تحکیم نظام خانواده؛ نیازمند تقویت عفت در زنان و مردان
کد خبر: 3876907
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱

تحکیم نظام خانواده؛ نیازمند تقویت عفت در زنان و مردان

گروه فرهنگی ــ معاون پژوهشی حوزه علمیه نورالزهرا (س) زنجان گفت: مبحث تقویت نظام خانواده‌ها، فرهنگ‌سازی مولفه‌هایی از جمله مسئولیت‌پذیری، تربیت جنسی و برجسته کردن حیا و عفت در زنان و مردان را می‌طلبد.

تحکیم نظام خانواده؛ نیازمند تقویت عفت در زنان و مردانبه گزارش ایکنا از زنجان، زهرا حاتمی، معاون پژوهشی حوزه علمیه نورالزهرا (س) زنجان، 16 بهمن‌ماه در نشست هم‌اندیشی نخبگان با موضوع نقش زنان در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب و تبیین الگوی سوم زن مسلمان، اظهار کرد: خانواده کوچکترین نهاد اجتماعی است که بر شکل‌گیری هنجارهای اجتماعی تأثیر می‌گذارد و از آن تأثیر می‌پذیرد.

وی با اشاره به اینکه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به دهه پنجم پا گذاشته است، ابراز کرد: در جامعه اسلامی نباید از نقش کلیدی و غیرقابل انکار خانواده غافل شویم و امروز دشمن از این اهمیت آگاه است و سعی دارد بنیان خانواده‌ها را متزلزل کند.

معاون پژوهشی حوزه علمیه نورالزهرا (س) زنجان با بیان اینکه در مبحث تقویت نظام خانواده‌ها، فرهنگ‌سازی مولفه‌هایی که به تدریج در حال رنگ باختن است ضرورت دارد، افزود: از جمله این مولفه‌ها می‌توان به مسئولیت‌پذیری، تربیت جنسی، حیا و عفت در زنان و مردان اشاره کرد.

رضوانه آرام‌نیا، مدرس دانشگاه آزاد زنجان نیز در ادامه این نشست به شناخت راه درست مطالبه‌گری تأکید کرد و افزود: ایجاد ظهور زن در جامعه به معنای قرآنی نیاز به رصد اجتماعی و علمی دارد و باید در ابعاد مختلف مورد مطالعه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه حق زن، حق والای انسانی است که خداوند آن را همراه با آفرینش زن ایجاد می‌کند، یادآور شد: البته لازم به ذکر است که رصد حقوق زن نباید به صورت سلیقه‌ای، زن‌سالارانه و یا مردسالارانه انجام شود، بلکه باید رصد به صورت قرآن‌محور و اجتهادی صورت گیرد.

این فعال فرهنگی ابراز کرد: مشکل کنونی ما در حوزه خانواده‌ها این است که در حال فاصله گرفتن از زیست ایمانی هستیم. در قرآن نگاه طبیعت‌گرا و تفاوت‌گرا به زن و مرد وجود دارد، این بدان معنا است که قرآن طبیعت زن و مرد را متفاوت و مستقل از هم می‌بیند.

وی با اشاره به اینکه وقتی در اسلام موضوع عدالت بین زن و مرد مطرح می‌شود، منظور از این عدالت، عدالت تفاوت‌محور، عدالت ارزش‌محور و عدالت آخرت‌محور است، افزود:  این بدان معنا است که زنی که به خانه‌داری می‌پردازد و فاقد ارزش اقتصادی و اجتماعی است، برای او در اسلام ارزش دینی در نظر گرفته شده است.

آرام‌نیا با بیان اینکه حضور زنان در انقلاب اسلامی ایران حضور نیست، بلکه به معنای ظهور در انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: زن و مرد هر دو انسان هستند. همیشه در جوامع و عرصه‌های مختلف حضور داشته‌اند اما حضور زن در طول تاریخ اغلب به صورت ابزاری، کالایی یا پرده‌نشینی بوده و زن فاقد ظهور هویتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه حضور زن جدید نیست اما بسیار جدی است، افزود: باید بدانیم که جایگاه زنان مسلمان در عرصه‌های بین‌المللی کجاست. همچنین باید دید را بازتر کنیم؛ چراکه حضور زن مسلمان در انقلاب اسلامی ظهور جهانی است.

وی با بیان اینکه دلیل استقبال و محبوبیت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در میان مردم، این بوده که ظاهر و باطن این سردار شهید با هم یکی بود، خاطرنشان کرد: ما باید هر نوع تفکری که داریم ابتدا به صورت علمی و عملی خود باور کنیم؛ چراکه اگر در برخی از موارد مردم نتوانستند حرف ما را درک کنند به دلیل مشاهده اشتباهات فردی ما توسط آن‌ها بوده است و مردم این اشتباهات را به همه زمینه‌ها تعمیم داده‌اند، لذا باید چشم‌ها را شست و به صورت ظاهری قضاوت نکنیم.

انتهای پیام
captcha