مراقب روان کودکان در ایام بیماری کرونا باشیم/ بازی‌های مشترک خانوادگی
کد خبر: 3884298
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰

مراقب روان کودکان در ایام بیماری کرونا باشیم/ بازی‌های مشترک خانوادگی

عضو سازمان نظام روانشناسی ایران با تأکید بر اینکه مهارت مدیریت هیجانات والدین و کنترل عواطف مثبت و منفی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های این روزهای سخت است، گفت: زمان‌های بازی مشترک، دونفره و خانوادگی را در این روزها بیشتر کنیم چرا که فرصت مناسبی است تا متوجه اهمیت بازی کردن با کودکان شویم.

مراقب روان کودکان در ایام بیماری کرونا باشیم/ بازی‌های مشترک خانوادگیحکیمه غرویان، مشاور مرکز مشاوره پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم با اشاره به شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: والدین وظایف مهمی در ایام قرنطینه در منزل به عهده دارند به دلیل اینکه فرزندانشان در این ایام در منزل به سر می‌برند و بیشتر اوقات آنان با والدین سپری می‌شود و با معلمان و کادر آموزشی که بخشی از آگاهی دادن به عهده آنان است در ارتباط نیستند.

وی با اشاره به اینکه باید به بچه‌ها آگاهی و اطلاعات لازم را در مورد این ایام بیماری و شرایط قرنطینه در منزل بدهند، ادامه داد: اولین قدم در این راستا درک تفاوت دنیای کودکان و بزرگ‌سالان است، کودکان زبان مخصوص خودشان را دارند و علت و معلول‌ها و عواملی که باعث ایجاد بیماری و شرایط آن شده‌اند را نمی‌توانند درک کنند؛ اما می‌توانند متوجه شوند شرایط سختی ایجادشده است و ما باید زندگی کنیم و در منزل به کار و بازی خود مشغول باشیم.

والدین هیجانات خود را در این ایام مدیریت کنند

درمانگر حوزه کودک و نوجوان افزود: والد باید خودش را آرام کند و روش‌های مختلف کم کردن اضطراب خود را پیدا کند تا وقتی که والد ناآرام، متلاطم و کلافه باشد، قطعاً این را به فرزند منتقل می‌کند چون کودکان از والد الگوبرداری می‌کنند و هنگامی‌که ببینند مادر یا پدر نمی‌توانند هیجانات خود را کنترل و خود را آرام کنند به همین سردرگمی مبتلا می‌شوند.

عضو سازمان نظام روانشناسی ایران با اشاره به اینکه مهارت مدیریت هیجانات والدین و کنترل عواطف مثبت و منفی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های این روزهای سخت است، گفت: تنظیم هیجانی به ما می‌گوید باید بتوانیم در شرایط مختلف استرس و نگرانی خود را مدیریت کنیم و این مهم فقط مختص شرایط ویروس کرونا نیست بلکه در دیگر ابعاد زندگی ما هم نقش دارد.

غرویان بیان کرد: این روزها والدین از ما می‌پرسند به چه روش‌هایی آگاهی و اطلاعات این بیماری را باید به کودکان داد؟ در جواب باید بگویم فرقی نمی‌کند همان روند معمول و روتین میان خودتان و فرزندتان در شرایط مختلف مانند مطالعه کتاب، بازی، نقاشی، صحبت‌های دونفره، کاردستی را به کار بگیرید.

مشاور مرکز مشاوره پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اضافه کرد: به کودکان باید توضیح داد اما قرار نیست به کودکان همه اطلاعات را داد بلکه توضیح کوتاه اینکه بیماری به وجود آمده مانند بیماری‌های که قبلاً به آن مبتلا شده‌ایم و چون این بیماری سرعت انتقال آن سریع‌تر است باید این روزها بیشتر مراقب خودمان باشیم و در منزل بمانیم چون اگر نزدیک هم باشیم ممکن است سرفه یا عطسه کنیم و میکروب‌ها را به هم منتقل کنیم؛ نقاشی و کتاب‌های زیادی وجود دارد که به کودکان نشان می‌دهد ممکن است میکروب روی اشیا و یا دست قرار داشته باشد اما به خاطر کوچک بودن ما آن را نمی‌بینیم.

مراقب انتقال احساسات منفی به کودکان باشیم

مربی مهارت‌های زندگی با بیان اینکه به عنوان والد وظیفه داریم شرایطی را ایجاد کنیم که کودکان استرس کمتری را تجربه کنند، تأکید کرد: اما کودکان باید بدانند زندگی در کنار شادی‌ها و روزهای خوب، روزهای سخت و بیماری هم دارد و اگر به عنوان والد محافظت زیاد از کودک داشته باشیم تا هیچ خبر و اتفاق بد و ناگواری را متوجه نشود در حق او ظلم کرده‌ایم چون به هنگام نوجوانی، جوانی، ورود به اجتماع، مدرسه و محیط کاری می‌بیند که مسائل سخت و دردناک وجود دارد سپس برای او فشار روانی ایجاد می‌شود که ما مسئول آن هستیم.

