تشییع سردار سلیمانی، بازسازی اجتماعی خوبی به همراه داشت
کد خبر: 3876022
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳
محمدمهدی اسماعیلی:

تشییع سردار سلیمانی، بازسازی اجتماعی خوبی به همراه داشت

گروه جامعه ــ عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در نشست تحلیل تشییع تاریخی سردار سلیمانی، با بیان اینکه این تشییع میلیونی بازسازی اجتماعی خوبی به همراه داشت، گفت: اینکه از یوم‌الله بودن روز تشییع سخن گفته می‌شود، به این دلیل است که حضور مردم در این مراسم، دشمن را مأیوس کرد و مصداق این آیه شریفه بود که «اَلیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم».

به گزارش ایکنا؛ نشست علمی تحلیل و بررسی تشییع تاریخی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی امروز یکشنبه، ۱۳ بهمن‌ماه در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.
محمدمهدی اسماعیلی، عضو هیئت علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در این نشست با بیان اینکه ۸۰ درصد جامعه امروز ایرانی که افراد متولد دهه۵۰ به بعد هستند، برهه انقلاب را درک نکرده‌اند، اظهار کرد: روحیه انقلابی‌گری و باور به آرمان‌های انقلاب ارتباطی به درک آن دوران از سوی خود افراد ندارد. امروز سپاه قدس محبوبیت زیادی در میان مردم پیدا کرده، اگر چه چند سالی است که مردم نسبت به شهید سلیمانی شناخت پیدا کرده‌اند و این شخصیت محبوبیت یافته، آن هم به دلیل بازنمایی رسانه‌ای رقیب نسبت به ایشان بوده است.

وی با تأکید بر اینکه اکثریت مردم ایران در ۵ سال اخیر درباره درستی عملکرد سپاه در منطقه تردیدی نداشتند، ادامه داد: حاج قاسم شخصیتی بود که با نیروی اخلاص خود در موفقیت نیروی قدس در منطقه نقش‌آفرینی کرد. از سال ۲۰۰۳ به بعد، ابتکار عمل در منطقه را از آمریکا و غرب گرفتیم، حوزه نفوذ جمهوری اسلامی به حدی جلو رفت که توانستیم محورِ قوی منطقه‌ای برای احیای آرمان‌های انقلاب اسلامی ایجاد کنیم. اگر چه که آن‌ها از سال ۲۰۱۱ تمام تلاش خود را کردند که با کمک داعش و جریان‌های تکفیری، محور مقاومت را از میدان حذف کنند، نق‌زدن‌هایی در داخل مبنی بر یاری نکردن جبهه مقاومت نیز آن‌ها را کمک می‌کرد، اما با تلاش‌های رهبری و با محوریت شخص قاسم سلیمانی، جبهه مقاومت حفظ و تقویت شد.
تشییع سردار سلیمانی، بازسازی اجتماعی خوبی همراه داشت
هدف قرار دادن نقطه اتکاء و امنیت روانی مردم
اسماعیلی گفت: دو قدرت منطقه‌ای و موشکی، دو مزیت جمهوری اسلامی است که دشمن تمام تلاش خود را به کار گرفت تا این دو را مدیریت و تضعیف کند، لذا برنامه‌ریزی کردند نقطه اتکاء و امنیت روانی مردم را هدف قرار دهند.
 
بازسازی اجتماعی به‌دنبال تشییع سردار سلیمانی
وی در بخشی از سخنان خود در این نشست بیان کرد: تشییع سردار سلیمانی بازسازی اجتماعی خوبی به همراه داشت؛ اینکه از یوم‌الله بودن روز تشییع شهید سلیمانی سخن گفته می‌شود، در این است که حضور مردم در این تشییع دشمن را مأیوس کرد و مصداق این آیه شریفه بود که؛ «اَلیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم».

اسماعیلی افزود: آمار مشارکت مردم در انتخابات پس از تشییع سردار سلیمانی، طبق نظرسنجی‌ها رو به افرایش است.

چگونه یک امت، امام می‌شود؟
محمدهادی همایون، عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) نیز در این نشست حضور داشت و به عنوان یکی از سخنرانان این نشست، طی سخنانی بیان کرد: یکی از جدی‌ترین اتصالات بین انسان‌ها در عالم قیامت بر اساس مفهوم «امت» است؛ تا به هم نزدیک نشویم بالا نمی‌رویم، معمولاً هم وقتی بحث از امت می‌شود، این امت ذیل یک امام شکل می‌گیرد و از بزرگترین حقایق در عالم، حقایق چگونگی سازماندهی امت ذیل امام است.
تشییع سردار سلیمانی، بازسازی اجتماعی خوبی همراه داشت

وی ادامه داد: اما در جایی صحبت از امتی است که امام می‌شود؛ «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا»، امتی خواهد بود که امام می‌شود. چطور امکان‌پذیر است؟ امروز ما به این مرحله رسیده‌ایم که به عنوان یک امت، در حال امام شدن هستیم. با این حال اگر کسی (یا امتی) قرار است امام شود؛ «قَالَ إِنیّ ِ جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا»، باید امتحان بشود؛ «وَ اِذِ ابْتَلیَ اِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ». مسئولیت امام متوجه همه امت است، پس آزمایش‌های او متوجه امت است. سرآمد همه این آزمایش‌ها مربوط به حضرت ابراهیم(ع) بوده است؛ لذا باید درباره این مسئله که قربانی و قربانی دادن یا ترجمه آن؛ شهید دادن، باید طی چه سازوکاری باشد که به ما اجازه رشد و امام شدن بدهند، تأمل کنیم.
 
تجلی شخصیت شهید سلیمانی در همه ابعاد امت
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در این‌باره و با اشاره به تجلی ابعاد شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در روحیات و حالات مردم، گفت: بر اساس آیه شریفه «بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ»، رزق خاص و نوع زندگی این شهید بزرگوار نشان می‌دهد که از همان لحظه شهادت متوجه تمام مراتب هستند، محدودیت‌ها کنار می‌رود و قدرت ایشان در تجلی ابعاد مهم شخصیتی‌شان در سایر افراد بالا می‌رود. شکل‌گیری مفاهیم اجتماعی حول محور مقاومت و مبارزه با ظلم حاصل این امر است، و در واقع ما وارد مقطع جدیدی از برهه تاریخ شده‌ایم.

وی افزود: اگر آغاز این جریان را روز قدس تابستان ۵۸ که اعلام رویکرد بین‌المللی انقلاب اسلامی و نگاه آن به رژیم صهیونیستی، در نظر بگیریم، خواهیم دید که برای تثبیت امت به عنوان امام، در برهه‌های متعددی این امت باید ولایت‌پذیری خود را نسبت به امام اثبات می‌کرد، در دوره‌هایی شاهد بودیم که در این امتحان، مردم قبول شدند و خواص نه. در دوران‌هایی با سقوط ارزش‌ها روبرو بودیم، اما همچنان جریان انقلاب زنده بود. تقریباً هر ۱۰ سال ابتلائاتی متوجه امت انقلاب بوده و ولایت‌پذیری امت ذیل انقلاب تثبیت شد. اکنون و با توجه به وقوع شهادت سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی، ما وارد مقطع جهان اسلام و امام بودن شده‌ایم. دوره بعد وارد مقطع سبک زندگی می‌شویم و اینکه این امت اثبات کند کجا می‌تواند امام باشد.
انتهای پیام
captcha