بازخوانی شعر مقاومت زنان فارس در مکتب سلیمانی
کد خبر: 3879422
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲

بازخوانی شعر مقاومت زنان فارس در مکتب سلیمانی

در ایام اربعین شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی، نشست تحلیلی شعر مقاومت با عنوان «مکتب سلیمانی» برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، در ایام اربعین شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی، نشست تحلیلی شعر مقاومت با عنوان «مكتب سلیمانی» با همكاری مشترك حوزه هنری، اداره‌كل تبلیغات اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز امروز، 28 بهمن‌ماه در شیراز برگزار شد.

در این نشست که با محوریت زنان شاعر انقلاب اسلامی استان فارس برگزار شد، علاوه بر شعرخوانی اعضای کانون شعر دختران آفتاب حوزه هنری فارس ساجده تقی‌زاده، شاعر و پژوهشگر ادبی نیز به ایراد سخن پرداخت.

تقی‌زاده با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی گفت: شعر انقلاب اسلامی قریب 4 دهه قدمت دارد و می‌توان آن را به‌عنوان یك جریان و از زوایای مختلف بررسی كرد.

پژوهشگر برگزیده جشنواره شعر انقلاب و صاحب کتاب «ما علیه ما» افزود: در طول تاریخ ادبیات كشورمان، جریانات بسیار كوتاه‌تر از این نیز بوده‌اند كه پژوهش‌های بسیاری درباره آن‌ها صورت گرفته است.

وی گفت: انقلاب اسلامی ایران در همه ابعاد علی‌الخصوص فرهنگی باید مورد مطالعه دقیق قرار گیرد، چرا که انقلاب اسلامی صرفاً یك واقعه سیاسی كه در مقطعی از تاریخ ما رخ دهد و یك نظام سیاسی را جایگزین نظامی دیگر كند، به حساب نمی‌آید.

تقی‌زاده ادامه داد: انقلاب اسلامی عرصه بدیع رستاخیز ارزشهای ایدئولوژیكی با هدف استیلای كامل در وجـوه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، اخلاقی و لایه‌های مختلف زندگی مدنی بود و قطعاً بر پدیده‌های فرهنگی خصوصا شعر هزار ساله فارسی نیز اثرگذار است.

 وی گفت: انقلاب اسلامی در شرایطی روی داد كه تمدن غرب با سرعت به سمت ارزش‌های سكولاریسم می‌رفـت . از این‌رو انقلاب صدایی متفاوت بلكه مخالف تلقی می‌شد كه دشمن به آن واکنش نشان می‌داد.

مولف کتاب «زنان همیشه» ادامه داد: عظیم‌ترین واكـنش بـه ایـن صـدای مخالف، حضور پنجاه و دو كشور در جبهه‌های نظامی - روانی به رهبری عـراق بود و این البته از موارد نادری است كه كشورهای جهان برای اضمحلال و شكست یك اندیشه بـا تمام قوای سیاسی، نظامی و تبلیغاتی وارد جنگ می‌شوند.

وی افزود: دفاع مقدس قوام‌دهنده مکتب مقاومت بود و این مکتب در چهار دهه گذشته از نهالی نورس به درختی تناور بدل شده و وجوه مختلف آن اعم از شعر و هنر مقاومت نیز سربلند و فاخر ایستاده‌اند.

در ادامه این نشست اعظم حسینی، مدیر کانون شعر دختران آفتاب گزارشی از روند فعالیت‌های این مجموعه ارائه داد و گفت: این مجموعه افتخار دارد فضایی آرام در سایه فرهنگ و هنر ارزش‌مدارانه برای شاعران زن انقلاب اسلامی شیراز باشد.

وی افزود: هر هفته روزهای یکشنبه فرصتی داریم تا در قالب کانون شعر دختران آفتاب شنونده دلسروده‌های بانوان شاعر باشیم و از سایر بانوان شاعر نیز دعوت می‌کنیم، به این جمع بپیوندند.

انتهای پیام
captcha