رونمایی از نسخه‌های خطی اهدایی سپهبد قاسم سلیمانی
کد خبر: 3871548
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴

رونمایی از نسخه‌های خطی اهدایی سپهبد قاسم سلیمانی

گروه فرهنگی ــ برای اولین بار از نسخه‌های خطی نفیس اهدایی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به مقام معظم رهبری موجود در گنجینه رضوی و پایگاه موضوعی با عنوان شهید حاج قاسم سلیمانی، رونمایی شد.

رونمایی از نسخه‌های خطی و پایگاه موضوعی سپهبد حاج قاسم سلیمانیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، امروز، ۲۴ دی‌ماه و همزمان با شهادت سرداران جبهه مقاومت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌ المهندس چهل و یکمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در حال حاضر بیش از ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار نسخه کتاب چاپ سنگی، ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی، هزاران شی موزه‌ای و بیش از دو میلیون نسخه نشریات ادواری را در مخازن خود نگهداری می‌کند.

گنجینه رضوی به‌عنوان یکی از پایگاه‌های فکری جهان اسلام در طول تاریخ بیشترین کتب خطی را اژ طریق سنت حسنه وقف و علاقه عاشقان و ارادتمندان ولایت، خاصه حضرت رضا(ع) و امروزه به مجموعه منحصر به فردی از آثار و نسخه‌های خطی ماندگار تبدیل شده است.

از قدیمی‌ترین واقفان عمده کتب خطی می‌توان به امیر جبرئیل، ابن‌خاتون و شیخ بهایی و دیگران اشاره کرد اما در این میان بزرگتربن واقف و اهدا کننده کتب خطی و آثار موزه‌ای در طول تاریخ هزار ساله گنجینه رصوی مقام معظم رهبری است.

در واقع علاقه‌مندی ایشان به بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) باعث شده که بسیاری از هدایایی که از سوی شخصیت‌های سیاسی، نظامی، هنرمندان و دوستداران معظم له در داخل و خارج از کشور به ایشان تقدیم می‌شود، ایشان به بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) اهدا کنند.

از جمله این شخصیت‌ها حاج قاسم سلیمانی است که تعدادی از آثار موزه‌ای و کتب خطی را به مقام معظم رهبری اهدا کرده است. از جمله این آثار می‌توان به قرآن خطی به شماره ۵۱۴۴، نسخه خطی کنزاللغات به شماره ۵۶۴۶ اثر محمدبن عبدالخالق مشهور به ابن‌معروف که شامل کتاب‌ها و ابواب متعددی است و خط آن نیز نستعلیق و اوراق آن نیز به لاجورد و شنگرف بوده و دارای سرلوح و کتیبه بازوبند منقش به لاجورد و زر است، اشاره کرد.

همچنین یکی دیگر از این آثار اهدایی نسخه خطی ارشادالعقل‌السلیم الی مزایاالکتاب‌الکریم به شماره ۵۶۴۵۹ از تألیفات محمدبن معروف به ابوالسعید است و اقتباس شده از تفاسیر زمخشری و بیضاوی و همراه با نظریات مولف و روایاتی درباره فضایل سوره‌ها و نکات بلاغی و تناسب آیات بوده است.

گفتنی است که پایگاه موضوعی با عنوان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در سامانه کتابخانه دیجیتال ایجاد شده این پایگاه مشتمل بر ۹ کتاب و ۳۹ مقاله در خصوص رشادت‌های این سردار سرافراز است و همچنین مشتمل بر منابعی چون عکس، فیلم و ... که در حال تکمیل است.

سردار سلیمانی یک مکتب بود

در این مراسم، حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: اگر بخواهیم بدانیم که سردار سلیمانی چه شخصیتی داشته است، گاهی باید برای شناخت شخصیت سردار سپهبد سلیمانی به همرزمان و افرادی که با ایشان قدم و قلم زدند و در عرصه جهاد کار کردند، نگاهی داشته باشیم.

وی گفت: در واقع سردار سلیمانی یک شخص نبود، بلکه ایشان یک مکتب و یک امت بود و برای شناخت او پایگاه موضوعی راه انداختیم تا سال‌های سال بشینیم و در همایش‌ها، دانشگاه‌ها، مراسم و نشست‌های مختلف به بررسی این شخصیت در همه ابعاد و شخصیتی ایشان بپردازیم و الگوبرداری کنیم.

حسینی عنوان کرد: در سالگرد ایشان آستان قدس رضوی باید کنگره بین‌المللی را برای این شهید بزرگوار برگزار کند و مقالات و پژوهش‌های مختلفی را ارائه دهد؛ چرا که برای نسل امروز لازم است که بدانند سردار سلیمانی که بود چه کارهایی را انجام داد و چه برکاتی را برای نظام اسلام داشت و هر اندازه که در این مسیر قدم بیشتری برداریم و کار کنیم باز هم کم است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: این برنامه هم به همین بهانه برگزار شد که از نسخه‌های خطی که سردار سپهبد سلیمانی به آستان قدس رضوی اهدا کرده بود رونمایی شود.

انتهای پیام
captcha