درمانگر حوزه کودک و نوجوان با اشاره به تفاوت ماهیت استرس و اضطراب، بیان کرد: استرس ما را وادار به تلاش کردن می‌کند اما اضطراب حالت برانگیختی و نگرانی است که علت آن را نمی‌دانیم و برای ما گنگ و مبهم است به‌عنوان مثال دست‌ها عرق می‌کند، سردرد دارم، عضلات بدنم گرفته که این همان اضطراب است و باید تلاش کنیم از این حالت گنگ خارج شویم به یک آرامشی برسیم که راهکار رسیدن به آرامش برای افراد متفاوت است.

وی تأکید کرد: والدین باید در این ایام مراقب دیدگاه و صحبت‌هایشان با دوستان و خانواده در این ایام باشند و نگاه‌ها و حس‌های بدبینانه را به کودکان منتقل نکنند؛ بلکه به دنبال یافتن نکات مثبت باشند به عنوان مثال بگویند من کارهای عقب‌افتاده دارم که می‌توانم در منزل بمانم و آن‌ها را انجام دهم یا اینکه وقتی دارم که بدون دغدغه با فرزندم بازی کنم و روی ارتباطم با او تمرکز بیشتری داشته باشم.

دادن اطلاعات و آگاهی کافی به کودکان

مشاور مرکز مشاوره پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: کودکان اگر اطلاعات و آگاهی کافی نداشته باشند ممکن است به روش‌های مختلفی نسبت به استرس واکنش نشان بدهند؛ مثلاً بیشتر به والدین بچسبند، مضطرب و گوشه‌گیر و یا لجباز، عصبانی و آشفته شوند و حتی دچار شب‌ادراری شوند.

درمانگر حوزه کودک و نوجوان تأکید کرد: کودکان در شرایط سخت به عشق و توجه بزرگ‌ترها نیاز دارند؛ بنابراین تا می‌توانید به آن‌ها توجه کنید و برایشان وقت بگذارید.

غرویان با اشاره به اینکه والدین برای پاسخ سؤالات خود و استرس کودکانشان در این ایام می‌توانند از مشاوره‌های تلفنی و آنلاین کمک بگیرند، گفت: اگر کودکی در این شرایط بیماری و قرنطینه در منزل دچار این علائم است باید با او صحبت کرده و بگوییم همه نگرانی داریم و به خودمان حق می‌دهیم که برای مدتی حالمان بد باشد و عملکرد و انرژی‌مان کم شود؛ یعنی کودک باید نسبت به احساس نگرانی خودش نگاه مثبت پیدا کند که همه در این شرایط نگران هستند و فقط من این‌گونه نیستم اما راه‌های بهتر شدن حالمان و آرامش بیشتر را باید بیابیم.

وی از والدین خواست چنانچه پدر یا مادر به علت ابتلا به این بیماری بستری شود باید ارتباطش با کودک قطع نشود، به‌صورت تلفنی و تماس تصویری با او ارتباط بگیرد و به شکلی قابل‌فهم متناسب با سن کودک روند درمانی را برایش توضیح دهد.

بازی‌های دو نفره با کودکان داشته باشیم

مربی مهارت‌های زندگی با تأکید بر کمک گرفتن از ایده‌های مختلف کتاب‌ها، سایت‌ها یا فضاهای مجازی برای بازی با کودکان، اضافه کرد: همه والدین برنامه و فعالیت‌هایی در ذهن خود دارند که به علت کمبود وقت، مشغله کاری و تحصیلی خود کودکان فرصت انجام آن را نداشته‎‌اند که باید اکنون آن را لیست کرده و طبق برنامه‌ریزی انجام دهیم، به عنوان مثال مرتب کردن اتاق کودک، کمدهای اتاقش که زمان بیشتری را می‌طلبید هم‌اکنون در قالب بازی و مسابقه آن را با کودکان انجام دهیم.

درمانگر حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اینکه یکی از روش‌های کاهش استرس فعالیت بدنی و ورزش کردن است و می‌توانیم با کودکان ورزش کنیم، بیان کرد: ساخت کاردستی نیز یکی از راهکارهای خوب برای این ایام است چون تفکر خلاق را در کودکان بالا می‌برد؛ زمان‌های بازی مشترک، دونفره و خانوادگی را در این روزها بیشتر کنیم و فرصت مناسبی است که متوجه اهمیت بازی کردن شویم و کودکان اگر ببینند که پدر و مادر برای او وقت دارند قطعاً تمایل بیشتری برای بودن در منزل و بازی دارند.

گفت‌وگو : مژگان فرهنگیان

انتهای پیام
captcha