاه‌های آموزشی است که با تدریس الناز حدیدی، صفیه عظیمی‌پور و مریم کریمی قبل از آغاز جشنواره فجر امسال برای علاقه‌مندان عرصه مد و لباس برگزار می‌شود.

شاید به جرئت بتوان گفت این دوره آموزشی یک روزه اولین اقدام کاملاً حرفه‌ای در آموزش کالکشن‌سازی یا مجموعه‌سازی با رویکرد عفاف و حجاب است. بر همین اساس با الناز حدیدی، مدرس دانشگاه و مدیر مؤسسه طراحان مد، گفت‌و‌گو کردیم.

حدیدی در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه موضوع سال گذشته جشنواره فجر «نقش مکران» بود و اکنون برای اولین بار موضوع کالکشن‌سازی در آن مطرح شد، گفت: با توجه به اینکه امسال دومین تجربه خود را سپری می‌کنیم، عملکرد بهتری ارائه می‌شود.

وی از توجه مؤسسات مرتبط با حوزه طراحی لباس و مد به موضوع کالکشن‌سازی سخن گفت و افزود: مؤسسه طراحان مد نیز با موضوع فر گلستان، دو دوره آموزش کالکشن‌سازی برگزار می‌کند که دوره دوم آن با محوریت عفاف و حجاب است.

حدیدی در تشریح دوره آموزشی کالکشن‌سازی با محوریت عفاف و حجاب گفت: در این دوره اصول حرفه‌ای و تخصصی کالکشن‌سازی، نحوه توجه به موضوع فر گلستان به عنوان محور موضوعی کالکشن‌سازی و مبانی عفاف و حجاب که در طراحی لباس باید مورد توجه قرار گیرد، آموزش داده می‌شود.

این استاد دانشگاه از حضور مریم کریمی، دبیر بخش عفاف و حجاب جشنواره فجر در این دوره آموزشی نیز سخن گفت و افزود: کالکشن‌سازی یکی از محوری‌ترین اقدامات در عرصه طراحی لباس در جهان است. یعنی نمی‌توان به صورت حرفه‌ای در عرصه مد و لباس کار کرد ولی کالکشن‌سازی انجام نداد. در ایران برخی از طراحان به صورت شخصی و انفرادی مجموعه‌سازی می‌کنند ولی برای اولین بار در جشنواره سال گذشته مورد توجه قرار گرفت. همین مسئله موجب توجه بیشتر دانشجویان و فعالان این عرصه شد.  

حدیدی در تعریف‌ کالکشن‌ گفت: کالکشن مجموعه‌ای است که به لحاظ فرم، رنگ، پارچه، تزئینات و محتوا با همدیگر اشتراک دارد و موضوع یا کانسپت دارد. این موضوع سال گذشته نقش مکران بود و امسال شکوه استان خراسان شمالی و گلستان با عنوان «فر گلستان» مطرح است و عناصر و مفاهیمی که در این استان وجود دارد به لحاظ زیبایی‌شناسی، نشانه‌شناسی و مفهومی در قالب لباس‌هایی در کالکشن‌ها ارائه می‌شود.

کالکشن‌سازی را پررنگ‌تر می‌کنیم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در عرصه عفاف و حجاب تاکنون مجموعه‌سازی قوی در ایران انجام شده است؟ گفت: در جشنواره‌ها کالکشنی حرفه‌ای در عرصه عفاف و حجاب نبوده و در تلاش هستیم با برگزاری این دوره، موضوع و اهمیت آن را پررنگ‌تر کنیم. البته افرادی در عرصه عفاف و حجاب طرح‌هایی را ارائه کرده‌اند که می‌توان به آنها عنوان کالکشن‌ داد، اما این طرح‌ها به صورتی نبوده که بتوان آنها را در قالب نمایشگاه عرضه کرد.

حدیدی به فعالیت‌های گسترده طراحان لباس در کشورهای اسلامی و به خصوص غیراسلامی برای ارائه کالکشن‌هایی با محوریت حجاب و عنوان «حیا» اشاره کرد و ادامه داد: شرکت‌های بزرگ در کشورهای غیراسلامی در حال ارائه بیشترین و بهترین کالکشن‌ها با محوریت حجاب و عفاف هستند. اگر طراحان ایرانی می‌خواهند در عرصه طراحی و تولید لباس‌های حجاب در جهان حرفی برای گفتن داشته باشند، باید به صورت حرفه‌ای به موضوع کالکشن‌سازی توجه کنند.

ضرورت کار تیمی 

وی تصریح کرد: کالکشن‌سازی پروسه‌ای است که به صورت سیستمی برنامه‌ریزی می‌شود و شش ماه قبل از ارائه هر کالکشن‌ باید برنامه‌ریزی کرد. هر کالکشن شش ماه زودتر از فصل استفاده آن نیز باید ارائه شود. در کالکشن‌های اصلی دنیا 30 تا 35 لباس در هر هفته مد در دنیا ارائه می‌شود و همه این لباس‌ها دارای متریال‌ها و پارچه‌های بسیار حرفه‌ای و رنگ‌بندی تخصصی هستند و متناسب با فصل، سیلوئت(شکل کلی یک لباس که نمای خارجی آن را تشکیل می‌دهد)، سبک و فرهنگ منطقه مورد نظر طراحی و ارائه می‌شوند. همه این امور نیازمند تیم‌های قدرتمندی مثل تحقیق و توسعه، طراحی پارچه و لباس، الگوسازی و دوخت، تبلیغات و انتخاب اکسسوری است تا همه در کنار همدیگر تبدیل به کالکشن شوند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر کار تیمی در ارائه کالکشن، گفت: اگر بخواهیم یک کالکشن خوب داشته باشیم حتماً باید اول مطالعه کنیم و دانش طراحی لباس داشته باشیم و به انجام کار گروهی و تیمی عادت کنیم. همچنین باید تولیدات پارچه و خرج کار داخلی را ارتقا دهیم تا کیفیت کالکشن‌ها ارتقا یابد.

به گزارش ایکنا؛ کالکشن‌سازی با موضوع «فر گلستان ویژه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر» با رویکرد عفاف و حجاب پنج‌شنبه 26 دی‌ماه، از ساعت 9 تا 12 و 13 تا 16 در مؤسسه طراحان مد واقع در خیابان انقلاب، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، روبه‌روی سینما سپیده، ساختمان سپیده، طبقه دوم  رایگان برای عموم برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای اعلام حضور می‌توانند با شماره‌های 02166400678 و 02166400773 تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha