حضرت فاطمه(س) برپایه بینش عمیق سیاسی خود، مدافع ولایت بود
کد خبر: 3872282
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴

حضرت فاطمه(س) برپایه بینش عمیق سیاسی خود، مدافع ولایت بود

گروه معارف ــ یک پژوهشگر علوم دینی با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) در مقابل مسائل سیاسی جامعه خود بی‌تفاوت نبود، گفت: ایشان با بینش عمیق سیاسی که داشت همواره جبهه حق را یاری و مدافع دین و رهبری بود؛ به گونه‌ای که در دفاع از ولایت و امام زمان خویش تا جایی پیش رفت که حتی جان خویش را در این راه از دست داد.

مقابله با انحراف در رهبری امت اسلامی مهمترین تکلیف حضرت فاطمه زهرا (س)

وجیهه اشرفی، مدرس دانشگاه شاهرود در گفت‌وگو با ایکنا از سمنان، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س) با بیان اینکه حضرت در مقابل مسائل سیاسی جامعه خود بی‌تفاوت نبود، اظهار کرد: ایشان با بینش عمیق سیاسی که داشت همواره جبهه حق را یاری و مدافع دین و رهبری بود؛ به گونه‌ای که در دفاع از ولایت و امام زمان خویش تا جایی پیش رفت که حتی جان خویش را در این راه از دست داد.

وی با تأکید بر اینکه فاطمه‌(س) مقابله با انحراف در رهبری امت اسلامی را تکلیف خود می‌دانست تا جایی که شب‌ها به همراه حضرت علی(ع) در حمایت از ولایت و وصیت رسول خدا(ص) به در خانه مهاجرین و انصار می‌رفت، متذکر شد: سفارش به تشییع و دفن شبانه و مخفی نِگه داشتن قبر هم در واقع تداوم حضور سیاسی آن حضرت است.

این پژوهشگر علوم دینی ادامه داد: همه این موارد و نمونه‌های دیگر می‌تواند الگوی همه زنان مسلمانی باشد که به‌دنبال فضیلت‌خواهی و حق‌جویی بوده و در قبال مسائل سیاسی جامعه بی‌تفاوت نیستند و به ولایت‌مداری آن حضرت تأسی کرده و همیشه پیرو حق هستند و مانند آن حضرت در دفاع از امام و حجت خدا و پیروی کامل از امامت و رهبری در زمان حاضر با اطاعت از ولی فقیه و باتشخیص صراط مستقیم زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج) باشند.

ایمان و اخلاص مهم‌ترین ویژگی اخلاقی حضرت فاطمه(س)

این مدرس دانشگاه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی حضرت فاطمه‌(س) را ایمان و اخلاص آن حضرت برشمرد و افزود: خداوند در آیه مبارکه 33 سوره احزاب می‌فرمایند: «و َقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ و در خانه‌هایتان بنشینید و آرام گیرید (و بی‌حاجت و ضرورت از منزل بیرون نروید) و مانند دوره جاهلیت پیشین با آرایش و خود آرایی بیرون نیایید، و نماز به پا دارید و زکات (مال به فقیران) بدهید و از امر خدا و رسول اطاعت کنید. خدا چنین می‌خواهد که هر رجس و آلایشی را از شما خانواده (نبوت) ببرد و شما را از هر عیب پاک و منزه گرداند».

اشرفی، فاطمه‌(س) را عالی‌ترین اسوه و الگو از جهت ایمان به خدای متعال برای مؤمنان دانست و یادآور شد: تا جایی که پیامبر(ص) در این باره به سلمان فرمود: سلمان، خداوند قلب و وجود فاطمه را لبریز از ایمان نموده و هنگام عبادت و اطاعت خداوند او از همه چیز فارغ می‌شود. (بحارالانوارج43ص46).

به گفته این مدرس حوزه، مهم‌ترین محورهای اساسی مبارزات سیاسی آن حضرت، حمایت و دفاع از پیامبر(ص) و حریم رسالت پس از بعثت آن حضرت، مقابله با انحراف در رهبری امت اسلامی و دفاع از امامت و ولایت امام علی‌(ع)‌ بود.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته سمنان افزود: پیروی کامل از امامت و رهبری امام زمان خویش داشتند تا جایی که به مقام شهادت در راه دفاع از ولایت دست یافتند، ایشان می‌دانستند هر گونه ساکت ماندنی مهر تأییدی بر کارهای خلاف مدعیان خلافت است.

وی از موارد دیگر مبارزات سیاسی آن حضرت را افشای فتنه‌ها‌ی کینه‌توزانه کسانی که به ستیز با علی(ع) برخاستند دانست و گفت: ایشان با وصیت خود به حضرت علی(ع) فرمودند: هیچ یک از آنان که به من ظلم کردند نباید در تشییع جنازه من شرکت کنند که با این گفتار ضربه بزرگی بر پیکر دشمنان ولایت وارد ساخت و سندی ماندگار بر محکومیت حکومت غیر عادلانه آن‌ها شد.

‌اشرفی، حضور در صحنه‌های جنگ و جهاد با بصیرت و شناخت در این عرصه با یاری آسیب‌دیدگان و امدادرسانی به مجروحان، تأمین نیازهای رزمندگان در پشت جبهه، اداره خانه و تربیت فرزندان در غیاب حضرت علی‌(ع) به هنگام حضور آن بزرگوار در میدان جهاد، یاری به خانواده‌های رزمندگان و شهیدان و اظهار همدردی با آن‌ها را از دیگر نمونه‌های اخلاق سیاسی آن حضرت برشمرد.

‌این مدرس دانشگاه متذکر شد: مهم‌ترین جلوه‌های رفتاری انس با قرآن کریم حضرت فاطمه‌(س) حدیث «حُبِّبَ اِلیَّ مِنْ دنیاکُمْ ثلاث، تِلاوَتُ کتاب اللّهِ، والنَّظَرُ فی وجه رسول اللّهِ وَالإِنفاقُ فی سبیل اللّه» است یعنی سه چیز از دنیای شما را دوست دارم؛ تلاوت قرآن کریم، نگاه به چهره مقدّس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم؛ انفاق در راه خدا و بر همین اساس وصیت کرد که در شب اول قبر، حضرت علی(ع) بر مزارش بسیار قرآن بخواند.

اشرفی، ضمن استناد به این حدیث از حضرت محمد(ص) که می‌فرمایند: همه خیرها و نیکی‌ها از فاطمه سرچشمه می‌گیرد و در وجودش جمع شده، گفت: ایشان، الگوی کامل در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی است.

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به اینکه رفتار برپایه اعتقاد انسان ساخته می‌شود و آن حضرت یک موحد تمام عیار و پایبند حقیقی به ولایت بود، اظهار کرد: آن حضرت فرمود: «واعجبا انسیتم غدیر...؛ جای تعجب است شما غدیر را فراموش کردید»، ایشان نسبت به موضوع مهمی که خداوند سفارش به آن داشتند و ما باید از آن به‌خوبی درس بگیریم روشنگری داشت.

انتهای پیام
captcha