کتاب‌سوزی؛ تحریک جوامع علمی علیه اسلام
کد خبر: 3874149
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴

کتاب‌سوزی؛ تحریک جوامع علمی علیه اسلام

گروه فرهنگی ــ رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با بیان اینکه آتش‌زدن کتاب هاریسون از سوی یک روحانی برای جامعه دینی غیر قابل قبول است، افزود: این عمل نادرست تحریک جوامع علمی علیه اسلام و دین را به همراه خواهد داشت.

آتش زدن کتاب هاریسون تحریک عواطف جوامع علمی علیه اسلام و دین استحجت‌الاسلام احمد ترابی، رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص آتش‌زدن کتاب هاریسون از سوی یک روحانی، اظهار کرد: کاری که این فرد انجام داده از نظر علمی، عقلی و دینی غلط است. از نظر علمی به این دلیل غلط است که هر نظریه علمی چه درست و چه غلط باید به وسیله یک نظریه علمی بالاتر رد شود، یعنی رفتارهایی از نوع کاری که این فرد انجام داده کاملاً برای جامعه علمی دینی ما غیر قابل قبول است، زیرا همیشه علم را باید با علم پاسخ داد.

وی افزود: کار این فرد از نظر عقلی نیز مناسبت ندارد، زیرا بخش زیادی از جامعه اکنون به وسیله همین کتاب و روش علمی مرسوم مدیریت و اداره می‌شود و افراد زیادی این دانش را فراگرفتند، بنابراین اهانت به این سبک دانش، اهانت به همه افرادی است که این درس را مطالعه کردند و چنین اهانت‌هایی از نظر عقلی صحیح نیست.

علم با دین هماهنگ است

ترابی ادامه داد: این کار از نظر دینی نیز درست نیست، به این دلیل که انبیا و امامان برای دانش طب نیامدند. اعتقاد داریم علم با آنچه در دین آمده هماهنگ است، اما معنایش این نیست که تمام علوم به تفضیل در آیات و روایات آمده باشد. می‌توان از واجبات و محرمات استفاده کرد که به طور مثال اگر به ما گفتند شراب ننوشید چون برای انسان مضر است و اگر گفتند گوشت خوک نخورید به این دلیل که ضرری متوجه انسان می‌شود.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با بیان اینکه کسی این ادعا را ندارد که دین تمام خواص همه طبیعت را بیان کرده است، بیان کرد: طب سنتی تجربه و کشف است و کتاب‌های علمی نیز با تجربه و کشف نوشته شده است. کاری که این فرد انجام داده بسیار نادرست بوده و تحریک عواطف جامعه به خصوص جوامع علمی علیه اسلام و دین است و هیچ عالم واقعی در دین چنین روشی را نه انجام داده و نه تأیید خواهد کرد.

وی بیان کرد: بسیاری از علمای بزرگ ما معتقدند اگر سند آنچه در روایات به عنوان طب آمده، دقیق بوده و راوی به درستی نقل کرده باشد، اشاره به بخشی از نیازها است که هنوز بخش‌های زیادی روی زمین مانده و باید به وسیله دانش تجربی بشری تکمیل شود. مهم این است کاری که این فرد انجام داده، از نظر حوزه‌های علمیه، نظام روحانیت و دین نمی‌تواند مورد قبول باشد. این فرد قبلاً نیز به دلیل اظهارات و کارهایی که انجام داده از سوی مراکز قانونی و قضایی مورد ملامت قرار گرفته است. امیدوارم حوزه علمیه با موضع‌گیری درست بتواند از این نوع رفتارها و افرادی شبیه به این فرد جلوگیری کند تا رفتار آنها به نام دین و حوزه‌های علمیه ثبت نشود.

ترابی در خصوص نامگذاری عنوان «آیت‌الله» برای برخی علما، گفت: از حوزه‌های علمیه تقاضا دارم که در خصوص عنوان «آیت‌الله» و اینکه افراد بتوانند روی هر فردی نام «آیت‌الله» بگذارند، قانون‌مندی داشته باشند. این درست نیست که هر گروهی یک عمامه به سری را پسندیدند و قبول کرد نام «آیت‌‎الله» بر او بگذارند. «آیت‌الله» شدن برای خود چارچوب و قوانینی دارد و اگر کسی به آن مرحله برسد، از انجام کارهای سست، سهل و بی‌منطق پرهیز خواهد کرد.

بررسی گزاره‌های طب سنتی از طریق روش‌های علمی

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با اشاره به اینکه این صحبت‌ها به معنای این نیست که طب سنتی و قدیم ارزش ندارد، تصریح کرد: طب سنتی و قدیم ارزش دارد، بسیاری از حرف‌های طب جدید مبتنی بر اطلاعات طب قدیم بوده و با تغییرات، تحولات و کارهای خاصی که روی آن انجام دادند، ممکن است بخشی از طب قدیم حتی برای طب جدید نیاز به یادآوری داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر در دانشکده پزشکی استادانی حضور دارند که در قسمت داروشناسی و داروسازی حرف‎‌های جدیدی براساس طب سنتی می‌زنند، یعنی برای طب جدید آن حرف‌ها جدید و خوب است و استقبال می‌کنند، با این شرط که تمام گزاره‌های طب سنتی باید از طریق روش‌های علمی طب جدید مورد بررسی و تأیید قرار گیرد. فرآیندی برای آزمایش وجود دارد و با سنجش‌های علمی جدید می‌توانند طب سنتی را وارد طب جدید کرده و توصیه‌های طب جدید را به آن اضافه کنند.

ترابی بیان کرد: روشی که آن فرد در پیش گرفته و کتابی را مورد بی‌احترامی و اهانت قرار داده به افرادی که این کتاب را قبول دارند، اهانت می‌شود که این کار ناردست است در غیر این صورت طب سنتی می‌تواند گزاره‌ها و اطلاعاتی داشته باشد که مورد استفاده قرار گیرد، منعی هم نباشد و ضرر آن نیز کمتر از داروهای شیمیایی باشد. این دو را نباید با هم خلط کرد.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی افزود: بسیاری از کسانی که مدعی طب سنتی هستند افرادی نیستند که مراتب علمی آنها مورد تأیید قرار گرفته باشد. بهترین کار این است که نظام علمی پزشکی کشور سنجه‌ای بگذارد، کسانی که توانمندی دارند را تأیید کنند، کسانی که توانمندی ندارند را تأیید نکنند و مردم به کسانی که تأیید شده نیستند مراجعه نکنند و بترسند که آنها دستورات مضری بدهند و در این میان نیز امیدوارم نظام بهداشت و سلامت مواجهه عالمانه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام
captcha